۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۴
با آگاهی از بنزن بالای موجود در بنزین پتروشیمی

زنگنه: یک روز هم با تولید بنزین توسط پتروشیمی ها موافقت نکردم

زنگنه در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در مورد تولید بنزین پتروشیمی ها، آن زمان یک شرایط اضطراری پیش امده بود، اما الان در شرایط اضطراری نیستیم و می توانیم بنزین وارد کنیم، در نتیجه لزومی به استفاده ار بنزین پتروشیمی که گرانتر از بنزین وارداتی است، نیست.

زنگنهبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت دیشب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به سوالاتی پیرامون نوزدهمین نمایشگاه نفت، حمایت از ساخت داخل، شرکتهای دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی، پارس جنوبی، میادین مشترک پاسخ داد و گفت: دنیا نمی تواند ایران را زمینه انرژی نادیده بگیرد. در واقع نفت نقش مهمی در دیپلماسی ایفا می کند.

مشروح سخنان وزیر نفت در پی می آید:

نمایشگاه نفت سالهای طولانی است که برگزار می شود، ولی امسال با گسترش بیشتری برپا شد، ضمن آنکه شرکتهای ایرانی با امید و علاقه بیشتری در این نمایشگاه شرکت کردند. شرکتهای خارجی هم تعداد بیشتری شرکت کردند، چون احساس کردند دارند از توسعه ایران جا می مانند.

هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه، این است که رابطه مستقیم بین تولید کنندگان کالاها و ارائه کنندگان خدمات و مصرف کنندگان نهایی که عموما شرکتهای نفتی، گازی و پتروشیمی هستند، برقرار کند. یکی خواسته هایش را بگوید و دیگری توانمندی هایش را عرضه کند تا رابطه برقرار شود. خوشبختانه شرکتهای ایرانی توانمندی های خوبی را به دست آوردند و روز به روز دارند رشد می کنند. مهترین نکته این است که امسال خیلی با امید شرکت کردند و به آینده خیلی امیدوارند.

وزارت نفت از شرکتهای داخلی حمایت می کند، آنچه که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند، ما در جهت اجرا و پیاده کردن آن جدی هستیم. در این بخش ایشان فرمودند، استفاده از محصولات تولید داخلی به همراه برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت.

شرکت های ایرانی باید سعی کنند قابلیت رقابت به دست بیاورند، کیفیت مطلوب باشد تا در قیمت هم بتوان رقابت کرد، البته ما امتیازاتی برای شرکتهای ایرانی قائل هستیم و آن این است که اگر مناقصه ای با حضور شرکتهای داخلی و خارجی برگزار شد، برای شرکتهای داخلی شرایط یکسان با شرکتهای خارجی در نظر گرفته می شود، ضمن اینکه برای شرکتهای داخلی هزینه حمل، گمرک و بازرگانی نیز محاسبه می شود و آنها در این فضا با هم رقابت می کنند که تقریبا ٢٠ تا ٢٥ درصد به نفع شرکت ایرانی می شود.

اما انتظار داریم که شرکتهای ایرانی بتوانند وارد فضای رقابت شوند و من مطمئنم که می توانند، چون اکثر سازندگان و تولید کنندگان ما افراد حرفه ای هستند و با کیفیت خوب و قابل رقابت می توانند محصولات را ارائه دهند.

در بخشهای مختلف صنعت نفت، به شرکتهای دانش بنیان نیاز داریم و حمایت ما هم این است که برای این شرکتها زمینه کار ایجاد کنیم و به آنها کار واگذار کنیم، تعریف پروژه های جدید یکی از چیزهای است که در دل سازندگان و تولید کنند گان ایرانی، به ویژه بخش دانش بنیان امید ایجاد می کند. کار دانش بنیان هزینه بالایی نمی برد، ولی آثار آن در اقتصاد ملی ماندگار و تعیین کننده است و ما از طرقهای مختلف باید از این شرکتها حمایت و به آنها اعتماد کنیم و ریسک کارهایشان را بپذیریم. در این زمینه ارتباط تنگاتنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد.

معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز جایی برای پذیرفتن ایده ها و تعامل با شرکتهای دانش بنیان و نخبگان است، خودم نیز به این بحث بسیار علاقه مندم و معتقدم این شرکتها را جوانها اداره می کنند که می توانند آینده درخشانی برای کشور به وجود آورند. اگر از زیر آوار، که یکبار دیگر هم گفتم، در بیایم به این بخش می پردازم، چون برای آینده ایران تعیین کننده است.

صدا و سیما باید بیشتر به اقتصاد مقاومتی بپردازد و این یک تحول بزرگ است. با ابلاغ سیاست مقاومتی، سه تحول بزرگ در اقتصاد ایران داشتیم که پرچمداری و راهبری آن با مقام معظم رهبری بوده است. اولین آن، چشم انداز ٢٠ ساله بود که حرکت بسیار تعیین کننده ای بود و من همیشه تاسف می خورم که چرا روی آن کار نمی شود و طرح نمی شود. این چشم انداز باید الان به یک کارت ملی تبدیل می شد که هر جا می رفتیم آن را مطرح می کردیم،

دوم، سیاست اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی بود و سوم؛ سیاست اقتصاد مقاومتی است که اتفاقا مقام معظم رهبری در صدر ابلاغیه اش فرمودند که در ادامه ابلاغ سیاست های چشم انداز و اصل ٤٤ سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است. سیاست اقتصاد مقاومتی یک محبت بزرگی است که دولت امسال دارد و با اتکا به این سیاستها می توانیم بسیاری از مشکلات پیش رویمان را بر داریم ما خیلی از مسائل را ٦ الی ٧ ماه پیش با ابهام درباره آن صحبت می کردیم و خیلی قاطع نبودیم در حال حاضر با توجه به این که این سیاستها تکلیف شده خیلی قاطع می توان جلورفت.

در صنعت نفت در غالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی طرحها و پروژه ها با مشورت همکاران مشخص شد و در حال نهایی شدن است. در واقع تا سطح طرح جلو رفتیم. اینکه چه کارهایی در سالهای آینده انجام شود؛ البته نه در٢٠ سال آینده؛ بلکه ٤ سال آینده باید کارها انجام شود تا به اهداف اقتصاد مقاومتی برسیم.

سه بند از بندهای اقتصاد مقاومتی مستقیما به صنعت نفت بر می گردد و برای ما بسیار راهگشا است. ما باید قدر این سیاستهای درون زا را بدانیم و در این جهت فعال شویم. در اقتصاد مقاومتی به افزایش ظرفیت تولید نفت با اولویت میادین مشترک، افزایش تولید گاز با تاکید بر میدانهای مشترک، توسعه پتروشیمی، صادرات گاز، جلوگیری از خام فروشی ، اقتصاد دانش بنیان، استفاده از محصولات داخلی، تکمیل زنجیره تولید از ابتدا تا انتها و بر برون گرایی و درون زایی تاکید شده است.

در واقع اهداف اقتصاد مقاومتی خیلی تعیین کننده است و اهداف آن منزوی شدن نیست، بلکه اقتصاد مقاومتی به درون زایی و برون گرایی تاکید می کند. در واقع در هر کاری درون زایی نباشد، نمی توان موفق بود. در واقع قدم اول و لازمه رشد کردن و تعالی، درون زایی و پوشش درونی است.

برای اجرای سیاستهای اقتصادی منتظر این نمی مانیم که تحریم ها برداشته شوند، در همین شرایط باید این سیاستها تحقق پیدا کند و اگر پیگیر آن هم باشیم تحریم ها زودتر برداشته می شود و این نیست که باید منتظر پایان تحریم برای افزایش تولید نفت و گاز باشیم. در همین شرایط می توانیم کار کنیم البته اگر تحریم ها برداشته شود کار سریعتر می شود.اما اینگونه نیست که اگر برداشته نشود ما رو به قبله دراز بکشیم.

در سیاستهای قبلی نظام، جلوگیری از خام فروشی و افزایش ظرفیت تولید آمده و نظام، تکلیف آن را روشن کرده است. نخست اینکه، باید بخشی از درآمدهای صادرات نفت و میعانات گازی به صندوق توسعه واریز شود و صندوق توسعه از محل آن به بخش های غیر دولتی تسهیلات بپردازد و هر سال هم این عدد بزرگتر می شود، یعنی اگر ما تولید را بالا ببریم مثلا ٣ سال دیگر ٤٠ درصد از درآمدهای صادرات باید به صندوق توسعه واریز شود و صندوق توسعه آن را صرف توسعه کشور کند.

عملیات اجرایی ساخت ٨ پالایشگاه کوچک با ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی در عسلویه به زودی به بخش خصوصی واگذار می شود. مهندسی پایه و ایجاد زیرساختهای عمومی این هشت پالایشگاه از سوی نفت انجام می شود، ومابقی اقدامها به بخش خصوصی سپرده می شود. در واقع ٧٠درصد هزینه ساخت این پالایشگاهها از سوی صندوق توسعه ملی تامین می شود، و سرمایه گذاران برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی به بانک توسعه معرفی می شوند و با توجه به قوانین می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند. با ساخت این پالایشگاهها علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز از میدان گازی پارس جنوبی، امکان مصرف داخل و صادرات فرآورده های تولیدی از جمله بنزین، گازوییل، نفتا و نفت فراهم می شود که این مهم، ارزش اقتصادی زیادی برای کشور به همراه دارد.

در حال حاضر یک اجازه بزرگ از مجلس در زمینه مصرف بهینه انرژی برای سال ٩٣ گرفته شد و آن این است که هر دستگاهی در زمینه مصرف بهینه انرژی از بهبود راندمان نیروگاه ها تا سیستم های پیچیده انرژی اقدام کند، دولت تعهد می کند هزینه آن را به دستگاه ها و کسانی که موجب صرفه جویی انرژی می شوند، بپردازد. در این زمینه ١٠٠ میلیارد دلار اجازه داده شد که کار بزرگی است که نه تنها منجر به کاهش مصرف سوختهای مایع می شود، بلکه می تواند موجب بازگشت سرمایه و ایجاد اشتغال شود. به عنوان مثال، ما با این تبصره می توانیم ٧ میلیون از ١١ میلیون جمعیت روستایی که در حال حاضر از نعمت گاز بی بهره اند را تا پایان این دولت تحت پوشش گاز قرار دهیم.

امیدوارم امسال سال خوبی برای پارس جنوبی باشد و ان شاءالله بیشتر واحدهای فازهای اولویت دار (١٢، ١٥و١٦، ١٧و١٨) امسال وارد مدار تولید می شوند.

امسال را سالی پرتلاش برای پارس جنوبی می دانم، باید تا رسیدن فصل زمستان و سرما بیشتر واحدها وارد مدار تولید شوند. برای رسیدن به این هدف، هر دو هفته یک بار جلسه دائمی و منظم با پیمانکاران و شرکت ملی نفت برگزار می شود و به طور مرتب به پارس جنوبی سفر می کنم.

تا پایان سال ٩٣ بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب در روز به تولید پارس جنوبی افزوده می شود. گاز فازهای ١٢، ١٦و١٥، ١٨و١٧ به ترتیب با ظرفیت روزانه ٥٠ ، ٥٠ و ٢٥ میلیون مترمکعب تا زمستان وارد مدار تولید می شود.

بخش مهمی از این گاز از دریا استخراج می شود. این در حالی است که عقب ماندگی در بخش دریا بسیار زیاد است و باید تصمیماتی اتخاذ شود تا وضع احداث تاسیسات در دریا بهتر شود و عقب ماندگی در بخش دریا امسال و سال آینده جبران شود.

در مورد تامین منابع مالی پروژه های پارس جتوبی مشکلات زیاد است، اما باید منابع مالی پروژه ها تامین شود، که قرار است بخشی از منابع از صندوق توسعه ملی و بخشی هم از منابع داخلی تامین شود.

اوراق مشارکت به تنهایی قادر به تامین مالی پروژه های پارس جنوبی نیست و جواب نمی دهد، قرار است بخشی از منابع مالی پروژه ها از صندوق ذخیره تامین شود و برای بخشی هم دنبال راهکار جدید هستیم.

تا سال ٩٦ همه فازهای پارس جنوبی وارد مدار تولید می شود و می توانیم بگوییم تولید ما از قطر جلو می زند. در مورد لایه نفتی پارس جنوبی هم باید بگویم که وضعیت خوبی ندارد و اما برای لایه نفتی هم برنامه داریم.

خیلی نگران میادین مشترک با عراق بودم، و قاطعانه هم پیگیر این مساله هستم، با توجه به حمایتی که آقای روحانی، رئیس جمهوری از ما کرده و درخواست کرده تا تکلیف این میادین هر چه سریع تر روشن شود، بنا داریم بخش عمده ای از این میادین را با اتکا به ظرفیتهای ایرانی توسعه دهیم. البته بخشی از توسعه میدان قبلا با چینی ها بسته شده بود.

تا سه سال آینده می توانیم از طریق میادین مشترک، ظرفیت تولید نفت ایران را ٧٠٠ هزار بشکه افزایش دهیم که این میزان قابل افزایش به ١ میلیون بشکه نیز است. اگر این کار توسط ایرانی ها انجام شود، برگ برنده صنعت نفت ایران در تاریخ این صنعت خواهد بود. از اینکه تولید میادین مشترک ما بالا نیست خیلی عذاب می کشم، این چه افتخاری دارد که آن سوی آبها ٥٠ دکل در میدان مشترک کار می کنند و این طرف سه دکل! معتقدم تولید نفت ایران از میادین مشترک باید بالا برود.

رایج ترین شیوه ایران برای صادرات گاز، خط لوله است که آن هم به همسایه ها محدود می شود. صادرات از طریق ال ان جی هم امکان پذیر است که هزینه صادرات آن هم روز به روز پایین می آید. توسعه یک واحد ال ان جی شروع شده و چندین میلیارد هم برای آن هزینه شده اما اجزای اصلی این واحد به دلیل تحریم ها توقیف است و باعث شده تا نتوانیم از سرمایه گذاری که انجام داده ایم استفاده کنیم.

برای صادرات گاز به عراق و ترکیه قرارداد داریم و از سال آینده صادرات گاز به عراق عملیاتی می شود. برای صادرات گاز به پاکستان هم قرارداد داریم اما این کشور بنا به دلایلی پیش نمی آید. برای صادرات گاز به پاکستان خط لوله را تا نزدیک مرز احداث و چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم، اما طرف مقابل (پاکستانی ها) هیچ هزینه ای نکردند. بیش از هزار کیلومتر خط لوله کشیدیم -لوله ٥٦ اینچ- که بسیار گران قیمت بود و الان هم استفاده محدودی از آن می شود.

بنزینی که توزیع می شود استاندارد است. بنزین در تهران خوب و پاک است که آثارش از هوا پیدا است. طی ٦ ماه آینده در ٦ کلان شهر همین بنزین توزیع خواهد شد. البته باید به مرور صبر کنیم تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار و بنزین از سال ٩٤ استاندارد شود. البته انجام این کار مشکل مدیریتی زیادی داشت. در مورد تولید بنزین پتروشیمی ها، آن زمان یک شرایط اضطراری پیش امده بود، اما الان در شرایط اضطراری نیستیم و می توانیم بنزین وارد کنیم، در نتیجه لزومی به استفاده ار بنزین پتروشیمی که گرانتر از بنزین وارداتی است، نیست.

زمانی که شنیدم بنزین تولید پتروشیمی ها استاندارد نبوده و بنزن بالایی دارد، یک روز هم با تولید بنزین توسط پتروشیمی ها موافقت نکردم.

برنامه زیادی برای مبارزه قاچاق سوخت داریم. یکی از آنها این است که در مناطق مرزی سوخت را نزدیک قیمت آنطرف مرز به کسانی که تقاضا دارند عرضه کنیم، این اقدام منجر به ایجاد اختلال در قاچاق سوخت می شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: