۳ خرد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۹

هر لیتر بنزین وارداتی، ۱۰ سنت گرانتر از اکتان افزای پتروشیمی

با فرض این که روزانه چهار میلیون لیتر اکتان‌افزا از پتروشیمی نوری دریافت نشود و بنزین وارداتی جایگزین آن شود، روزانه بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود که این هزینه در زمان تحریم قطعا افزایش می‌یابد.

بنزینبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از دلایلی که برای توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی از سوی برخی از مدیران نفتی اعلام شده است به صرفه بودن قیمت بنزین وارداتی نسبت به دریافت ریفرمیت از پتروپالایشگاه‌هاست، در همین مورد سعید ناقدی‌نیا، رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش نیز در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا)، گفته است: «برای خرید هر لیتر اکتان‌افزا از سه مجتمع پتروشیمی کشور مبلغی درحدود سه هزار تومان پرداخت می‌شد که در مقایسه با خرید بنزین از پتروشیمی، واردات بنزین از لحاظ مالی صرفه اقتصادی به همراه دارد. خرید ریفرمیت از پتروشیمی‌ها از واردات بنزین سوپر هم گرانتر بود، این در حالیست که هم اکنون قیمت واردات بنزین با کیفیت یورو ۴، لیتری حدود ۲۳۰۰ تومان است که پس از احتساب هزینه حمل و نقل و توزیع به بیش از ۲۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد.»

این گفته‌ها در حالیست که یکی از مدیران نفتی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: در قرارداد شرکت ملی پالایش و پخش با واحدهای پتروشیمی، مبنای قیمت، نشریه «پلتس» -plats- در نظر گرفته شده است، اما مدیریت بین‌الملل شرکت ملی نفت -به عنوان وارد کننده بنزین به درخواست شرکت ملی پالایش وپخش- بنزین را در اوضاع عادی با قیمتی بیش از قیمت منتشر شده در نشریه پلتس وارد می‌کند که این رقم در شرایط تحریم باز هم افزایش می‌یابد.

وی در مورد قیمت تمام شده ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی‌ها توضیح داد: در قراردادی که با واحدهای پتروشیمی بسته شده است، قیمت فوب خلیج فارس هر تن نفتا به علاوه ۲۲۰ دلار مبنای قیمت هر تن اکتان‌افزا دریافتی از پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد. قیمت نفتا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ میلادی، ۹۰۳ دلار در هر تن بود که با احتساب ۲۲۰ دلار تعیین شده قیمت هر تن اکتان‌افزای تولید داخل ۱۱۲۳ دلار می‌شود. اما با توجه به این که پرداخت به پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای و ریال انجام می‌شود، قیمت نهایی هر تن اکتان افزای دریافتی از پتروشیمی‌ها معادل حدود ۸۶۵ دلار تمام می‌شود.

او در مورد قیمت بنزین واردتی هم با اظهار این که بنزین بر مبنای قیمت مبدأ بندر سنگاپور به کشور وارد می‌شود که در صورت محاسبه هزینه حمل و نقل، هزینه واردات بنزین نسبت به قیمت مبدا باز هم افزایش می‌یابد اعلام کرد: در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ میلادی قمیت هر تن بنزین با اکتان ۹۵ ، ۱۰۰۵ دلار بود.

این مدیر نفتی با بیان این که اکتان ریفرمیت پتروشیمی‌ها بالای ۹۸ است، اظهار کرد: با توجه به این که اکتان بنزین وارداتی ۹۵ است و این بنزین با هدف افزایش اکتان بنزین پایه تولیدی پالایشگاه‌ها وارد می‌شود، به دلیل پایین‌تر بودن اکتان بنزین واردتی نسبت به اکتان‌افزای پتروشیمی، ۰.۰۶ درصد مصرف بنزین وارداتی افزایش خواهد یافت تا اکتان بنزین داخلی را به ۸۷ ارتقا دهد.

وی با اشاره به این که قیمت اکتان افزای دریافتی از پتروشیمی‌ها بر اساس ارز مبادله‌ای ۲۵۵۶ تومان و قمیت بنزین واردتی بر اساس بنزین آزاد ۳۲۸۵ تومان محاسبه می‌شود یادآور شد: بر این اساس، اختلاف قیمت بنزین وارداتی با اکتان‌افزای پتروشیمی‌ها در هر تن ۱۴۰ دلار است که قیمت هر لیتر اکتان‌افزای پتروشیمی ۱۰ سنت (۳۲۸ تومان) ارزان تر از بنزین وارداتی است. البته این رقم مربوط به اوضاع عادی است نه زمان تحریم.

وی افزود: با فرض این که روزانه چهار میلیون لیتر اکتان‌افزا از پتروشیمی نوری دریافت نشود و بنزین وارداتی جایگزین آن شود، روزانه بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود که این هزینه در زمان تحریم قطعا افزایش می‌یابد.

این مدیر نفتی گفت: نکته دیگری که باید به آن پرداخت این است که بنزین وارداتی به عنوان اکتان‌افزا وارد کشور می‌شود، اما مدیران پالایش و پخش بهای بنزین را به پالایشگاه‌ها پرداخت می‌کنند که این مسئله نیز موجب تحمیل هزینه به کشور می‌شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: