۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۴
دلایل موافقین و مخالفین واردات بنزین در برنامه مناظره

هیچ سندی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی ارائه نشد

در سی و چهارمین برنامه مناظره با موضوع واردات بنزین، مؤید حسینی صدر، سخنگوی کمیسیون محیط زیست مجلس، شاهرخ خسروانی، معاون مدیر عامل پالایش و پخش، یوسف رشیدی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به عنوان موافق و پویان رنجبر، مدیر گروه نفت و انرژی شبکه تحلیلگران فناوری ایران و جلیل سالاری، قائم مقام سابق پالایش و پخش، به عنوان مخالف، نظرات خود را بیان نمودند.

مناظرهبه گزارش عیارآنلاین،‌ سی و چهارمین برنامه مناظره با موضوع واردات بنزین برگزار شد.

در این برنامه، مؤید حسینی صدر، سخنگوی کمیسیون محیط زیست مجلس، شاهرخ خسروانی، معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، یوسف رشیدی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان موافق واردات بنزین و پویان رنجبر، مدیر گروه نفت و انرژی شبکه تحلیلگران فناوری ایران و جلیل سالاری، قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به عنوان مخالف واردات بنزین، نظرات خود را بیان نمودند.

بنا بر این گزارش، ادله اصلی مخالفت و موافقت طرفین مناظره عبارت بود از:

حسینی صدر- مناظرهمؤید حسینی ‌صدر
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس
(موافق واردات بنزین)

– هم اکنون شرایط مانند گذشته نیست و تحریم‌ها کاهش یافته و امکان واردات بنزین وجود دارد.
– در کنترل مصرف سوخت هیچ اقدامی نشده و به همین دلیل بنزینی که آلاینده نباشد باید وارد شود.
– آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها موجب خفگی مردم شده است.
– اینکه گفته می‌شود بنزین پتروشیمی‌ها در کلان‌شهر توزیع نشد، درست نیست.
– بنزن موجود در بنزین تولید شده پتروشیمی‌ها 50درصد است که به راحتی تجزیه نمی‌شود.
– بنزین پتروشیمی نه مقرون به صرفه بوده و نه پاک است؛ استاندارد بنزن موجود در دنیا 5درصد است.
– در چند سال اخیر، سالانه رتبه ایران در محیط‌زیست تنزل یافته و در حال حاضر در جایگاه 120 جهان قرار دارد؛ آلایندگی هوا آثار مخربی بر محیط‌زیست و سلامت جامعه دارد.
– به جای اینکه پتروشیمی‌ها بنزین تولید کنند، باید مواد پتروشیمی تولید کنند.

خسروانی- مناظرهشاهرخ خسروانی
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فراورده های نفتی
(موافق واردات بنزین)

– مابه‌التفاوت تولید و نیاز کشور که حدود 7 میلیون لیتر است، با اخذ مصوبه از هیأت دولت برای تأمین نیاز داخل، وارد می‌شود.
– به رغم اینکه در سال‌های گذشته پروژه‌هایی برای افزایش کیفیت بنزین تعریف‌شده است، اما به استثنای پالایشگاه شازند هیچ‌کدام به بهره‌برداری نرسیده‌اند.
– با توجه به اعداد و ارقام، پتروشیمی بندر امام بین 6 تا 10 درصد بنزن و 60 تا 70 درصد آروماتیک تولید می‌کند و ریفورمیت پتروشیمی برزویه نیز 2 درصد بنزن و 40 درصد آروماتیک دارد.
– واحد پالایشگاه تبریز که برای تولید بنزین ساخته‌اند خوراک ندارد و برای پروژه اصفهان نیز بیش از یک سال است اقدام به تهیه کاتالیست نکرده‌اند، قرارداد تهیه آن از یک هفته گذشته آماده شده است و از مهرماه سال 93 این پالایشگاه 9 تا 10 میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین یورو 4 خواهد داشت.

رشیدی- مناظرهیوسف رشیدی
مدیر کل مرکز هوا و تعیین اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست
(موافق واردات بنزین)

– بحث کیفیت و سلامت سوخت یکی از اصلی‌ترین اولویت سازمان محیط زیست است.
– مهمترین مسئله، ترکیبات آروماتیک‌ها هستند و چون بخش زیادی از آن منجر به سرطان می‌شود، باید مقدار ترکیبات آروماتیک در حد استاندارد باشد.
– بنزن موجود در سوخت به شدت سرطان‌زاست.
– تلفیقی از مواد آروماتیکی و بنزن و گوگرد منجر به ایجاد ذرات معلق 2.5 میکرون در هوا می‌شود که بسیار سرطان‌زاست.

رنجبر- مناظرهپویان رنجبر
مدیر گروه نفت و انرژی شبکه تحلیلگران فناوری ایران
(مخالف واردات بنزین)

– ادعا شد ریفرمیت پتروپالایشگاهها آلوده است، در حالی که هیچ اطلاعات و اسنادی در این باره منتشر نشده است و دلیل اصلی ابهام‌ها در این زمینه نداشتن شفافیت است.
– کسی اصرار ندارد که پتروپالایشگاه‌ها ریفورمیت تولید کنند، اما ما این ظرفیت را زیر عنوان آلایندگی سوزاندیم و اگر دوباره تحریم شویم، چطور می‌توانیم این ظرفیت را وارد مدار تولید کنیم و به مردم چه جوابی می‌دهیم؟
– چرا ظرفیت ریفورمیت پتروشیمی برزویه با 1.5 درصد بنزن سوزانده شد.
مقصر دانستن همه پتروشیمی‌ها کار درستی نبود و اگر از اول درصد آلایندگی هریک از پتروشیمی‌ها به درستی اعلام می‌شد، همه کارشناسان می‌پذیرفتند.
– متأسفانه گاهی گفته می‌شود ریفورمیت پتروشیمی‌ها گوگرد دارد در حالی که این ریفورمیت کمترین گوگرد ممکن یعنی بین 0.3 تا 0.5 را دارد.
– به جای تأکید بر واردات باید به دنبال این باشیم که بنزین‌های تولیدشده دارای بنزن و ماده آروماتیک کمتری باشد و از ظرفیت‌های داخل استفاده کنیم، چرا که در آینده اگر تحریمی باشد نمی‌توان به واردات تکیه کرد.
– توجه مردم روی بنزین است اما گازوئیل 10 هزار PPM گوگرد دارد در حالی که 50 PPM باید باشد.
– رتبه سرطان ایران در جهان 97 است که نسبت به استرالیا و امریکا کمتر است.

سالاری- مناظرهجلیل سالاری
قائم مقام سابق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی
(مخالف واردات بنزین)

–  کیفیت بنزین تولیدی داخل مناسب بوده و قیمت تمام شده آن کمتر از بنزین وارداتی است.
– با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و همچنین اجرای چند اقدام اصلاحی دیگر که بیان خواهد شد، نیازی به واردات بنزین نیست.
– ظرفیت تولید بنزین در کشور وجود دارد و به جای واردات، باید مدیریت درستی برای ظرفیت‌های هدر رفته انجام شود.
– بخشی از پالایشگاه آبادان 7 ماه است از سرویس خارج شده است، در حالی که ظرفیت تولید 2 میلیون لیتر بنزین دارد. پالایشگاه تبریز با ظرفیت تولید 18 میلیون لیتر بنزین با ظرفیت کمتری کار می‌کند و پالایشگاه اصفهان نیز با 50 درصد ظرفیت فعال است.
– تراکنش‌های خطا در کارت‌های سوخت باید اصلاح شود تا از میزان هدررفت سوخت جلوگیری شود. نظام سنتی در سیستم‌ها باید بهینه شود.
– در صورتی که این ضعف‌ها مدیریت شود، پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس ظرفیت تولید 8 میلیون لیتر و آبادان 2 میلیون لیتر دارند که مجموع آنها 10 میلیون لیتر یعنی بیش از نیاز کشور به واردات خواهد بود.
– اکنون ظرفیت تولید ریفرمیت پتروشیمی‌ها بالاست و از این طریق امکان تأمین نیاز داخلی وجود دارد.
الآن بنزین وارداتی براساس یورو 2 وارد می‌شود و باید به ما بگویند که استانداردهای اعمال‌شده درباره تولیدات پالایشگاه‌های داخلی چیست.
– از زمان بهره‌برداری پالایشگاه اراک، 15 درصد از ریفورمیت این پالایشگاه با محتوای 4 تا 5 درصد بنزن وارد پالایشگاه تهران می‌شد و بنزین تولید می‌کرد.
– به جای مجادله با یک آزمایش ساده می‌توان به مردم گفت دقیقاً کدام ریفورمیت در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و واردات چه میزان آلاینده دارد.
قرارداد ما با پتروشیمی‌ها مشخص است و قیمت و گواهینامه درصد آلاینده‌ها روی آن قرار دارد در حالی که واردات توسط واسطه‌ها و به صورت غیرشفاف انجام می‌شود.
– پتروشیمی‌های همین الان نیز ظرفیت مازاد ریفورمیت دارند و آن را صادر می‌کنند.

به گزارش عیارآنلاین، برنامه مناظره، روزهای جمعه، حدود ساعت 16:30 به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش می شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: