۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۱

بنزین پتروشیمی همان بنزن است!

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی تولید داخل حدود 2 تا 10 درصد بالاتر از حد استاندارد جهانی است، گفت: این درحالی است که طبق استاندارد جهانی میزان بنزن بنزین یورو 4 باید زیر یک درصد باشد.

متصدی- معاون محیط زیست انسانس سازمان محیط زیستبه گزارش عیارآنلاین، سعید متصدی، معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: بر اساس اسناد موسسه سرطان شناسی (یارک) وابسته به سازمان جهانی بهداشت، بنزن به طور قطع سرطان زا است.

متصدی افزود: بنزن، حلالی پتروشیمی است که برای جبران کمبود بنزین تولید داخل کشور به سوخت مصرفی اضافه می شد؛ این در حالی است که سرطان زا بودن آن محرز است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با رایزنی های انجام شده با وزارت نفت و همکاری دولت موفق به متوقف کردن تولید بنزین پتروشیمی در کشور شد و اکنون برای جبران این میزان کمبود، روزانه 10میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود.

متصدی اظهار داشت: بر اساس قانون کاهش آلودگی هوا، پایش میزان سلامت و سازگار بودن بنزین های تولید داخل بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده و بر این اساس باید هر سه ماه یکبار این پایش انجام شود. البته پیش از اینکه این وظیفه به سازمان محیط زیست محول شود ، کار پایش انجام شد و نشان داد میزان بنزن بنزین تولیدی داخل زیر 1 درصد و حدود 8 دهم درصد است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه میزان مصرف بنزین در کشور ما بیش از میزان تولید بنزین است، گفت: پتروشیمی ها برای جبران این کمبود بنزن را به بنزین داخلی اضافه می کردند که با این کار کمبود روزانه بنزین بین 5 تا 10 میلیوین لیتر اضافه می شد.

متصدی تاکید کرد: با این کار در واقع یک سم سرطان زا با نام بنزن را وارد بنزین کردند تا کمبود را جبران کنند.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: افرادی معتقدند بنزین پتروشیمی سوخت مناسبی است و این نظر خود را در برخی رسانه ها منتشر کرده اند، اما این کار را بدون اینکه جدول کیفیت بنزین پتروشیمی را اعلام کنند، انجام داده اند.

متصدی اظهار داشت: از آنجایی که بنزن یک ماده گران قیمت است، از این رو با ترکیب شدن با بنزین پتروشیمی سبب بالاتر رفتن قیمت آن از قیمت بنزین پالایشگاه و بنزین های وارداتی شده است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تولید این بنزین هیچ صرفه اقتصادی برای کشور ندارد.

متصدی ادامه داد: تولید بنزین پتروشیمی نه تنها نمی تواند چرخ صنعت کشور را بچرخاند، بلکه در واقع به عنوان راه حلی برای رفع بحران سوخت، ما را با بحران دیگری به نام سرطان روبه رو می کند.

به گزارش عیارآنلاین، برخلاف تصور مدیران سازمان حفاظت محیط زیست، «بنزین پتروشیمی» مخلوطی از حلال های صنعتی آرماتیکی مانند بنزن، تولوئن و زایلن نیست، بلکه محصول میانی است که در پتروشیمی های آروماتیکی تولید می شود که خروجی واحد ریفرمینگ است و «ریفرمیت» (Reformate) نام دارد. ریفرمیت یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بنزین است که هم در پتروشیمی های آروماتیکی یا همان «پتروپالایشگاه ها» و هم در پالایشگاه های نفت طی فرآیندی مشابه در تمامی جهان تولید می شوند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: