۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰
جزئیات مناظره واردات بنزین در دانشگاه امیرکبیر

موافق واردات بنزین نیستیم/ریفرمیت پتروشیمی مانند ریفرمیت پالایشگاهی است

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران: به هیچ وجه موافق واردات بنزین نیستم. /رئیس گروه نفت و انرژی کانون های تفکر ایران: نمی توان گفت تولید ریفرمیت در پتروشیمی ها با تولید ریفرمیت پالایشگاهی متفاوت است./مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران: آخرین آنالیز ریفرمیت پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد بنزن ریفرمیت یکی واحدهای پتروشیمی 0.9 درصد و یکی دیگر 2.6 درصد است.

بنزینبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از برگزاری مناظره ای با موضوع بنزین در رسانه ملی، این بار، دانشگاه امیرکبیر میزبان مناظره بنزینی بود. در این مناظره که طبق اعلام قبلی برگزار کنندگان آن، قرار بود با حضور مسئولانی چون عباس کاظمی (مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران)، معصومه ابتکار (رئیس سازمان محیط زیست کشور)، شاهرخ خسروانی ( معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران)، مسعود میرکاظمی (رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی)، حمیدرضا رستمی (مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری)، سید محسن قمصری (مدیر اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران)، جلیل سالاری (مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران)، علیرضا متاجی (مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران)، یوسف رشیدی (رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست) و وحید حسینی (مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران) برگزار شود؛ اما بیشتر این مدیران مسئول، حاضر به حضور در جمع علمی و دانشجویی برای بحث و بررسی پیرامون موضوع بنزین و شفاف سازی مسئله بنزین وارداتی و تولید پتروشیمی ها نشدند.

این مناظره در نهایت با حضور جلیل سالاری (مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران)، حسین ضرابی (معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران) و پویان رنجبر (کارشناس انرژی) برگزار شد.

حسین ضرابی، معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، با بیان اینکه به هیچ وجه موافق واردات بنزین نیستم، گفت: نه تنها من، بلکه هیچ کدام از مسئولان کشور با واردات بنزین موافق نیستند اما شرایط و میزان مصرف کشور ایجاب کرده تا ما مایحتاج را تأمین کنیم.

ضرابی افزود: هیچ کس موافق واردات گندم نیست؛ اما روزی جشن خودکفایی در تولید گندم گرفتیم و امروز بر اساس نیاز کشور واردات گندم داریم.

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه میزان واردات را اعلام نیاز پالایش و پخش مشخص می کند، گفت: ما با اعلام نیازی که پالایش و پخش می کرد؛ واردات را انجام می دادیم و این واردات بنزین بر اساس استانداردهای اعلام شده از سوی پالایش و پخش مورد بررسی و کنترل قرار می گرفت.

ضرابی ادامه داد: اگر کیفیت بنزین وارداتی مطابق استانداردهای اعلام شده نبود ما محموله بنزین را برگشت می زدیم.

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه نباید میزان نیاز کشور به واردات بنزین اعلام شود، گفت: بنزین تبدیل به کالایی استراتژیک و سیاسی شده است و ما نباید میزان نیاز خود به واردات آن را اعلام کنیم.

رنجبرپویان رنجبر، رئیس گروه نفت و انرژی کانون های تفکر ایران، در ادامه با بیان اینکه در تأمین بنزین با عدم شفاف سازی در داخل کشور روبه رو هستیم، گفت: نیاز به اعلام نیاز کشور به میزان واردات نیست، می توانیم شاخص های بنزینی که وارد کشور می شود و در داخل کشور تولید می شود را در دانشگاهها بازگو کنیم و جزئیات بنزین تولیدی پالایشگاهها، اکتان افزاهای پتروپالایشگاهی و بنزین وارداتی را اعلام کنیم.

رنجبر افزود: مشکل اصلی که در تأمین بنزین کشور داریم به خاطر تفکر نادرستی است که برخی مسئولان وزارت نفت در مورد احداث پالایشگاه های جدید داشته اند به طوری که از سال 76 تا 84 یک پالایشگاه هم اضافه نکردیم.

رئیس گروه نفت و انرژی کانون های تفکر ایران با اشاره به اینکه در میانه دهه 80 شمسی حدود 40 درصد نیاز کشور وارداتی تأمین می شد، اظهار داشت: برخی کشورهای غربی که پاشنه آشیل ایران را واردات بنزین شناسایی کرده بودند به ایجاد مشکل بر سر راه واردات بنزین به ایران پرداختند که در ایران راهکارهایی برای حل مشکلات به وجود آمده اندیشیده شد که یکی از آنها تولید اکتان افزاها در واحدهای پتروپالایشگاهی بود.

رنجبر با تأکید بر اینکه بحث آلودگی بنزین یک بحث کارشناسی و فنی است، گفت: کسانی که عامل اصلی آلودگی هوا را ریفرمیت تولیدی پتروپالایشگاهها می دانند باید توجه داشته باشند که بنزین پیرولیز که مطمئنا خطرناک است، تولید نشده و عموم ریفرمیت های پتروپالایشگاهی بنزنی کمتر از 5 درصد دارند.

رئیس گروه نفت و انرژی کانون های تفکر ایران ادامه داد: پتروشیمی های نوری، بوعلی سینا و بخشی از پتروشیمی بندرامام به تولید ریفرمیت پرداختند و هم اکنون نیز 45 تا 55 درصد بنزین مصرفی کشور را ریفرمیت تشکیل می دهد.

رنجبر با بیان اینکه بالاخره باید توجه داشت تولید ریفرمیت پتروپالایشگاهی خطی است که در زمان تحریم باز شده، گفت: نباید برای توجیه واردات با اظهار نظرهای غیرکارشناسی به بستن این خط اقدام کرد بلکه باید به گونه ای عمل کنیم تا در صورت اعمال فشار به کشور و نیاز به تولید مجدد ریفرمیت در پتروپالایشگاهها در کمتر از 24 ساعت بتوانیم واحدها را به تولید بیاوریم.

رئیس گروه نفت و انرژی کانون های تفکر ایران افزود: واحد تولید ریفرمیت که در پتروشیمی نوری بود، دقیقا واحدی مشابه پالایشگاه تبریز است، واحد ریفرمیت پتروشیمی بندرامام نیز کپی واحد تولید پالایشگاه شیراز است، از این نظر نمی توان گفت تولید ریفرمیت در پتروشیمی ها با تولید ریفرمیت پالایشگاهی متفاوت است.

رنجبر با بیان اینکه ریفرمیت عاری از گوگرد است، اذعان داشت: بحث وجود آروماتیک، اکتان و بنزن است اما نمی توان بدون ارائه آمار مستدل میزان وجود آروماتیک، اکتان و بنزن ریفرمیت ها را زیر سوال برد.

رئیس گروه نفت و انرژی کانون های تفکر ایران اظهار نظرهای غیرکارشناسی در فضای رسانه را موجب خطرانداختن سلامت روانی جامعه دانست و گفت: پالایشگاه اراک در حال حاضر برای اختلاط با بنزین، ریفرمیت تولید می کند.

رنجبر افزود:‌ شاید گفته شود که پتروشیمی ها برای تولید محصولات باارزش تری احداث شده اند و وظیفه تولید ریفرمیت ندارند، این حرف درست اما چرا علت را آلایندگی اعلام می کنند، نباید با اعلام آلوده بودن ریفرمیت پتروپالایشگاهی، اقدام به انتشار حرف های غیرکارشناسی زد.

رئیس گروه نفت و انرژی کانون های تفکر ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل مشکلات ارزی باید واردات بنزین به صورت تهاتری انجام شود، گفت: آقای قمصری اعلام کرده که ما نفت کوره می دهیم و بنزین می گیریم که در این صورت این اقدام مناسبی است.

رنجبر ادامه داد: اما باید به کیفیت بنزین وارداتی توجه کنیم، ما باید بنزینی که وارد می کنیم استاندارد یورو 4 باشد اما مدارک و اسنادی نشان می دهد که بنزینی که در قبل از نوروز امسال وارد کشور شده استانداردی کمتر از شاخص های یورو 4 داشته است.

جلیل سالاریجلیل سالاری، قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به این که نفتا، ریفرمیت، الکیلیت، ایزومر و بنزین‌های واحد کت‌کراکر از مولفه‌های تولید بنزین است، گفت: این مولفه‌ها براساس یک ترکیب مشخص با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

سالاری با تاکید بر این که محصول دریافتی از واحدهای پتروشیمی بنزین نیست، بلکه یکی از مولفه‌های بنزین برای ارتقای اکتان است گفت: قبل از سال‌ 84 هر توسعه‌ای در صنعت پالایش مربوط به افزایش کمیت بود نه کیفیت. به همین دلیل علاوه بر این که 40 هزار بشکه تولید نفت کوره که توجیه اقتصادی ندارد افزایش یافت، حجم تولید نفتا هم در پالایشگاه‌های کشور افزایش یافت و به علت این که امکان ارتقای کیفیت نفتا وجود نداشت خوراک دریافتی پالایشگاه‌ها کاهش یافت. حل این مشکل نیازمند اکتان افزا بود.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: تا سال 79 از سرب برای ارتقای اکتان بنزین استفاده می‌شد، اما بعد از آن ام.تی.بی.ای و بنزین وارداتی جایگزین آن شد؛ به طوری که حجم بنزین وارداتی به 27.5 میلیون لیتر در روز رسید و هزینه پنج میلیارد دلاری را به کشور تحمیل کرد. با شروع تحریم‌ بنزین در سال 89، اکتان افزا مورد نیاز از پتروپالایشگاه‌ها تامین شد. همین هماهنگی میان پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها موجب شد افزایش تولید نفتا در داخل کشور جبران شود.

سالاری تاکید کرد: تولید بنزین به کمک ریفرمیت پتروپالایشگاه‌ها در چارچوب استانداری مشخص بود که پژوهشگاه صنعت نفت ترکیب آن را آنالیز کرد و مطابق با استاندارد تحویل مردم داده شد.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، حجم ریفرمیت را در تولید بنزین داخلی 50 درصد اعلام کرد و افزود: هم اکنون در پالایشگاه اصفهان سه واحد، پالایشگاه تبریز دو واحد، پالایشگاه تهران دو واحد و پالایشگاه بندرعباس یک واحد تولید کننده ریفرمیت دارند که این واحدها مشابه واحدهای تولید کننده ریفرمیت در واحدهای پتروشیمی است.

سالاری گفت: پالایشگاه اراک و بندرعباس دقیقاً کپی‌برداری از پالایشگاه اصفهان بود و در هیچ‌کدام از آنها پارامترهای زیست‌محیطی دیده نشد. از سال 1379 تلاش شد طرح‌های جامع با هدف کیفی و کمی‌سازی پالایشگاه‌های موجود اجرا شود اما با وجود مطالعات انجام شده به‌دلیل این‌که وزارت نفت در آن زمان اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشت و هرگونه افزایش کمی و کیفی بنزین و گازوییل را در پالایشگاه‌های داخلی غیراقتصادی می‌دانستند این طرح متوقف شد.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در آن زمان طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پیشنهاد شد که امکان اجرای طرح با فاینانس خود گردان وجود داشت. در صورت اجرای این طرح کیفیت فرآوره‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی(ره) در سال 1384 به یورو 5 می‌رسید اما این کار به دلیل سیاست‌های آن وقت وزرات نفت متوقف شد.

به گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم در پایان این مناظره، مسئولان و کارشناسان حاضر به پاسخگویی به سوالات دانشجویان و اصحاب رسانه پرداختند که مشروح آن در ادامه می آید:

سالاری با اشاره به این که ریفرمیت داخلی پیش از این به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شد و این کشورهای با تغییراتی آن را به ایران می‌فروختند گفت: با توجه به اوضاع تحریم قرارداد شفافی برای واردات بنزین وجود ندارد. هر دفعه مجبوریم از یکی بنزین بخریم که همین موضوع باعث می‌شود که گاهی بنزین وادراتی فاقد گواهینامه استاندارد باشد. ضمن این که قیمت اکتان‌افزا داخلی کمتر از قیمت بنزین وارداتی است که باهدف افزایش اکتان خریداری می‌شود.

ضرابی هم با تاکید بر این که زیرسوال بردن وزارت نفت برای آلودگی بی انصافی است، عوامل دیگری مانند ترافیک، کیفیت خودروهای داخلی، حمل و نقل عمومی و صنایع هم باید جوابگو باشند.

معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر این که راضی به واردات بنزین نیستیم گفت: واردات بر اساس درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

ضرابی با بیان این که مشخصه‌های بنزین وارداتی را شرکت ملی پالایش و پخش اعلام می‌کند و صادرات بر اساس این شاخص‌ها صورت می‌گیرد گفت: محموله قبل از تخلیه در بنادر چک می‌شود و درصورتی که موافق استاندارد باشد تخلیه می‌شود و اگر مخالف استانداردها باشد برگردانده می‌شود.

معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر این که قرارداد واردات بنزین شفاف است، گفت: بنزین از پالایشگاه‌ها خریداری می‌شود. بنزین محصول مغازه نیست محصول پالایشگاه است. اما به طور مثال با وجود رابطه خوبی که ایران با ترکیه داشت بعد از تحریم بنزین از سوی امریکا، محموله بنزین وارداتی از ترکیه هنگامی که به بندرعباس رسیده بود برگشت داده شد. باتوجه به اوضاع تحریم پالایشگاه‌ها اجازه ندارند مستقیم بنزین را به ما بفروشند البته شرکتهای بین المللی هم وجود دارد که هم بنزین می‌خرند و هم می‌فروشند. خرید از این شرکت‌ها با قرارداد، قیمت و کیفیت شفاف انجام می‌شود. واردات بنزین مانند واردات قطعات هواپیماست که به ما نمی‌فروشند.

ضرابی اظهار کرد: قطعا اگر تحریم نبود بنزین را با قیمت بهتری وارد می‌کردیم. یکی از مضرات تحریم ایجاد مشکلات اقتصادی است. هیچ پالایشگاهی محصولات خود را مستقیم نمی‌فروشد بلکه از طریق یک شرکت بازرگانی به فروشند می‌رسد.

یکی از حاضران در این مناظره از ضرابی پرسید، با توجه به این که در اوضاع تحریم بنزین را مستقیم به ما نمی‌فروشند، پس از طریق یک بازیگر واسطه یا چند واسطه بنزین وارد می‌شود؟ این موضوع قطعا منافع یک عده را تامین خواهد کرد.

ضرابی پاسخ داد: در شرایط تحریم برنج و گندم را ازمنابع اصلی نمی‌خریم. ببخشید که الان مطرح است، کاسبان تحریم، کاسبان تحریم! یک عده موافق هستند که تحریم ادامه داشته باشد.

این دانشجو مطرح کرد: نگرانی ما هم از همین موضوع است که ضرابی گفت: بله، اما این موضع فقط مربوط به واردات بنزین نیست.

رنجبر در پاسخ به گفته‌های شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) وابسته به روابط عمومی وزارت نفت که مدعی شده بود رییس فرآیندهای پالایشگاه، بنزن ریفریمت پتروپالایشگاه‌ها را 50 درصد اعلام کرده است گفت: گواهینامه‌ای که یک آزمایشگاه آلمانی برای ریفرمیت پتروپالایشگاه صادر کرده است بنزن آن را 1.58 درصد و اکتان 102 مشخص کرده‌اند. این گواهینامه مهر و امضا اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی را هم دارد.

یکی از دانشجویان هم در پاسخ به خبرنگار شانا یادآور شد: پتروشیمی‌ها واحدهای بنزن‌زدایی دارند این درحالیست که پالایشگاه‌های نفتی فاقد واحد بنزن‌زدایی هستند. اگر درصد بنزن، بنزین عرضه شده بالاست مربوط به بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های کشور است نه ریفرمیت پتروشیمی‌ها.

سالاری با تاکید بر این که باید واقعیت‌‌ها را به مردم گفته شود توصیه کرد: به گونه‌ای نباشد که اگر تحریم بنزین تشدید شد به دلیل این که فلان مقام مسئول گفته است که بنزین پتروشیمی آلاینده است دیگر نتوانیم ازاین واحدها برای تولید بنزین کمک بگیریم.

مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام این که بنزن، بنزین پالایشگاهی بین چهار تا پنج درصد است این در حالیست که آخرین آنالیز ریفرمیت پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد بنزن ریفریمت یکی واحدهای پتروشیمی 0.9 درصد و یکی دیگر 2.6 درصد است.

سالاری با تاکید بر این که هر کس ریفرمیت را به صورت مستقیم عرضه کرده تخلف کرده است گفت: ام.تی.بی.ای هم برای سلامتی مضر است اما طبق قانون این ماده 15 درصد حجمی بنزین تولیدی را تشکیل می‌دهد.

رییس ستاد افزایش تولید بنزین ادامه داد: چهار تا پنج ماه کار کارشناسی شد تا تولید بنزین به کمک ریفرمیت پتروشیمی‌ها آغاز شد؛ به طوری که در جلسه ستاد افزایش تولید بنزین پژوهشگاه نفت تاکید کرد که به دلیل عدد اکتان 104 ریفرمیت مورد نظر می‌تواند در ترکیب بنزین تولیدی استفاده شود.

سالاری گفت: برخی مدعی هستند که واحدهای تولیدکننده ریفرمیت، پتروپالایشگاه نیستند؛ این در حالیست که پتروشیمی نوری خوراکش میعانات گازی است و دارای واحدهای تقطیر، بنزن زدایی و ریفرمیت است که دقیقا مشابه با پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

یکی از شرکت گنندگان در این مناظره با اشاره به گفتگوی رشیدی -سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست- با یک روزنامه در بهمن‌ماه گفت: وی پیش از این اعلام کرده بود که «صادقانه می‌گویم الآن خیلی وضعیت حاد و بحرانی در حوزه بنزین نداریم، در تهران که اصلا نداریم.» این سخنان رشیدی در حالی است که اکنون وی و سازمان محیط زیست مدعی آلاینده بودن بنزین تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی است. ای کاش آقای رشیدی بودند و در مورد این تناقض پاسخ می‌دادند.

وی در ادامه گفت: اقای خسروانی نیز پیش از این اعلام کرده بود که ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی ها با توجه به استانداردها ترکیب و عرضه می‌شود. همچنین شرکت پالایش پخش سال گذشته اطلاعیه‌ای مبنی بر استاندارد بودن بنزین پتروشیمی‌ها منتشر کرد. از سوی دیگر تا قبل از اسفند ماه محیط زیست و وزارت نفت در مورد پاک بود یا آلاینده بودن بنزین تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند اما اکنون کنار هم می‌نشینند و در زیر سوال بردن کیفیت بنزین داخلی هم صدا شده اند.

این شرکت کننده در مناظره بنزینی ادامه داد: برخی از نمایندگان مجلس نیز از فشار برخی اطرافیان دولتمردان برای آلاینده اعلام شدن بنزین داخلی خبر می‌دهند و از وجود مافیای نفت در این زمینه هشدار می‌دهند.

وی خطاب به ضرابی که گفته بود در آلودگی هوا تنها نباید وزارت نفت را مقصر دانست گفت: کسی وزارت نفت را زیر سوال نبرده است بلکه این مسئولان وزارت نفت هستند که عملکرد خود را زیر سوال بردند در واقع موضع گیری مقام‌های نفتی در مسئله بنزین پتروشیمی نوعی خودسوزی وزارت نفت است.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با ابراز تأسف از اینکه در اتاق فکر وزارت نفت تصمیمات کارشناسی گرفته نمی‌شود گفت: می‌توان به جای رسانه‌ای کردن این موضوع تنها با یک آزمایش ساده حقیقت را روشن کرد.

سالاری با تأکید براینکه درسال مدیریت جهادی و تأکید بر اقتصاد مقاومتی صنعت نفت نیز باید مانند برخی صنایع که از آن جلوتر هستند عمل کند، گفت: برای جبران عقب ماندگی 104 ساله صنعت نفت باید به جوانان اتکا کنیم متأسفانه اکنون این اتفاق نمی‌افتد. هم اکنون در پالایشگاه امام خمینی شازند افرادی که در طرح توسعه این پالایشگاه نقش محوری داشتند درحاشیه قرار گرفتند. وقتی کارشناسان نظری می‌دهند نباید آنها را توبیخ کرد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: بازنشسته‌هایی که اکنون دوباره وارد وزارت نفت شده‌اند باید الگوی جوانان باشند تا جوانان با کمک آنها رشد کنند اینگونه نباشد که نیروی کارشناسی به حاشیه رانده شود یا با آنها برخوردهای تنبیهی صورت گیرد.

پویان رنجبر، رئیس گروه نفت و انرژی کانونهای تفکر ایران، اظهار کرد: بحث‌های زیادی در مورد آلاینده بودن بنزین پتروشیمی و واردات صورت گرفته است اما اکنون باید راهکاری برای حل این مشکل ارائه شود؛ اولین راهکار کاهش مصرف سوخت به کمک همکاری مردم و اصلاح موتور خودروهاست. دیگر اینکه باید ظرفیت و کیفیت فرآورده های پالایشگاهی از طریق طرح‌هایی در همین زمینه افزایش یابد البته امیدواریم دیدگاهی که پیش از این مخالف این موضوع بود در این زمینه اصلاح شده باشد.

رئیس گروه نفت و انرژی کانونهای تفکر ایران ادامه داد: اگر پتروشیمی ها می‌توانند ارزش افزوده بیشتری داشته باشند به سمت تولیدات خود هدایت شوند. ولی باید این شرط گذاشته شود که اگر تحریم‌ها شدید شد بتوانیم دوباره از این واحدها استفاده کنیم البته با بحث‌های غیرکارشناسی نباید منجر به سوزاندن این فرصت‌ها شویم.

رنجبر به مدیران سازمان محیط زیست و وزارت نفت توصیه کرد در حرف‌های خود بازنگری کنند تا اگر روزی حقیقت مشخص شد بتوانند دوباره از ریفرمیت پتروشیمی‌ها استفاده کند.

رئیس گروه نفت و انرژی کانونهای تفکر ایران تأکید کرد: اگر در آزمایشات وزارت نفت مشخص شود که به طور مثال ریفرمیت پتروپالایشگاه‌ها 10 تا 20 درصد بنزن دارد، وی نیز به عنوان یک کارشناس مخالف استفاده از آن برای تولید بنزین است.

رنجبر ساده ترین راه را برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور واردات دانست و افزود: اگر قرار است بنزین وارد شود باید با شروطی این کار صورت گیرد که مهمترین آن واردات بنزین براساس استاندارد یورو 4 است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: