۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰

الزامات خرید ریل از هند

در شرایطی که پول فروش نفت خام ایران به هند در این کشور بلوکه شده است و صنایع فولاد کشور نیز به دلیل عدم انعقاد قرارداد خرید تضمینی ریل استاندارد، توان تامین نیاز کشور را ندارند؛ خرید ریل از هند اقدامی موثر و مفید خواهد بود.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان عیارآنلاین، به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی ایندین اکسپرس بزرگترین کارخانه فولادسازی هند قرار است  به زودی یک موافقتنامه برای تامین 7/5 میلیارد روپیه فولاد مورد نیاز احداث یک شبکه ریلی در ایران را به امضا برساند. یک مقام ارشد وزارت بازرگانی هند در این باره گفت: شرکت اس تی اس از طریق انعقاد موافقتنامه با همتای ایرانی خود وظیفه فراهم کردن زمینه برای صادرات فولاد هند به ایران را عهده دار شده است.

ريل خام

هرچند اعلام این خبر با مخالفت برخی کارشناسان همراه بود اما در شرایطی که به دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه غرب، پول فروش نفت خام به هند در این کشور بلوکه شده است و صنایع فولاد کشور نیز به دلیل کوتاهی مدیران حمل و نقل ریلی در انعقاد قرارداد خرید تضمینی ریل استاندارد، توان تامین نیاز کشور را ندارند؛ خرید ریل از هند برای احداث محورهای اصلی شبکه ریلی کشور اقدامی موثر و مفید خواهد بود. ضروری است به این نکته اشاره شود که خرید خدمت در مقایسه با خرید کالا به ازای پول نفت فروخته شده به دلیل متغیر بودن بهای واحد خدمات متناسب با عوامل مختلف پروژه مزیت بسیار کمتری دارد.

با این حال ضروری است به منظور جلوگیری از تداوم روند واردات ریل از هند و محقق شدن ملاحظات اقتصاد مقاومتی در کشور، ملاحظات زیر در این قرارداد رعایت شود:

– انتقال فناوری: عدم توانایی تولید کنندگان داخلی برای ساخت ریل با استانداردهای مورد نیاز راه آهن بهانه ای است تا مسوولین شرکت راه‌آهن انگیزه ای برای تامین نیاز خود از داخل نداشته باشند. هرچند که این مساله با انعقاد قراردادهای خرید تضمینی تولیدات استاندارد قابل حل بوده است اما در شرایط کنونی با توجه به اینکه تقاضای بالای ریل در کشور و وابستگی دائمی به تامین آن از خارج موجب آسیب پذیری اقتصاد بوده و بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است، ضروری است تا در قالب خرید ریل از هند، فناوری تولید آن نیز خریداری شود تا بعد از این توانایی تولید ریل با استانداردهای مختلف در کشور وجود داشته باشد.

– تخصیص در قالب روش های ساخت ، بهره برداری و انتقال: باتوجه به اینکه طرفین این توافق دولت‌های ایران و هند هستند، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مالک ریل‌های خریداری شده خواهد بود. اگر این شرکت ریل‌های خریداری شده را به جای پرداخت پول به پیمانکاران، مستقیما به پروژه های ریلی تزریق نماید، عملا منابع مالی دولت هزینه شده و قابل برگشت نخواهد بود. اما اگر ریل مورد نیاز شبکه راه‌آهن به عنوان کالای نهایی جایگزین پرداخت تسهیلات به پیمانکاران طرح‌های ساخت، بهره برداری و انتقال شود، پس از بازپرداخت تسهیلات توسط بخش غیردولتی در طول دوره بهره‌برداری از راه‌آهن، هزینه‌ صورت گرفته برای خرید ریل مجددا به حساب دولت باز خواهد گشت.

درصورت رعایت این ملاحظات برای انعقاد قرارداد خرید ریل از هند ،علاوه بر اینکه منابع مالی بلوکه شده به ازای فروش نفت خام بدون خرید کالا یا خدمات وارد کشور می‌شود؛با انتقال فناوری ساخت ریل، نیاز حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری کشور به این کالا بر طرف شده و می توان به جای صادرات شمش فولاد، امکان صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر فراهم شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: