۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۸

جزئیات طرح جایگزینی یارانه نقدی با کارت اعتباری انرژی (سهمیا)

نصرت الله سیفی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: در ایران برای حامل‌های انرژی مختلف مانند بنزین، گازوییل، برق، گاز، گاز مایع، آب و … یارانه پرداخت می‌شود که قرار است همه این حامل‌های انرژی در قالب کارت اعتباری انرژی ساماندهی شوند.

سیفیبه گزارش عیارآنلاین، نصرت الله سیفی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، با تشریح جزئیات کارت اعتباری انرژی، اظهار داشت: طرح کارت اعتباری انرژی، طرحی است که می تواند در قالب قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شود و مشکلات و پیامدهای منفی پرداخت یارانه نقدی را نداشته باشد.

سیفی با اشاره به مشکلات ناشی از پرداخت یارانه نقدی، افزود: پرداخت نقدی یارانه باعث تزریق نقدینگی زیاد به جامعه و دامن زدن به تورم می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار داشت: مزیت اصلی این طرح، جلوگیری از تزریق حجم بزرگ نقدینگی است به‌طوری که این امر مانع از گسترش تورم می‌شود.

سیفی گفت: به‌طور تقریبی سالیانه حدود 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق پرداخت نقدی یارانه‌ها در بازار پولی توزیع می‌شود که به‌شدت تورم‌زا است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: در حال حاضر نام کارت اعتباری انرژی را «سهمیا» در نظر گرفته‌ایم که مخفف سامانه هوشمند مدیریت یارانه ایرانیان است.

سیفی ادامه داد: تعدادی کارت اعتباری انرژی نیز به‌صورت نمونه تهیه شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: در ایران برای حامل‌های انرژی مختلف مانند بنزین، گازوییل، برق، گاز، گاز مایع، آب و … یارانه پرداخت می‌شود که قرار است همه این حامل‌های انرژی در قالب کارت اعتباری انرژی ساماندهی شوند.

سیفی با اشاره به جزییات این طرح، گفت: از طریق این کارت اعتباری، افراد می‌توانند اقدام به مدیریت سوخت کنند، به‌نحوی که قادر می‌شوند نوع سوخت را به سوخت مورد نیاز خود تبدیل کنند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: در حال حاضر یارانه بنزین به خودروها داده می‌شود، به‌طوری که فردی که صاحب چهار یا پنج خودرو است، به‌اندازه تعداد خودروهای خود از یارانه بنزین 700 تومانی استفاده می‌کند، اما فرد فاقد خودرو از این یارانه محروم است، اما در طرح کارت اعتباری انرژی، قرار است یارانه به فرد پرداخت شود.

سیفی ادامه داد: در شرایط فعلی، روستاییان نیز که فاقد خودرو هستند، از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند، اما در مقابل، افراد ثروتمند شهرنشین که دارای چند خودرو هستند، از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: هم اکنون در مصرف گاز نیز عدالت رعایت نمی‌شود، به‌طوری که افراد ثروتمندی که دارای منزل چند صد متری هستند، خیلی بیشتر از افرادی که خانه‌های کوچک‌تری دارند، برای مصرف گاز، یارانه می‌گیرند.

سیفی اظهار داشت: همچنین بیشتر مردم از یارانه گازوئیل یا گاز مایع استفاده نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: در طرح کارت اعتباری انرژی، میزان مشخصی از سهمیه سوخت‌های مختلف در اختیار افراد قرار دارد و آنها می‌توانند از طریق صرفه‌جویی و جایگزینی سوخت، به مدیریت مصرف خود بپردازند.

سیفی در خصوص میزان سهمیه‌های سوخت در کارت‌های اعتباری انرژی، گفت: این سهمیه‌ها براساس الگوی اصلاح مصرف و اقلیم و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور تعیین می‌شوند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود: به‌عنوان مثال، به‌طور متوسط روزانه 67 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که اگر آن را بین 73 میلیون درخواست کننده یارانه تقسیم کنیم برای هر فرد 25 لیتر در ماه بنزین در نظر گرفته می‌شود که به حساب کارت اعتباری انرژی سرپرست خانوار واریز می‌شود.

سیفی ادامه داد: براین اساس، سهمیه ماهانه یک خانوار چهارنفره حدود یک‌صد لیتر بنزین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، خاطرنشان کرد: سهمیه آب، گاز مصرفی و سایر سوخت‌ها نیز براساس مدلهای خاصی که مشخص شده‌اند، تعیین شده و در کارت آنها شارژ می‌شود.

سیفی در خصوص نحوه قیمت گذاری حامل‌های انرژی در کارت اعتباری انرژی، گفت: ملاک قیمت گذاری می‌تواند قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد که مصوب مجلس شورای اسلامی است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار داشت: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید تا دو سال آینده نرخ بنزین به سطح قیمت فوب خلیج فارس برسد، بنابراین اگر قرار باشد طرح کارت اعتباری انرژی در سال آینده اجرا شود، باید بنزین با نرخ لیتری 2 هزار تومان از طریق این کارت ارایه شود.

سیفی افزود: براین اساس، ماهانه 100 لیتر بنزین برای یک خانواده چهارنفره با قیمت لیتری 2 هزار تومان شارژ می‌شود که البته تا سقف 100 لیتر نیازی به پرداخت پول نمی‌باشد، اما در صورت مصرف بیش از 100 لیتر باید به‌ازای هر لیتر مصرف اضافه، 2 هزار تومان به‌صورت نقدی پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه برای همه حامل‌های انرژی، سهمیه‌ای در نظر گرفته خواهد شد، اضافه کرد: هنوز مبلغ دقیقی که باید در کارت‌های اعتباری انرژی شارژ شود، مشخص نشده است، اما می‌توان برای یک خانواده چهارنفره به‌میزان یک میلیون تومان، شارژ در نظر گرفت.

سیفی با تأکید بر اینکه کارت اعتباری انرژی، پول نقد به شمار نمی‌رود، گفت: این کارت، فقط اعتباری مشخص برای پرداخت هزینه سوخت به شمار می‌رود، به هیچ وجه به‌معنای پرداخت پول نقد نیست.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، خاطرنشان کرد: کارت اعتباری انرژی را تنها می‌توان برای پرداخت قبوض و هزینه مصرف سوخت مورد استفاده قرار داد.

سیفی گفت: خانواده‌ها در صورت صرفه‌جویی می‌توانند شارژ سوخت‌های خود را ذخیره کنند یا اینکه آن را کارت به کارت کرده و به کارت اعتباری شخص دیگری که نیاز دارد منتقل کنند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار داشت: مزیت دیگر این طرح، این است که افراد می‌توانند در صورت صرفه‌جویی، شارژ سوخت استفاده نشده خود را به فروش برسانند.

سیفی افزود: در نظر داریم امکان فروش شارژ سوخت در بورس انرژی را فراهم کنیم که براساس آن، افراد می‌توانند سهمیه‌های سوخت خرد را در بورس انرژی بفروشند و کسانی که نیاز به سهمیه‌های زیاد دارند، این سهمیه‌های خرد را خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در خصوص آخرین وضعیت اجرای این طرح، گفت: مذاکراتی با بخش خصوصی و به‌ویژه اتاق بازرگانی صورت گرفته تا نحوه ارایه کارت اعتباری انرژی در بخش صنایع را تعیین کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: این شرکت و شرکت ملی نفت، طرح کارت اعتباری انرژی را پیشنهاد داده‌اند، اما هنوز نهایی نشده است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح موافقت بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و هیئت دولت نیاز است که هنوز در این خصوص مذاکره‌ای انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های فنی برای اجرای این طرح آماده است و حداکثر در ظرف 6 ماه می‌توان آن را فراهم کرد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، گفت: برای صنایع و کارخانه‌ها نیز کارت اعتباری انرژی در نظر گرفته می‌شود تا آنها نیز مصرف سوخت خود را مدیریت کنند.

سیفی با بیان اینکه از طریق این کارت می‌توان اقدام به اصلاح الگوی مصرف انرژی کرد، گفت: به‌عنوان مثال سهمیه 500 مترمکعبی مصرف گاز را می‌توان در سال بعد به 400 مترمکعب کاهش داد تا از این طریق، مصرف کنندگان اقدام به رعایت الگوهای کاهش مصرف کنند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، مزیت دیگر این کارت را جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: از طریق کارت اعتباری انرژی می‌توان صادرات سوخت به کشورهای همسایه را نیز ساماندهی کرد.

سیفی افزود: از مزیت‌های دیگر این کارت، ساماندهی صادرکنندگان قانونی و شناسنامه‌دار سوخت است، به‌نحوی که صادرکنندگان می‌توانند در بورس انرژی سهمیه‌های خرد سوخت را جمع‌آوری و به‌طور قانونی آن را صادر کنند.

تلگر

چهره‌

۱ دیدگاه
  1. ناشناس :

    بیست میلیون خانوار هرکدام هم 10 هزار تومان هزینه کارت بدهند و حداقل 5 هزار تومان هم هزینه ثبت نام.
    خودتان حساب کنید که چه ضرر هنگفتی است که به مردم وارد می شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: