۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۴

سهم 13.4 درصدی آموزشهای فنی‌وحرفه‌ای در ایران و مقایسه آن با چند کشور دنیا

در جمهوری آذربایجان، شیلی، مالزی، نیجریه و کره جنوبی نیز تقاضای فزاینده ای به کسب و کار با مهارت های گوناگون وجود دارد که عامل اصلی آن توجه به مهارت های فنی و حرفه ای است. تنوع در آموزش های غیر دانشگاهی گزینه معتبری نسبت به درس های دانشگاهی بویژه در کشورهای در حال توسعه به حساب می آید. فلسفه تاسیس این دوره ها ورود به بازار کار و دستیابی به کسب و کارهای مختلف به ساده ترین و آسان ترین وجه است.

به گزارش عیارآنلاین به نقل از مهر، دکتر جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: با توجه به توسعه رشته های فنی حرفه ای در سطح جهانی و استقبال کشورها از آموزش های مهارتی و سهم 13.4 درصدی این آموزش‌ها در ایران، لازم است دولت توجه ویژه‌ای به این نوع آموزش داشته باشد. برنامه‌های فنی غیر دانشگاهی برای دانش آموزانی که از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند در بسیاری از کشورهای جهان بیشترین و سریع ترین رشد را پیدا کرده است.

مهارت

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: در ایران، بیش از 440 هزار نفر در جامع علمی کاربردی و بیش از 150 هزار نفر در فنی حرفه ای به کسب آموزش و مهارت اشتغال دارند.

در جمهوری آذربایجان، شیلی، مالزی، نیجریه و کره جنوبی نیز تقاضای فزاینده ای به کسب و کار با مهارت های گوناگون وجود دارد که عامل اصلی آن توجه به مهارت های فنی و حرفه ای است. تنوع در آموزش های غیر دانشگاهی گزینه معتبری نسبت به درس های دانشگاهی بویژه در کشورهای در حال توسعه به حساب می آید. فلسفه تاسیس این دوره ها ورود به بازار کار و دستیابی به کسب و کارهای مختلف به ساده ترین و آسان ترین وجه است.

مهراد با اشاره به آماری درباره چند کشور در حال توسعه گفت: در کره جنوبی نرخ کلی استخدام فارغ التحصیلان آموزش های غیردانشگاهی 76.7 درصد است، در حالی که این درصد در بین فارغ التحصیلان کالج ها 64.5 درصد و برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها 48.5 درصد است. در مالزی آمار سال 2010 میلادی نشان می دهد که 53 درصد فارغ التحصیلان غیردانشگاهی در طول یک سال بعد از فراغت از تحصیل موفق به استخدام می شوند. این رقم برای فارغ التحصیلان دانشگاهی برابر با 50 درصد است.

نرخ استخدام در بین فارغ التحصیلان غیردانشگاهی در نیجریه و جمهوری آذربایجان به مراتب بهتر است و تنها در کشور شیلی است که جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار به سهولت انجام می گیرد. طبق آمارهای موجود، در شیلی احتمال بیکاری فارغ التحصیلان یکسال بعد از فارغ التحصیلی 17 درصد در بین فارغ التصیلان دانشگاهی و 0.33 درصد در بین دارندگان مدرک فنی و حرفه ای است.

علیرغم توجه خاص به آموزش های غیردانشگاهی در اکثر کشورهای جهان، هنوز هم در بسیاری از کشورها ثبت نام در دانشگاه ها از وضعیت ممتازی برخوردار است. آمارها نشان می دهد که ثبت نام در آموزش های غیردانشگاهی 20 تا 40 درصد تمام دانشجویان شاغل در دانشگاه های کشورهای مختلف را به خود اختصاص داده است.

در ایران تعداد دانشجویان شاغل در دانشگاه های دولتی و غیردولتی در حدود 4.14 میلیون نفر است و از این تعداد تنها 590 هزار نفر در آموزش های فنی و حرفه‌ای تحصیل می کنند که رقمی برابر با 13.4 درصد را به خود اختصاص می دهد. مقایسه این آمار با متوسط ثبت نام در آموزش های فنی حرفه ای جهانی (20 تا 40 درصد) شکاف بیشتری را از خود نشان می دهد.

آمار کشور هایی از جمله جمهوری آذربایجان و منطقه زیر صحرای آفریقا نشان می دهد که به علت کمبود جا در دانشگاه ها ثبت نام در دوره های فنی حرفه ای به سرعت در حال تغییر است و جمهوری آذربایجان رشد فزاینده ای را در آموزش و پرورش دوره متوسطه تجربه می کند و ثبت نام دانشجویان در موسسات غیر دانشگاهی تقریبا 40 درصد کل دانشجویانی است که در آموزش عالی این کشور ثبت نام می کنند.

کره جنوبی از نظر ثبت نام دانشجویان در آموزش عالی به سطوح جهانی دسترسی یافته و از این رو احتمال توسعه بیشتر نظام آموزش عالی این کشور محدود است اما در مالزی و نیجریه نیز ثبت نام دانش آموزان در آموزش های بعد از دوره های متوسطه در زمینه های مختلف افزایش نشان می دهد.

نظر به توسعه رشته های فنی حرفه ای در سطح جهانی و استقبال کشورها از آموزش‌های مهارتی و همچنین رقم بالای بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور به نظر می رسد که پرداختن به آموزش های فنی حرفه ای موضوع با اهمیتی است که باید دولت جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش بدان توجه کند و از نرخ بیکاری بکاهد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: