۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۹

حذف بنزین پتروشیمی از سبد بنزین کشور، اقدامی مثبت برای کاهش آلودگی هوا

کاظمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اظهار امیدواری به بی نیازی از واردات بنزین تا نیمه دوم سال 94 با بهره برداری از نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: حذف بنزین پتروشیمی از سبد بنزین کشور و واردات بنزین یورو 5 به جای آن، اقدام مثبت دیگری می‌باشد که برای کاهش آلاینده‌های هوا نیاز است انجام شود.

کاظمیبه گزارش عیارآنلاین، اگرچه به اعتقاد اکثر کارشناسان هیچ سوختی، حتی بنزین یورو 4 بطور کامل پاک نیست، ولی می‌توان با اقدام‌هایی از افزایش آلودگی هوا تا حدودی جلوگیری کرد و میزان آلاینده‌های بنزین را کاهش داد.

در حال حاضر، دولت در نظر دارد تا علاوه بر ارتقای سطح کیفی بنزین پالایشگاه ها برای حذف بنزین پتروشیمی نسبت به واردات بنزین یورو 5 اقدام کند که این به معنی افزایش واردات بنزین به کشور است، اما بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در خصوص این‌که چه زمانی از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم، اشاره‌ای به پالایشگاه ستاره خلیج فارس کرد که قرار است تا پایان سال 94 به بهره‌برداری برسد.

در این خصوص عباس کاظمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، جزئیات بیشتری از افزایش کیفیت بنزین و قطع واردات این کالا را تشریح کرد:

به نظر شما بهره‌برداری از چند فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ما را از واردات بنزین بی‌نیاز می‌کند؟

امیدواریم که نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه 120 هزار بشکه بنزین یورو 4 در نیمه دوم سال 94 به بهره‌برداری برسد که در صورت تحقق تولید همین میزان بنزین، ما از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم. اما نکته‌ای که باید بدان اشاره نمایم این است که در حال حاضر با همین میزان بنزین یورو 4 تولید شده از پالایشگاه اراک، کیفیت بنزین موجود در کشور نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که آن را می‌توان از وضعیت آلودگی هوا در دو ماه اول سال‌جاری نسبت به سال گذشته متوجه شد.

برنامه‌ها برای ارتقای سطح کیفی بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها به چه صورت است؟

سال 93 سالی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها، ارتقای کیفی خواهند داشت بطوری که مهر ماه امسال واحد جداسازی آروماتیک‌های سرطان زا نظیر بنزن از بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد و از این طریق 10 میلیون لیتر در روز بنزینی با کیفیت بالاتر عرضه خواهد شد.

علاوه بر این واحد گوگرد زدایی پالایشگاه بندر عباس نیز تا پایان سال با ظرفیت جداسازی 10 میلیون لیتر بنزین در روز به بهره‌برداری می‌رسد. در ضمن 4 میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز نیز تا پایان سال با آغاز به کار واحد ایزول آن ارتقای کیفیت خواهد داشت که جمعاً 24 میلیون لیتر خواهد شد. البته اگرچه این بنزین نسبت به بنزین یورو 4 کیفیت پایین تری دارد و تا یورو 4 شدن فاصله دارد اما با این عمل آلاینده‌های سرطان زا نظیر بنزن از این میزان بنزین تولیدی حذف خواهد شد که هدف اصلی ما در بهبود کیفیت بنزین است.

وضعیت عرضه بنزین یورو 4 در کشور چگونه است؟

در حال حاضر روزانه 16 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در پالایشگاه اراک تولید که در شهر‌های تهران، اراک و کرج توزیع می‌شود. این بنزین توانسته است حجم زیادی از آلودگی هوا در این سه کلان شهر را کاهش دهد. علاوه بر این حذف بنزین پتروشیمی از سبد بنزین کشور و واردات بنزین یورو 5 به جای آن، اقدام مثبت دیگری می‌باشد که برای کاهش آلاینده‌های هوا نیاز است انجام شود.

آیا هنوز برای استفاده از سهمیه 400 تومانی بنزین که از مرحله اول هدفمندی باقی مانده زمانی تعیین نشده است؟

خیر، در حال حاضر مدت زمان برای استفاده از این سهمیه مشخص نشده است اما فکر می‌کنم این سهمیه 400 تومانی در کارت‌ها رو به اتمام است چراکه برای استفاده از سهمیه 700 تومانی ابتدا باید سهمیه 400 تومانی باقی مانده از مرحله اول هدفمندی تمام شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: