۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۷

کاظمی: درباره کیفیت بنزین وارداتی باید سخت‌گیری کنیم

عباس کاظمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه اکتان ریفورمیت پتروشیمی‌ها پالاست، اما در عین حال بنزن و آروماتیک نیز دارد، گفت: درباره بنزین وارداتی باید سخت‌گیری کنیم که با استاندارد یورو 4 باشد که بنزن آن کمتر از 8 دهم درصد باشد.

کاظمیبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در یک نشست خبری در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: در حال حاضر، یک میلیون و 850 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی تصفیه و اغلب فرآورده‌های آن را در داخل توزیع می‌کنیم و حجم زیادی از مازوت نیز صادر می‌شود.

کاظمی تأکید کرد: توسعه کمی پالایشگاه‌ها را برای جلوگیری از خام فروشی بر اساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در دستور کار داریم و هدف ما رسیدن به ظرفیت پالایش 3 میلیون بشکه معادل نفت خام و میعانات گازی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از 70 درصد گذشته و فاز یک آن اواسط سال آینده به تولید خواهد رسید.

کاظمی اضافه کرد: 8 پالایشگاه متوسط 60 هزار بشکه‌ای در یک مجتمع در عسلویه طراحی شده که برای احداث هر یک 250 تا 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری باید انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: تأسیسات اولیه و طراحی پایه و مفهومی بر عهده پالایش و پخش است ومحصولات آن نفتای سبک، نفتای سنگین، نفت گاز، نفت سفید و LPG است.

کاظمی با اشاره به دو پروژه دیگر بخش خصوصی گفت: یکی از این پروژه‌ها پالایشگاه نفت آناهیتا در کرمانشاه با ظرفیت 150 هزار بشکه و دیگری پروژه پالایشی شیراز در جنب پالایشگاه فعلی آن شهر است که توسط میعانات گازی عسلویه تغذیه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: این پروژه‌ها ظرفیت پالایش ایران را به 3 میلیون بشکه در روز می‌رساند و صادرات فراورده شروع می‌شود.

کاظمی ادامه داد: یکی از دغدغه‌ها با بزرگ شدن شهرها، مسائل زیست محیطی بوده است و به همین دلیل، پروژه‌های کیفی سازی فراورده تعریف شد، اما کمبود منابع مالی مانع سرعت گرفتن آنها شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در سال 85 و 86 ، 14 میلیارد دلار پروژه تعریف شد که وجه غالب آن کیفی سازی بود، اضافه کرد: در پالایشگاه اراک پروژه کیفی سازی در سرویس عملیاتی قرار گرفت که در نتیجه آن 16 میلیون لیتر بنزین مرغوب و بهتر از یورو 4 و 12 میلیون لیتر نفت گاز یورو 4 تولید شد.

کاظمی افزود: محصول پالایشگاه اراک قبلاً به صورت مستقل توزیع نمی‌شد و پس از مخلوط شدن با محصولات آبادان و بنزین وارداتی در کشور توزیع می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: بنزین و نفت گاز اراک الآن به تهران و کرج منتقل شده و از اواسط بهمن بنزین با کیفیت با بنزن زیر یک، اکتان 91 و آروماتیک 30 درصد در تهران توزیع می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: در این 50 روز ابتدایی سال در مقایسه با سال قبل نتایج راضی کننده‌ای از آزمایش هوای تهران مبنی بر بهبود کیفیت آن بدست آمده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: در پالایشگاه تبریز نیز سیستم بنزن زدایی راه‌اندازی و بنزن آن به زیر نیم درصد رسید و پروژه کاهش آراماتیک آن نیز در حال اجرا است.

کاظمی اضافه کرد: واحد سوم بنزین سازی اصفهان 6 ماه است در سرویس قرار گرفته و واحد چهارم آن یعنی آیزومریزاسیون منتظر کاتالیست انحصاری یک شرکت آمریکایی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: دو سال به دلیل استنکاف آن شرکت از تحویل کاتالیست برای تولید آن در داخل تلاش و بالاخره تولید شد و در شهریور ماه با به کار بردن آن، 12 میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان یورو4 می‌شود.

کاظمی افزود: پروژه کیفی سازی بندرعباس در بهمن سال جاری وارد مدار می‌شود که بنزین و گازوئیل آن را به استاندارد یورو 4 میرساند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: تصمیم داریم کل بنزین و نفت گاز ستاره خلیج فارس را در داخل توزیع کنیم و صادرات از محل محصولات آبادان و بندرعباس انجام شود.

کاظمی تاکید کرد: امیدواریم با بهره‌برداری از ستاره خلیج فارس کل محصولات توزیعی منطبق با بالاترین استاندارد روز دنیا باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: اواسط سال آینده با وارد شدن اولین فاز ستاره خلیج فارس، نیازی به بنزین وارداتی یا بنزین پتروشیمی نخواهیم داشت.

کاظمی در ادامه با اشاره به پروژه بزرگ کیفی سازی و تثبیت تولید در پالایشگاه آبادان گفت: هدف از این پروژه ایجاد یک پالایشگاه 210 هزار بشکه‌ای جدید نفت و خارج شدن بخش قدیمی پالایشگاه معادل همین میزان از سرویس است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: این پروژه به 2.6 میلیارد یورو احتیاج دارد که از محل فاینانس چین تامین خواهد شد و امیدواریم به زودی این پروژه آغاز شود.

کاظمی اضافه کرد: دولت مکلف شده سالانه تولید مازوت را 2 درصد کاهش و نهایتاً به زیر 10 درصد برسد و هدف از پروژه‌های بندرعباس و اصفهان و آبادان، کاهش مازوت به زیر 10 درصد است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان اینکه 5 درصد از حمل و نقل فرآورده با راه‌آهن انجام می‌شود و 13 هزار نفتکش جاده‌ای داریم، گفت: امیدواریم سالانه 1000 نفت‌کش را به خط لوله منتقل کنیم و شهرهای مسیر و نیروگاه‌ها نیز به خط لوله متصل شوند.

کاظمی اضافه کرد: امیدواریم امسال بتوانیم 3 میلیارد لیتر نفت گاز صادر کنیم چنانکه با بهره‌برداری از پالایشگاه اراک 500 تن ال‌پی‌جی مازاد داریم که از اواخر سال گذشته صادرات آن آغاز شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: برای صادرات نفت سفید هم آمادگی داریم و اواخر سال آینده بنزین صادر می‌شود.

کاظمی تاکید کرد: اجرای پروژه بزرگ آبادان، کیفیت محصولات آن را به یورو 5 می‌رساند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به استفاده از ریفورمیت پتروشیمی‌ها در شرایط سخت تحریم، گفت: اکتان ریفورمیت پتروشیمی‌ها پالاست اما در عین حال بنزن و آروماتیک نیز دارد.

کاظمی ادامه داد: در سال 85 ما حدود 30 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، اما بعد از سهمیه‌بندی و گسترس CNG، میزان واردات به شدت کاهش یافت، به گونه‌ای که در حال حاضر معادل 20 میلیون لیتر بنزین، CNG در کشور مصرف می‌شود و تولید بنزین نیز از 40 میلیون لیتر گذشته به 63 میلیون لیتر رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به مخاطرات زیست محیطی بنزن و در پاسخ به پرسشی که فاصله بنزن بنزین پتروشیمی‌ها با بنزن بنزین معمولی کشور را ناچیز می‌دانست، گفت: اگر بتوانیم حتی PPM بنزن موجود در بنزین را کم کنیم، این کار را خواهیم کرد.

کاظمی با تاکید بر اینکه وقتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم، چرا این کار را نکنیم، گفت: بنزین پتروشیمی‌ها قابل ردیابی نبود و نمی دانیم در چه شهرهایی توزیع شده است، چرا که این بنزین در بندرعباس و آبادان با بنزین پالایشگاه‌ها مخلوط می‌شد و آن را به خط لوله می‌زدند و به سمت اصفهان و تهران و اراک می‌آمد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه اظهار داشت: در سال گذشته کمبود بنزین ما 7 میلیون لیتر بود که 3 میلیون لیتر هم برای ذخیره‌سازی نیاز داشتیم.

کاظمی ادامه داد: اگر مصرف بنزین امسال به 71 میلیون لیتر برسد، با توجه به تولید 64 میلیون لیتری و افزایش ظرفیت CNG کسری بنزین بسیار کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: باید حتی به بنزن زیر یک درصد هم اکتفا نکنیم و تلاش کنیم آن را از این هم کمتر کنیم.

کاظمی تاکید کرد: کاهش سفرها بوسیله دولت الکترونیک و برق ریلی را هم برای کاهش مصرف انرژی و انتشار آلاینده‌ها دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بر اساس محاسبات ما جابجایی نفر کیلومتر با مترو 120 کیلو ژول و با سواری بیش از 1000 کیلوژول انرژی مصرف خواهد شد.

کاظمی با بیان اینکه بهترین بنزین هم آروماتیک دارد، گفت: باید ماشین‌های دیزلی وارد شود که هم آروماتیک ندارد و هم انتشار کربن آنها 25 درصد از ماشین‌های بنزینی کمتر است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره مؤلفه‌های زیست محیطی و درصد بنزن بنزین وارداتی هم به اندازه بنزین پتروشیمی سخت‌گیری می‌کنید، گفت: درباره بنزین وارداتی باید سخت‌گیری کنیم که با استاندارد یورو 4 باشد که بنزن آن کمتر از 8 دهم درصد باشد.

کاظمی تاکید کرد: ما هم اصرار داریم که وقتی پول می‌دهیم، بنزین با کیفیت وارد کنیم و آزمایشهای لازم برای تائید کیفیت روی آنها انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: بنزین پتروشیمی، درصد بنزن را در کل بنزین کشور از 2 به 2.4 درصد افزایش داد، اما همین 4 دهم درصد هم برای ما مسئله مهمی است.

کاظمی تأکید کرد: در آبادان و ماهشهر و بندرعباس، ریفورمیت پتروشیمی با بنزین وارداتی و داخلی مخلوط شده و وارد خط لوله می‌شود و قابل ردیابی نبود که این بنزین به تهران و یا سایر شهرها می‌رسد یا خیر.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: از بین‌الملل نفت انتظار داریم بنزین حداقل با استاندارد یورو 4 با بنزن زیر یک درصد، آروماتیک زیر 30 درصد ، گوگرد زیر 50 و اکتان حداقل 93 وارد شود.

کاظمی با بیان اینکه استاندارد 4904 را حتماً رعایت می‌کنیم، گفت: ایرلاین‌ها 600 میلیارد تومان به ما بدهی دارند که بخش زیادی از آنها مربوط به بنزین 100 تومانی است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: