۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۳

وزارت نفت موظف به توقف افزودن حلال های صنعتی پتروشیمی به بنزین شد!

با موافقت دولت و در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا به ویژه هوای کلانشهرها، وظایف دستگاه های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا ابلاغ شد. بر این اساس، وزارت نفت موظف به توقف افزودن حلال های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی با عنوان اکتان افزا و پتروبنزین، شده است.

هیات دولتبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت از محیط زیست و به استناد اصل یکصد وسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد؛ دستگاه های اجرایی از جمله وزارتخانه های نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و سازمان صدای و سیمای جمهوری اسلامی موظفند با توجه به لزوم اهتمام جدی برای مقابله موثر با آلودگی هوا، اقداماتی در زمینه سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، نیروگاه ها، مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساختهای شهری را طی زمان بندی تعیین شده، محقق کنند.

بر این اساس، دستگاه های اجرایی موظف شده اند، اقداماتی شامل؛ توقف افزودن حلال های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی با عنوان اکتان افزا و پتروبنزین، توزیع سوخت با استانداردهای یورو4 و دیزل با گوگرد کمتر از 40 قسمت در میلیون در تبریز(از ابتدای مرداد ماه سال 1393) در اصفهان و شیراز(از ابتدای مهرماه 1393) و در اهواز و مشهد (از ابتدای آذرماه 1393)، تعویض کاتالیزگر(کاتالیست) خوردورهای عمومی درون شهری، اصلاح حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی، ارائه برنامه اجرایی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی درون کلانشهرها، توسعه استفاده از واحدهای تولید همزمان برق، برودت و گرمایش به میزان حداقل سالیانه 200 مگاوات انجام دهند.

همچنین منوط شدن شماره گذاری خودروهای دیزلی به نصب صافی(فیلتر) دوده، ارائه برنامه بازسازی و نوسازی و افزایش بهره برداری و ارتقای فناوری و بازدهی(راندمان) حرارتی، تدوین برنامه مدیریت تقاضای سفر به منظور کاهش سفرهای درون شهری منطبق بر طرحهای جامع شد آمد (ترافیک) در کلانشهرها، پایش بیماریها و مرگ منتسب به آلودگی هوا به صورت سالیانه، درج مباحث مرتبط با آلودگی هوا در محتوای درسی مقاطع تحصیلی مختلف با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، پخش رایگان مطالب آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست در صدا و سیما، گسترش زیر ساختهای الکترونیکی خدمات رسانی در بخش دولتی و عمومی به منظور کاهش سفرهای درون شهری به میزان دو برابر وضع موجود از دیگر فعالیتهایی است که بر عهده دستگاه های اجرایی مرتبط گذاشته شده است.

بر اساس این مصوبه، استانداردهای تولید خودرو تا سال 1402 بر طبق جدول ذیل تعیین و جایگزین بندهای(6) و (7) و تبصرهای آنها در برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور می شود.

استاندارد سوخت

همچنین خودروهای جدید(پلت فرم جدید) تولید داخل باید دو سال زودتر از دوره زمانی مشخص شده در این جدول، با استانداردهای تعیین شده، انطباق پیدا کنند.

شرکتهای تولیدی خودروهای پایه گاز سوز و دو گانه سوز موظفند از ابتدای سال 1395، استاندارد آلایندگی یورو(4) را در تولید محصولات خود رعایت کنند.

بر این اساس، دستگاه های اجرایی موظفند؛ اعتبارات لازم را برای تحقق اقدامات مشخص شده در این مصوبه در بودجه سنواتی پیش بینی کنند.

این مصوبه، مورخ 10/2/1393 از سوی اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

بندهای(6) و (7) برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور

6- شماره گذاری خودروهای وارداتی و تولید داخلی به استثنای خودروهای دوگانه سوز تولید داخلی ، از ابتدای سال 1392 و خودروهای دوگانه سوز تولید داخلی از ابتدای سال 1393 صرفاٌ در صورت کسب استاندارد جهانی (EURO IV) مجاز خواهد بود و نیروی انتظامی مکلف است از شماره گذاری خودروهای با استاندارد پایین تر از استاندارد یاد شده خودداری کند.

تبصره1 – وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است از ابتدای سال 1391 خودروهای تولید داخلی را به تدریج بر اساس برنامه ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست که با مشارکت آن وزارت تهیه و ارائه می شود، منطبق با استاندارد جهانی (EURO IV) به بازار عرضه کند.

تبصره 2- استاندارد موضوع این بند از ابتدای سال 1394 برای تمام خودروها به (EURO V) ارتقا می یابد.

تبصره 3- تولید و واردات موتور سیکلت از تاریخ 1/7/1391 منطبق با استاندارد (EURO III) است.

7- سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین از تاریخ 1/1/1391 منطبق با استاندارد جهانی EURO IV)) و از تاریخ 1/1/1392 منطبق با استاندارد جهانی EURO V) ) عرضه می شود. مسئولیت اجرای این بند بر عهده وزارت نفت است. (متن مصوبه هیأت دولت)

به گزارش عیارآنلاین، توقف افزودن حلال های صنعتی مجتمع های پتروشیمی در حالی به تصویب هیأت دولت رسیده است که «بنزین پتروشیمی» مخلوطی از حلال های صنعتی آرماتیکی مانند بنزن، تولوئن و زایلن نیست، بلکه محصول میانی است که در پتروشیمی های آروماتیکی تولید می شود که خروجی واحد ریفرمینگ است و «ریفرمیت» (Reformate) نام دارد. ریفرمیت یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بنزین است که هم در پتروشیمی های آروماتیکی یا همان «پتروپالایشگاه ها» و هم در پالایشگاه های نفت طی فرایندی مشابه در تمامی جهان تولید می شوند.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: