۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۳

شعری مقدم: در بنزین پتروشیمی، بنزن را به زیر دو درصد رسانده بودند

شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه در تولیدات پتروشیمی، بنزن را به زیر دو درصد رسانده بودند و بعد محموله‌ها را تحویل پالایشگاه‌ها می‌دادند، گفت: من از سازمان محیط زیست تعجب می‌کنم که به‌جای اینکه به مردم بگوید خودروی کمتری به خیابان‌ها بیاورند و به مردم بگوید هرچه شما مصرف کنید خطرناک است، روی چند درصد بنزن مانور می‌دهد.

شعری مقدمبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، عباس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بومی‌سازی تکنولوژی‌ها، صرفه‌جویی ارزی نقش کمرنگ‌تری دارد نسبت به اینکه بومی‌سازی یک تکنولوژی می‌تواند ما را در مسیر توسعه، از وابستگی آزاد کند.

شعری مقدم در خصوص دلایل کم شدن عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار داخلی گفت: مشکل اصلی که وجود دارد مشکل چندقیمتی بودن نرخ ارز است، اگر ارز ترک‌نرخی شود هیچ‌کس علاقه‌ای ندارد که ارز خود را به داخل کشور نیاورد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: تمامی شرکت‌های پتروشیمی برای خرید برخی مواد اولیه نیاز به ارز دارند، اگر قرار باشد ارز خود را به داخل کشور بیاورند و بعد برای خرید کالاهای مورد نیازشان مجبور شوند همان ارز را گران‌تر بخرند، برایشان صرف نمی‌کند و ترجیح می‌دهند که ارز خودشان را در جایی در خارج از کشور نگه‌داری کنند که بتوانند با استفاده از همان ارز، به خرید مواد شیمیایی مورد نیازشان بپردازند.

شعری مقدم ادامه داد: دلیل دیگر این است که ما در زمستان گذشته، مدت زیادی خوراک گاز نداشتیم و دو طرح عمده ما که در حقیقت ارزآور هستند، یکی اوره آمونیاک و دیگری متانول، تولید نداشتند که بتوانند ارزآوری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان «وزیر نفت قول داده امسال افزایش تولید گاز داشته باشیم» اذعان داشت: یکی مشکل خوراک است که امیدواریم با افزایش تولیدی که امسال وزیر نفت قول دادند، دیگر مشکل خوراک نداشته باشیم و دیگری اینکه دولت باید تمام تلاشش را بکند تا قیمت ارز را تک‌نرخی کند.

شعری مقدم افزود: اهرم الزام‌آور در اختیار بنده در مورد صادرات است چرا که اجازه صادرات توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی داده می‌شود و اگر شرکت‌های پتروشیمی بخواهند خیلی شیطنت کنند، ما جلوی صادرات اینها را می‌گیریم اما این مسئله عواقب بدتری نیز دارد چرا که وقتی جلوی صادرات گرفته شود، درواقع جلوی ارزآوری گرفته می‌شود. تنها با تک‌نرخی شدن نرخ ارز جلوی آن گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در خصوص اینکه چرا پتروشیمی ایلام با ظرفیت پایین خوراک افتتاح شد، گفت: این واحد پتروشیمی قرار بود یک واحد الفین احداث کند که علاوه بر تأمین خوراک اتیلن پتروشیمی ایلام، مازاد اتیلن تولیدی را به خط اتیلن غرب تزریق کند اما به‌دلیل مشکلات مالی و تأمین ارز این واحد تکمیل نشد و وقتی دیدند واحد پلی‌اتیلن پتروشیمی ایلام پیشرفت کرد، با اتصال به خط لوله اتیلن فعلی، واحد را با هر میزان خوراکی که بتواند بگیرد افتتاح کردند.

شعری مقدم با بیان «ما طرحهای زیادی را در دست اجرا داریم که به هیچ وجه نمی‌توان برای تکمیل آنها به فاینانس چینی امید بست» گفت: باید به فکر تأمین سرمایه گذاری خارجی باشیم که این کار هم از دست دولت و تیم مذاکره آقای ظریف برمی‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: قرار بود چینی‌ها دو برابر آنچه پول نفت ما در چین است به صنعت ایران فاینانس دهند که این مورد قبول چینی‌ها قرار گرفت، بنابراین تمام آنچه از خط اعتباری چین تخصیص می‌یافت تاکنون تخصیص پیدا کرده و تمام شده و چیزی برای تخصیص دادن ندارند.

شعری مقدم با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی پتروشیمی، صادرات بنزین نمی‌کنند، گفت: آنچه شرکت‌های پتروشیمی صادر می‌کنند، تولیدات آروماتیک‌ها است که زایلین‌ها، پارازایلین، اورتوزایلین و بنزن است که قبلاً بنزن آن را می‌گرفتند و بقیه را برای تولید بنزین به پالایشگاه‌ها می‌دادند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پاسخ به «آیا بنزین پتروشیمی پاک بود؟» تصریح کرد: ظاهراً فقط بنزن سرطان‌زاست که در تولیدات پتروشیمی، بنزن را به زیر دو درصد رسانده بودند و بعد محموله‌ها را تحویل پالایشگاه‌ها می‌دادند.

شعری مقدم افزود: من از سازمان محیط زیست تعجب می‌کنم که به‌جای اینکه به مردم بگوید خودروی کمتری به خیابان‌ها بیاورند و به مردم بگوید هرچه شما مصرف کنید خطرناک است، روی چند درصد بنزن مانور می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه هرچه به‌عنوان سوخت فسیلی مصرف می‌شود آلایندگی دارد، گفت: فرض کنیم بنزن و آروماتیک هم در ترکیب سوخت نداشته باشیم، بالاخره این سوخت CO2 دارد و این CO2 هم برای محیط زیست مضر است، پس باید مردم را به‌سمت استفاده از حمل و نقل عمومی و مصرف کمتر سوخت در خودروهای شخصی تشویق کنیم.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: