۲۲ ارد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۳

سنجش بنزین وارداتی با استاندارد ۱۵ سال پیش

از سال ۷۸ تا امروز ۸ استاندارد برای بنزین تدوین شده و بنزین‌های وارداتی بر این اساس سنجیده می‌شود. این در حالی است که تنها استاندارد ۴۹۰۴ که در سال ۹۱ ابلاغ شد به عنوان استاندارد اجباری بنزین یورو۴ شناخته می‌شود.

بنزینبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، پس از انتشار اسنادی که اخیرا در خبرگزاری فارس از واردات بنزینی که در اواخر سال گذشته صورت گرفت و از عدم انطباق با استاندارد اجباری ۴۹۰۴ حکایت می کرد، عده‌ای از مسئولان صنعت نفت کشورمان ضمن خلاف واقع خواندن این اسناد و گزارش ها، صحبت از استانداردهایی کردند که هر کدام از آنها مشخصات مختلفی را برای بنزین قابل عرضه درکشور ارائه می کرد.

به عنوان مثال، سید علی مؤمنی، رئیس مهندسی فرآورده های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، طی خبری اعلام کرده بود: «کتابچه مشخصات استاندارد، شامل شاخص های متعددی است که کیفی بودن بنزین براساس آنها تایید یا مردود اعلام می شود.»

سید محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، نیز از مشخصاتی برای بنزین های وارداتی یاد می کند که دارای آروماتیک ۴۵ درصد و گوگرد ۱۰۰۰ PPM است.

در ادامه این گزارش نگاهی به استانداردهای موجود در کشور برای بنزین می اندازیم که هرکدام از مسئولان صنعت نفت نسبت به آنها استناد می کنند.

* استاندارد بنزینهای معمولی و سوپر (کتابچه استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش)

استاندارد بنزین سوپر

آنچه در بالا مشاهده می شود مربوط به استاندارد بنزین سوپر است که در کتابچه استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش با شماره ۲۲۶ منتشر شده است؛ همانطور که پایین این استاندارد نیز مشاهده می شود، این استاندارد مربوط به سال ۱۳۷۸ است.

استاندارد بنزین معمولی

مشخصاتی که در بالا و در تصویر شماره ۲ مشاهده می شود، از کتابچه استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی استخراج شده است که با عنوان استاندارد شماره ۲۲۰ شناخته می شود و مربوط به بنزین معمولی است.

همانطور که ملاحظه می شود، این استاندارد نیز مربوط به ۱۵ سال قبل یعنی سال ۱۳۷۸ است.

در این استاندارد، عدد اکتان بنزین معمولی ۸۷ و گوگرد ۰.۱ درصد است و هیچ آزمونی برای بنزن، آروماتیک و اتانول در نظر گرفته نشده است.

*استاندارد بنزین (شرکت ملی نفت ایران)

این گزارش اضافه می کند به جز این دو استانداردی که در بالا مشاهده شد، مشخصات دیگری نیز برای استاندارد بنزین وارداتی وجود دارد که شرکت ملی نفت ایران، این استاندارد را تدوین کرده است.

استاندارد بنزین وارداتی

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می شود استانداری که براساس آن، شرکت ملی نفت ایران اقدام به واردات بنزین می کند، دارای عدد اکتان ۹۵ درصد، بنزن ۳ درصد و آروماتیک ۴۵ درصد است. همچنین برای گوگرد نیز استاندارد ۰.۱ درصد در نظر گرفته شده است. اگرچه مشخصات این استاندارد به‌روز تر و از لحاظ کیفی، بسیار بهتر از دو استاندارد مربوط به سال ۷۸ است، اما این سوال مطرح است که آیا استاندارد عرضه بنزین یورو ۴ در واقع آن چیزی است که شرکت ملی نفت ایران تدوین کرده است؟

با نگاهی به یک نشریه که در نوزدهمین نمایشگاه صنعت نفت در غرفه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی عرضه می شد، ملاحظه می شود شرکت ملی پالایش و پخش، استانداردهایی را برای بنزین های قابل عرضه در ایران تدوین کرده است که در ادامه این گزارش، هر کدام از این استانداردها می‌آید.

* مشخصات بنزین معمولی

بنزین معمولی دارای عدد اکتان۸۷، گوگرد حداکثر ۱۰۰۰ پی پی ام، آروماتیک ۴۰ درصد و بنزین حدود ۲.۵ تا ۳ درصد بوده و این بنزین قرمز رنگ است.

* مشخصات بنزین سوپر

عدد اکتان این بنزین ۹۵ و گوگردش نیز ۱۰۰۰ پی پی ام و این بنزین در جایگاه های عرضه مستقیم سوخت آبی رنگ است.

* مشخصات بنزین پاک

عدد اکتان این بنزین ۹۰، میزان گوگرد ۵۰ پی پی ام،آروماتیک ۳۵ درصد، بنزن ۱.۵ درصد ومیزان الفین ۲۰ در صد این بنزین با رنگ بنفش عرضه می شود.

* مشخصات بنزین یورو۴

عدد اکتان این بنزین ۹۱، میزان گوگرد ۵۰ پی پی ام، آروماتیک ۳۵ درصد، بنزن کمتر از ۱ درصد، الفین ۱۸ درصد است.

دوباره تاکید می‌شود این مشخصات توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تدوین شده است و همانطور که مشاهده می شود، مشخصات بنزین یورو۴ شرکت ملی پالایش و پخش با مشخصات بنزین یورو۴ شرکت ملی نفت ایران دارای انحرافاتی است.

بنابراین دوباره این ابهام مطرح می شود که آیا مشخصات بنزین یورو۴ که در اروپا عرضه می شود، همان مشخصاتی را دارد که شرکت ملی پالایش و پخش عنوان کرده است؟

برای حل این ابهام، با این پرسش که آیا مجموعه وزارت نفت می تواند خودش استانداردی را تدوین و براساس آن اقدام به واردات و یا توزیع بنزین کند با یکی از مسئولان سازمان ملی استاندارد گفت وگو کردیم.

این مقام مسئول می گوید پیش از آنکه این بحث ها مطرح شود شورای عالی استاندارد که وظیفه تدوین استانداردهای اجباری را دارد، اقدام به حل این مشکل کرد و در سال ۹۱ بنزین را برای بار مجدد به عنوان کالایی با یک استاندارد اجباری معرفی و به اطلاع دستگاه هایی که در خصوص واردات بنزین، توزیع و یا صادرات آن، مسئولیت دارند، رساند.

وی ادامه می دهد؛ شورای عالی استاندارد حتی استاندارد ۴۹۰۴ را به عنوان یک استاندارد اجباری معرفی کرد تا همه مسئولین ذی ربط نسبت به آن توجه داشته باشند. از این جهت استناد به استانداردهای دیگر برای واردات بنزین و حتی احداث پالایشگاه های بنزین ساز غیر قابل قبول است.

این مقام مسئول با اشاره به استاندارد ۴۹۰۴ خاطرنشان می کند: مشخصاتی که در این استاندارد آمده است، از آنالیزهای بنزین عرضه شده در اروپا گرفته شده که به عنوان بنزین یورو۴ شناخته می شود.

وی تصریح می کند: اگر هم اکنون در ایران برای بنزین یورو۴ بحث می کنیم، اروپایی ها به دنبال تولید بنزین با استانداردهای بالاتر هستند و نباید خود را محدود به استاندارد یورو۴ کنیم.

این گزارش اضافه می کند با نگاهی به مشخصات استاندارد اجباری ۴۹۰۴، عدد اکتان درنظر گرفته شده در این استاندارد حداقل ۹۵، الفین حداکثر ۱۸ درصد، آروماتیک حداکثر ۳۵ درصد و بنزن حداکثر یک درصد است.

بنابراین هرآنچه تاکنون به عنوان استاندارد واردات بنزین از سوی مسئولان صنعت نفت عنوان شده است، با مشخصات استاندارد تکلیفی ۴۹۰۴ دارای انحراف است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: