۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۹

بررسی آماری وضع ده سال صنعت خودرو در ایران

وضع بخش حمل و نقل و صنعت خودرو ایران نیازمند بازبینی اساسی و برنامه های راهبردی است.

به گزارش عیارآنلاین، به نقل از شانا، عرضه انرژی اولیه در جهان در سال 2011 شامل 33.07 درصد نفت، 30.34 درصد زغالسنگ، 23.67 درصد گاز و 12.92 درصد سایر حاملهای انرژی شامل انرژی هسته ای، برق آبی و انرژیهای تجدید پذیر بوده است. 
در همین سال در ایران سهم نفت 38.06 درصد، سهم گاز طبیعی 60.37 درصد و سهم سایر حاملهای انرژی نظیر زغالسنگ، برق آبی و انرژیهای تجدید پذیر 1.57 درصد گزار ش شده است.
بر اساس اطلاعات حمل و نقل و انرژی کشور، در سال 1390 بخش حمل و نقل بیش از 48 درصد مصرف کل فراورده های نفتی را در کشور به خود اختصاص داده و پس از آن بخش نیروگاهی، خانگی، صنعت، کشاورزی و تجارت قرار داشته اند.

1001 

در ایران تعداد 327 هزار و 551 دستگاه در سال 1380 و تعداد یک میلیون و 663 هزار و 163 دستگاه در سال 1390 از انواع خودرو شماره گذاری شده است که به طور متوسط رشد سالانه 17.64 درصد را نشان می دهد. 
در طی این مدت، ناوگان خودروی کشور از 4 میلیون و 345 هزار و 798 دستگاه با متوسط رشد سالانه 12.39 درصد به 13 میلیون و 975 هزارو 432 دستگاه افزایش یافته و آمار تعداد خودروها به ازای هر هزار نفر از 67.3 دستگاه به 186 دستگاه افزایش پیدا کرده است.

1002 

1003 

از مجموع کل ناوگان خودروی کشور در سال 1390 تعداد 11 میلیون و 179 هزار و 681 دستگاه سواری، تعداد 55 هزار و 50 دستگاه اتوبوس، تعداد 91 هزار و 27 دستگاه مینی بوس، تعداد یک میلیون و 629 هزار و 974 دستگاه وانت، تعداد 543 هزار و 488 دستگاه کامیونت و تعداد 476 هزار و 213 دستگاه کامیون و کشنده بوده است. 

1004 

1005 

با اضافه شدن بیش از 9 میلیون 600 هزار دستگاه خودرو به ناوگان خودروی کشور در سالهای 1380 تا 1390، مصرف روزانه بنزین در  این دوره از 91.94 میلیون بشکه معادل نفت خام به 120.16 میلیون بشکه و مصرف روزانه گازوئیل هم از 155.73 میلیون بشکه معادل نفت خام به 220.41 میلیون بشکه افزایش نشان می دهد.
در مجموع مصرف حاملهای انرژی در ایران در سال 1390 در بخش حمل و نقل، سهم بنزین موتور 40.22 درصد، سهم گازوئیل 41.67 درصد، سهم گاز طبیعی 13.85 درصد و سهم برق 0.067 درصد بوده است.
افزایش ناوگان خودروی و مصرف سوخت کشور در این سالها در حالی صورت گرفته که خودروهای فرسوده همچنان در جاده های داخل شهری و بین شهری تردد می کنند و منجر به افزایش شدید آلاینده ها و مصرف سوخت در کشور شده اند. 

1006 

براورد سهم خودروهای موجود در ناوگان کشور تا پایان سال 1390 نشان دهنده آن است که 49.71 درصد از خودروهای سواری در این سال دارای سن زیر 5 سال، حدود 32.21 درصد سنی بین 6 تا 10 سال، حدود 8.86 درصد سنی بین 11 تا 15 سال، حدود 3.65 درصد سنی حدود 16 تا 20 سال، حدود 1.32 درصد سنی حدود 21 تا 25 سال، حدود 3.8 درصد سنی حدد 26 تا 30 سال و بقیه دارای سن بالای 31 سال بوده اند.
کل خودرو های اسقاط شده در ایران تا پایان سال 1390 تعداد یک میلیون و 878 هزار و 460 دستگاه اعلام شده است. در این مدت متوسط رشد سالانه اسقاط خودرو ها 12.99 درصد بوده است. 
میانگین سن ناوگان اتوبوس و مینی بوس کشور نیز در سال 1380 به ترتیب 10.42 سال و 19.88 سال بوده است. این مقادیر در سال 1390 به ترتیب به 9.36 سال و 20.66 سال بوده اند که نشان دهنده نبود سرمایه گذاریهای لازم در این بخش است.
به جز مشکلات ساختاری در بخش حمل و نقل خودروی کشور مسئله دیگر تعداد بسیار زیاد موتوسیکلتهایی است که در طی یک دهه، بدون در نظر گرفتن استانداردهای زیست محیطی وارد بازار مصرف شده اند و امروزه یکی از چالشهای اصلی آلودگی هوا به شمار می آیند.

1007 

در طی سالهای 1380 تا 1390 تعداد ناوگان موتوسیکلت شماره گذاری شده کشور از یک میلیون و 99 هزار و 319 دستگاه به 8 میلیون و 4 هزار و 193 دستگاه افزایش پیدا کرده و 8 برابر شده است.
همچنین رتبه مصرف انرژی بیشتر خودروهای تولید شده در داخل یا Out است یا از Out هم آنطرف تر است. البته در برخی موارد در رده های d و E و F و G خودروهایی در ایران وجود دارد ولی شامل بیشتر خودرو های تولیدی با تیراژ بالا نمی شود.
در بخش استاندارد آلایندگی نیز بیشتر خودرو های پر تیراژ داخلی تا سال 1390 یا اصلا در حد دریافت استاندارد Euro نبوده اند یا این که اگر موفق به کسب درجه یورو شده اند، به جز برخی استثناها بقیه در حد یورو 2 و یورو 3 متوقف شده اند!. 
در بخش استاندارد های مصرف سوخت ترکیبی هم کلا خودرو های پر تیراژ داخل ایران بیشتر از 6.5 لیتر و گاهی تا 14 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می کنند.

1008  
1009
1010 
1011 
1012 
1013 

استانداردهای مصرف سوخت، تولید آلاینده ها و رتبه مصرف انرژی در خودرو های مورد استفاده در ایران وقتی مفهوم خود را بهتر نشان می دهد که نگاهی هم بیندازیم به خودروهایی که در دیگر کشورها تولید و مصرف می شود. مقایسه ای هر چند سطحی، واقعیتهای بسیاری را آشکار می کند.


1014 


1015 

1016 
1017 
1018 
1019 

با نگاهی سطحی به آنچه تا کنون گفته شد و جداول مربوطه به سادگی می توان دریافت، مشکلات مربوط به سن بالا، فرسوده بودن،  رعایت نشدن استانداردهای روز ایمنی و مصرف سوخت و آلاینده ها و گران بودن خودرو در ایران در کنار بی توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی به حدی نگران کننده است که بازنگری اساسی در برنامه های راهبردی در این بخش را ضرورت می بخشد.

تلگر

برچسب‌ها:

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: