۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۲

کاظمی: جایگزینی سی ان جی با بخشی از بنزین مصرفی کشور، اقدام مهم دولت اصلاحات بود

کاظمی، مدیر عامل پالایش و پخش با بیان اینکه طرح جایگزینی سی ان جی با بخشی از بنزین مصرفی در کشور که هم اکنون به ٢١ میلیون لیتر در روز رسیده است، از مهمترین اقدامهای دولت در سال های ٧٦ تا ٨٤ محسوب می شود، بر صرفه اقتصادی افزایش واردات بنزین به جای دریافت ریفرمیت از پتروشیمی ها تأکید کرد.

کاظمیبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری شانا، عباس کاظمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایزان گفت: طرح جایگزینی سی ان جی با بخشی از بنزین مصرفی در کشور که هم اکنون به ٢١ میلیون لیتر در روز رسیده است، از مهمترین اقدامهای دولت در سال های ٧٦ تا ٨٤ محسوب می شود.

کاظمی با حضور در برنامه ویژه شبکه یک سیما با عنوان نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اظهار کرد: اگر مصرف سی ان جی با بخشی از مصرف بی رویه بنزین جایگزین نمی شد، هم اکنون معادل تولید ٣ پالایشگاه کشور کمبود بنزین داشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه هم اکنون معادل تولید سه پالایشگاه کشور سی ان جی مصرف می شود، افزود: قرار است امسال ظرفیت سی ان جی در سبد سوختی کشور ٣ تا ٤ میلیون مترمکعب اضافه شود.

به گفته کاظمی، این میزان می تواند بخشی از کمبود بنزین را جبران کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش همچنین تصریح کرد: کمک و همکاری های وزارت نفت در خارج کردن خودروی پر مصرف پیکان از چرخه تولید، همچنین تولید خودرو با پایه گازسوز از برنامه های مهم دولت در سال های ٧٦ تا ٨٤ بوده است.

کاظمی افزود: وزارت نفت در آن زمان از ساخت و تولید خودروهای استاندارد و گازسوز به میزان ٢٠٠ میلیون دلار حمایت مالی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به صرفه اقتصادی افزایش واردات بنزین در کشور، افزود: بخشی از محصول پتروشیمی ها به عنوان اکتان افزا برای امتزاج با تولید پالایشگاه ها به منظور تولید نهایی بنزین خریداری می شد که این اتفاق در زمان تحریم های بین المللی علیه ایران کلید خورد.

به گفته کاظمی، در زمان تحریم، سه پتروشیمی کشور موظف شدند تا بخشی از تولید خود را به عنوان ریفرمیت یا اکتان افزا برای امتزاج با بنزین داخلی و تامین کسری مصرف در اختیار وزارت نفت قرار دهند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با تاکید بر اینکه هم اکنون دیگر نیازی به تولید این محصول در مجتمع های پتزوشیمی نیست، گفت: این واحدها می توانند به تولید محصولات صادراتی خود مبادرت ورزند.

کاظمی تصریح کرد: البته به علت دخالت در حلقه محصولات پتروشیمی و جلوگیری بخشی از صادرات آنها در سال های تحریم، وزارت نفت پول بیشتری (نسبت به واردات بنزین) به پتروشیمی ها پرداخت کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش تصریح کرد: قرار است همین منابع مالی صرف افزایش واردات بنزین با کیفیت یورو ٤ از خارج کشور شود و در این زمینه هیچ هزینه اضافه ای بر کشور تحمیل نمی شود.

کاظمی از صادرات ١٠ میلیارد لیتر گازوئیل و مازوت برای نخستین بار در پایان سال ٩٣ خبر داد و گفت: با مدیریت تخصیص سوخت در نیروگاه ها و افزایش تولید گاز کشور تا پایان امسال می توان به رقم صادرات دست یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: قرار است امسال بیشتر سوخت نیروگاه ها از گاز تامین شود که به لحاظ زیست محیطی و افزایش حجم صادرات کشور، مطلوبتر است.

به گفته کاظمی، این رویکرد برای تداوم اهداف اقتصاد مقاومتی و جذب ارز بیشتر برای کشور در دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفته است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: