۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۶

واردات بنزین به مناظره گذاشته شد

موضوع واردات بنزین در برنامه مناظره به بحث گذاشته شد و مؤید حسینی صدر، سخنگوی کمیسیون محیط زیست مجلس، شاهرخ خسروانی، معاون مدیر عامل پالایش و پخش، یوسف رشیدی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به عنوان موافق و پویان رنجبر، مدیر گروه انرژی شبکه تحلیلگران فناوری ایران و جلیل سالاری، قائم مقام سابق پالایش و پخش، به عنوان مخالف، نظرات خود را بیان نمودند.

مناظرهبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، برنامه این هفته مناظره با موضوع واردات بنزین برگزار شد.

موضوع واردات بنزین چند ماهی است که در دستور کار دولت قرار گرفته و به گفته مسئولان، این امر علاوه بر تأمین کسری داخل، با هدف قطع تولیداتی که از آن با عنوان بنزین آلاینده یاد می‌شود صورت گرفته است. این در حالی است که مخالفان این امر بر این باورند که دولت نباید صرفا با استناد به موضوعی که در اثبات آن تردید جدی وجود دارد، دست به اقدامی بزند که در قانون بودجه برای آن ردیفی درنظر گرفته نشده است.

در همین مدت رسانه‌ها اسناد مختلفی را منتشر کردند که نه تنها سالم بودن بنزین تولید پتروشیمی‌ها را بر اساس استاندارد یورو 4 اثبات می‌کرد، که در برخی موارد کیفیت بنزین‌های وارداتی را نیز به شدت زیر سوال می‌برد. اما در همین حال همچنان مسئولان وزارت نفت به شدت بر متوقف شدن بنزین توسط پتروشیمی‌ها و افزایش واردات بنزین اصرار دارند؛ مسئولانی که در دهه 70 نیز زمانی که زمام وزارت نفت و موسسات وابسته به آن را برعهده داشتند اقدام به افزایش واردات بنزین کردند. همین اقدام سبب شد تا مصرف بنزین در داخل به شدت رو به افزایش بگذارد و تا مرز 60 میلیون لیتر در اواسط دهه 80 برسد. اما با اجرای طرح سهمیه‌بندی همزمان با افزایش قیمت بنزین، مصرف این حامل انرژی تا حدودی کنترل شد. با این وجود سطح بالای مصرف این فراورده در کشور، انگیزه‌ای شد برای غرب تا با تحریم فروش بنزین به ایران، اهداف خود را در جهت ضربه زدن به ایران پیگیری نماید. اما تولید بنزین در اوایل دهه 90 در داخل کشور و توسط پتروشیمی‌ها سبب شد تا این نقشه غرب نیز راهی به پیش نبرد.

حال کارشناسان باید به این سوال‌ها پاسخ دهند که آیا واقعا بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها هوا را آلوده می‌کند؟ آیا بهترین راه برای مقابله با کمبود بنزین در داخل وارد کردن این فراورده از خارج کشور است؟ آیا با وجود اقدامات ارزشمند انجام شده در جهت تولید بنزین در داخل، می‌توان با ادعاهایی اثبات نشده، گام در مسیر از بین بردن این دستاورد ملی گذاشت؟

این موضوع در برنامه مناظره به بحث گذاشته شد و مؤید حسینی صدر، سخنگوی کمیسیون محیط زیست مجلس، شاهرخ خسروانی، معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، یوسف رشیدی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان موافق واردات بنزین و پویان رنجبر، مدیر گروه نفت و انرژی شبکه تحلیلگران فناوری ایران و جلیل سالاری، قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به عنوان مخالف واردات بنزین، نظرات خود را بیان نمودند.

سؤال نظرسنجی برنامه مناظره این هفته هم به این شرح بود:

برای راه حل مشکل کمبود بنزین در کشور کدام راه حل بهتر است؟

۱-کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی

۲-واردات و توزیع بنزین به نرخ بین المللی

که در پایان برنامه حدود 51 درصد از مخاطبین به گزینه 2 رأی دادند.

برنامه مناظره هر هفته، روزهای جمعه از حدود ساعت 16:30 به صورت زنده از شبکه اول سیما پخش می شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: