۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۲

آغاز تولید کاتالیست بنزینی بومی در کشور تا شهریور ماه

کاظمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به تحریم تحویل کاتالیست‌های مجتمع جدید بنزین سازی پالایشگاه اصفهان توسط شرکت‌های آمریکایی، اعلام کرد: به زودی با هدف راه‌اندازی این مجتمع بنزین ساز و افزایش تولید بنزین یورو4، تولید این کاتالیست بنزینی بومی آغاز می‌شود.

عباس کاظمی-مدیر عامل پالایش و پخشبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، یکی از سیاست‌های کلان وزارت نفت در دولت تدبیر و امید استفاده از «دیپلماسی فعال انرژی» به منظور بازگشت غول‌های بزرگ نفت و گاز جهان به صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران است.

از این رو در نخستین روزهای آغاز به کار وزارت نفت در دولت یازدهم، مذاکره و مکاتبه با شرکت‌های معتبر نفت و گاز جهان همچون انی ایتالیا، شل و BP انگلیس، استات اویل هیدرو نروژ، توتال فرانسه و چندین شرکت اروپایی و آمریکایی آغاز شد و حتی تدوین نسل جدید قراردادهای نفتی، برای باز کردن مجدد پای خارجی‌ها به صنعت نفت ایران در دستور کار قرار گرفت.

در این بین، با وجود توافق اولیه ایران و کشورهای 5+1 در ژنو، تحریم‌های صنعت نفت به ویژه در حوزه تحویل کالاهای استراتژیک و پیچیده پروژه‌های اصلی نفت، گاز و پتروشیمی تاکنون تعلیق نشده است.

یکی از مهمترین تحریم‌هایی که در طول چند سال گذشته به صنعت نفت ایران تحمیل شده، مربوط به تامین کاتالیست و برخی تجهیزات پالایشگاهی تولید بنزین در طرح‌های جدید پالایشگاهی بوده، به طوری‌که شرکت‌های خارجی در مراحل ساخت و راه اندازی طرح‌های جدید پالایشگاهی ایران در پالایشگاه‌های لاوان، شازند، آبادان و تبریز هیچگاه به تعهدات قراردادی خود پایبند نبوده اند.

همزمان با افزایش این محدودیت‌های خارجی، اخیرا شرکت آمریکایی UOP تحت فشارهای کاخ سفید در طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان، حاضر به تحویل کاتالیست‌های مورد نیاز این پروژه پالایشگاهی نشد تا عملا به دلیل عدم تحویل این کاتالیست و مواد افزودنی، بهره برداری از این پروژه پالایشگاهی با تاخیرهایی دست و پنجه نرم کند.

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به تحریم تحویل برخی از کاتالیست‌های بنزینی توسط شرکت UOP آمریکا برای تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده، با مشارکت سازندگان داخلی، تولید این کاتالیست بنزینی در داخل کشور آغاز شده است.

کاظمی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار به صورت آزمایشی این کاتالیست واحدهای بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان در داخل و توسط متخصصان ایرانی طراحی و تولید خواهد شد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا شهریور ماه سال جاری، تولید این کاتالیست بنزینی در داخل کشور به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری اینکه عملا با تولید این کاتالیست، امکان بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان با ظرفیت تولید روزانه بیش از سه میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 فراهم می‌شود، تاکید کرد: با تولید این کاتالیست بومی، حتی امکان صادرات آن و رقابت با شرکت‌های آمریکایی وجود دارد.

بنا بر این گزارش، مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان از سه واحد فرآیندی شامل واحد تصفیه هیدروژنی نفتا، تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم و آیزومریزاسیون تشکیل شده است.

در حال حاضر، واحد فرآیندی تصفیه هیدروژنی نفتا با ظرفیت 60 هزار بشکه به طور کامل راه اندازی و در مدار بهره برداری قرار گرفته و شمارش معکوس راه اندازی واحدهای تبدیل کاتالیستی و آیزومریزاسیون در مجموع با 57 هزار بشکه ظرفیت فرآورشی آغاز شده است.

افزایش درجه آرام سوزی و عدد اکتان بنزین تولیدی به 98 از ویژگی‌های این طرح عظیم بنزین سازی است که با راه اندازی این پروژه عملا پالایشگاه نفت اصفهان از واردات مواد اکتان افزا خودکفا خواهد شد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: