۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۶

تکمیل طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با خرید کشتی از مالزی

همزمان با صفر ماندن تولید نفت ایران در لایه نفتی پارس جنوبی و برداشت 700 هزار بشکه‌ای قطر از این میدان مشترک، شرکت ملی نفت ایران برای آغاز تولید طلای سیاه و خرید کشتی ویژه استخراج، ذخیره سازی و فرآورش نفت (FPSO) مذاکراتی با یک شرکت مالزیایی در تهران آغاز کرد.

نفتکشبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، با گذشت بیش از یک دهه از امضای قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، هنوز امکان تولید و انتقال حتی یک بشکه نفت خام از این میدان مشترک وجود ندارد و این در حالی است که قطر روزانه بیش از 700 هزار بشکه طلای سیاه از این میدان مشترک برداشت می کند.

در حال حاضر حفاری هفت حلقه چاه توسعه ای این لایه مشترک نفتی با قطر در خلیج فارس به پایان رسیده است، اما ساخت و راه‌اندازی تنها سکوی در دست ساخت این میدان نفتی از پیشرفت اجرایی لازم برخوردار نبوده و تاکنون هیچگونه برنامه زمان بندی برای نصب و راه اندازی این سکوی دریایی در خلیج فارس توسط شرکت ملی نفت اعلام نشده است.

نحوه انتقال نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی هم یکی دیگر از چالش‌های استخراج پایدار طلای سیاه در این میدان مشترک است به طوری‌که تاکنون سناریوهای مختلفی همچون خرید کشتی ویژه استخراج، ذخیره سازی و فرآورش نفت «FPSO» و یا احداث خط لوله دریایی پیشنهاد شده که هیچ یک از این پیشنهادها حتی به مرحله تصویب هم نرسیده است.

در همین حال با توجه به سنگین بودن نفت استحصالی لایه نفتی پارس جنوبی مهمترین سناریوی روی میز شرکت ملی نفت ایران، برای آغاز توسعه این میدان مشترک، ساخت و یا خرید کشتی های FPSO به منظور استخراج، فراورش، ذخیره سازی و صادرات نفت این میدان مشترک است.

در این بین رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، درباره آخرین وضعیت توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با بیان اینکه توسعه این میدان هنوز تکمیل نشده و مانند اتومبیلی می‌ماند که بدنه دارد اما موتور ندارد، درباره خرید کشتی FPSO می گوید: به احتمال زیاد تا 1.5 ماه آینده قرارداد ساخت و خرید این کشتی منعقد می‌شود.

جوادی وعده داده است که تا پایان سال جاری طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی تکمیل شود.

همزمان با تلاش شرکت ملی نفت ایران برای تامین کشتی (FPSO) به منظور تکمیل طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، دور جدید مذاکرات نفتی ایران و مالزی برای ساخت و یا خرید این کشتی نفتی آغاز شده است.

عبدالرضا اسدي، معاون برنامه‌ريزي شركت ملي نفت ايران با اشاره به انجام مذاکرات هفته گذشته با یک شرکت مالزیایی در تهران، گفت: در اين مذاكرات دو جانبه، این شركت مالزيايي نيز براي ساخت و تأمين شناور ويژه فرآورش، ذخيره سازي و صادرات نفت (FPSO) اعلام آمادگی کرده است.

بنا بر این گزارش، هدف از طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت از بخش غیر مشترک این سازند هیدروکربوری است، هر چند قطر از سال 1991 میلادی تولید نفت از این میدان مشترک را آغاز کرده است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: