۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۱
گزارشی از دومین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، تاریخچه و عملکرد

دومین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» با حضور شرکت های داخلی فعال در این عرصه با هدف ایجاد رقابت در بین تولید کنندگان داخلی و معرفی آنها به بازار مصرف کشور از 7 تا 10 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد

دومین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» با حضور شرکت های داخلی فعال در این عرصه در اردیبهشت ماه سال جاری در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. متولی اصلی برگزاری این نمایشگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و امور اجرایی آن توسط ستاد توسعه فناوری نانو انجام گرفته است.
هدف از برگزاری این نمایشگاه، فراهم کردن بستری بود تا شرکت های توانمند در عرصه ی ساخت مواد و تجهیزات آزمایشگاهی فرصت رقابت داشته باشند و توجه بازارهای داخلی به سمت آن ها معطوف شود. این روش مدل جدیدی از حمایت از شرکت های دانش بنیان می باشد که در آن تحریک بازار، ساز و کار اصلی تشویق این شرکت ها برای تولید تجهیزات جدید و ارتقای کیفی محصولات قدیمی می باشد.

تجهیزات آزمایشگاهی

ایده ی برگزاری این نمایشگاه از سال 86 در ستاد نانو شکل گرفت که طی آن پس از شناسایی یکی از شرکت های دانش بنیان توسط ستاد، تعداد 5 عدد از دستگاهی به نام «نانوسکوپ» پیش خرید و تولید شد. این محصول به دلیل اهمیت و کاربرد زیادی که در توسعه ی فناوری نانو داشت و همچنین قرار داشتن در لیست کالاهای تحریمی و انحصاری بودن تولید آن به دست چند کشور معدود غربی، با استقبال دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مواجه شد. ستاد نانو با اهدای این دستگاه ها به دانشگاه ها و از طرفی ملزم کردن آن ها به ارائه ی نظر و دادن بازخورد جهت ارتقای کیفی محصول، چرخه ی ارتباطی بین خریدار و تولیدکننده را مدیرت کرد. در ادامه این ستاد طی حدود 5 سال حمایت های اینچنینی را به 30 شرکت با حدود 50 محصول گسترش داد. تا اینکه در سال گذشته با توجه به تجارب بدست آمده از گذشته، پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را برای اولین بار به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داد.
نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال گذشته و با حضور حدود 130 شرکت و با 2000 نوع محصول برگزار شد که رخداد جدیدی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی این تجهیزات و مواد به شمار می رفت. در این نمایشگاه که با هدف تشویق دانشگاه ها و پژوهشگاه های دولتی به خرید از تولیدات داخل، و از طرف دیگر حمایت از شرکت های داخلی سازنده برگزار شده بود، معاونت علمی متعهد شده تاسقف 20 میلیارد تومان، 50 درصد هزینه ی تجهیز خریداری شده از سوی دانشگاه ها را تامین کند. با این تمهید حدود 120 میلیارد تومان پیش فاکتور در طی 5 روز برگزاری نمایشگاه صادر شده بود که با اولویت بندی های انجام شده توسط دانشگاه ها و تنظیم قراردادها، حدود 38 میلیارد تومان خرید محقق شد. این در حالی بود که با توجه به نوپا بودن این ایده، هم شرکت ها و هم دانشگاه ها انتظار تحقق وعده ها را نداشتند و با تردید در نمایشگاه حاضر شده بودند.
نتایج مثبت نمایشگاه سال 92 مسئولان را به برگزاری دوره ی بعدی در سال جاری تشویق کرد. لذا در زمستان سال گذشته مجددا فراخوانی داده شده که در آن از شرکت های فعال در عرصه ی ساخت تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برای شرکت در دور دوم نمایشگاه دعوت به عمل آمده بود؛ با این تفاوت که اطلاعات شرکت ها کامل تر شده بود و تعداد بیشتری از شرکت های فعال، شناسایی و دعوت شدند. نتیجه این شد که از حدود 400 شرکت متقاضی، حدود 195 شرکت با بیش از 3200 دستگاه و 500 نوع ماده ی آزمایشگاهی در نمایشگاه امسال پذیرفته شدند.

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی تعداد شرکت ها تعداد محصولات

جدول

در این دوره دو نوع حمایت برای دو دسته از مخاطبان نمایشگاه در نظر گرفته شده بود. تمام دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارتخانه های دولتی و سازمان های دولتی و همچنین آموزش و پرورش و پژوهش سراهای دانش آموزی می توانستند از 40 درصد یارانه معاونت علمی استفاده کنند. برای دانشگاه های آزاد، پیام نور، جامع علمی و کاربردی و جهاد دانشگاهی هم 20 درصد یارانه در نظر گرفته شده بود. مقدار این یارانه تا سقف 40 میلیارد تومان بوده و بقیه ی 60 درصد باید از طرف خودِ خریداران پرداخت شود. آماری که پس از برگزاری نمایشگاه ارائه شده است حاکی از صدور حدود 630 میلیارد تومان پیش فاکتور فروش می باشد که اگر 30 درصد آن نیز محقق شود، حدود 200 میلیارد تومان خرید اتفاق خواهد افتاد. اولین نکته ای که این مبلغ به ذهن متبادر می کند این است که معاونت علمی برای عمل به تعهد 40 درصدی خود، به حداقل 80 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که این مقدار دو برابر مقدار در نظر گرفته شده از قبل می باشد.

برای خریداران بخش خصوصی و R&D های خصوصی نیز کارگزار دیگری درنظر گرفته شده بود که با مدل لیزینگ، تا سقف 70 درصد خریدشان وام با درصد کارمزد پایین (4 درصد) می داد، و این فرصت را فراهم کرد که آن ها هم بتوانند از این نمایشگاه استفاده کنند.
کار نظارت فنی بر شرکت ها و محصولات ارائه شده در این نمایشگاه نیز به عهده ی کارگزاران است. از آنجایی که این کارگزاران ضمانت کننده ی تحویل سالم دستگاه ها به دانشگاه ها هستند، لذا منفعتشان در نظارت درست و دقیق می باشد. لذا این کارگزاران با تشکیل تیم های تخصصی، کلیه ی مراحل ساخت تجهیزات، آماده سازی کاتالوگ، راهنمای استفاده از تجهیز، راهنمای کالیبراسیون و نحوه ی تامین تجهیزات جانبی آن ها را به دقت رصد و کنترل می کنند. همچنین محصولات ارائه شده در نمایشگاه حتما باید قبلا حداقل یک فروش موفق در کارنامه ی خود می داشتند که محصول درست کار کرده و تست شده باشد. طبق اظهارات تیم اجرایی دبیرخانه ی معاونت علمی، همه ی این کارها با نظارت آن ها و با هدف جلوگیری از مخدوش شدن چهره ی محصولات ساخت داخل در قبال نمونه های خارجی انجام گرفته است.
همچنین به منظور هدایت شرکت های سازنده به سمت نوآوری و خلاقیت، هر محصول تنها 3 سال اجازه ی شرکت در نمایشگاه را خواهد داشت، مگر اینکه تغییر محسوسی در آن رخ داده باشد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: