۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۸

پارک علم و فناوری چه کمکی به کارآفرینی دانش‌بنیان می‌کند؟

در سال هاي اولیه تاسیس پارک های علم و فناوری، تبديل ايده به محصول؛ به عنوان هدف اصلی این پارک ها مطرح شده بود. اما در حال حاضر تبديل ايده به كسب و كار را اصلي ترين وظيفه پارک ها عنوان می کنند. زیرا در دنياي امروز، این محصولات نيستند كه رقابت مي كنند بلكه كسب و كارها هستند كه با استفاده از ابزارهاي متعددي نظير محصولاتشان، در عرصه ارزش آفريني به رقابت مي پردازند.

به گزارش عیارآنلاین به نقل از رصد، پارک های علم و فناوری زیرساخت های اقتصاد دانش بنیان در یک کشور هستند. پارک واحدی است که با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در ارتباط است؛ زیرساخت‌ها و خدمات پشتیبانی به خصوص فضاهای اداری و آزمایشگاهی را برای شرکت های دانش بنیان فراهم می‌کند؛ بستر لازم را جهت انتقال و توسعه فناوری، جذب سرمایه‌گذاری و ورود به بازارهای داخلی و خارجی به وجود می آورد (۴).

پارک علم و فناوری

پارک‌های علم و فناوری ابتدا در آمریکا و پس از آن در دیگر کشورهای جهان با هدف ارتباط بین صنعت و دانشگاه تاسیس شد. ایده اولیه پارک های علم و فناوری در سال ۱۹۴۵ در دانشگاه استنفورد کلید خورد. در ایران نیز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۰ شروع به کار کرد (۲). پارک ها، نقش عمده ای در موفقیت و توسعه کارآفرینی و کسب و کار دانش بنیان دارند. در این نوشتار به برخی از این نقش ها اشاره می کنیم.

تجاری سازی دانش و تبدیل ایده به کسب و کار دانش بنیان

در سال های اولیه تاسیس پارک های علم و فناوری، تبدیل ایده به محصول؛ به عنوان هدف اصلی این پارک ها مطرح شده بود. اما در حال حاضر تبدیل ایده به کسب و کار را اصلی ترین وظیفه پارک ها عنوان می کنند. زیرا در دنیای امروز، این محصولات نیستند که رقابت می کنند بلکه کسب و کارها هستند که با استفاده از ابزارهای متعددی نظیر محصولاتشان، در عرصه ارزش آفرینی به رقابت می پردازند. این مطلب به تغییر دیدگاه محصول مداری به کسب و کار مداری در پارک ها اشاره دارد. در دیدگاه کسب و کار مداری، علاوه بر محصول یا خدمت به مباحث مدیریتی و بازاریابی نیز توجه می شود. تجاری سازی دانش و تولید ثروت از دانش که به عنوان یکی از مهم ترین اهداف پارک ها شناخته می شود، نیز زمانی اتفاق می افتد که ایده های فناورانه به کسب و کارهای دانش بنیان تبدیل شوند.

کمک به رشد شرکت های دانش بنیان در مرحله شروع

غالبا خطر بالایی شرکت های دانش بنیان را در مرحله شروع فعالیت تهدید می کند، لذا تعدیل ریسک شرکت های دانش بنیان در طی مسیر رشد، از وظایف پارک ها است. انکوباتورها و مراکز رشد در پارک ها این وظیفه مهم را بر عهده دارند. ورودی هر پارک علم و فناوری، ایده های نو است که وارد مرکز رشد می شود، یک دوره ۱ تا ۳ ساله را می گذارند و بعد از مرحله رشد، ضمن راه اندازی و توسعه کسب و کار، می تواند یک خدمت یا محصول ویژه ای را به بازار عرضه کند (۱).

ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای به شرکت های دانش بنیان

پارک های علم و فناوری علاوه بر فراهم کردن موجبات رشد شرکت های دانش بنیان، موجب می شوند تا این شرکت ها تجربه و مهارت لازم در زمینه شروع فعالیت اقتصادی و تجاری را به دست آورند. پارک ها با ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های مدیریتی، بازرگانی، مالی، بازاریابی، حسابداری و حقوقی کارآفرینان دارای ایده های دانش محور را در تبدیل نوآوری های فناورانه به محصولات قابل عرضه در بازار و ایجاد کسب و کاری موفق یاری می دهند (۲). ارائه آموزش های لازم به نیروهای انسانی شرکت های دانش بنیان در زمینه های مختلف کارآفرینی و مدیریت کسب و کار، در قالب های کارگاه، سمینار و دوره آموزشی از دیگر خدمات پارکها به شرکت های دانش بنیان است.

ارائه تسهیلات اعتباری و مالی

یکی از مهم‌ترین الزامات تکمیل حلقه ایده تا عرضه محصول یا خدمت به بازار، ارائه منابع مالی به این گونه طرح هاست. از انواع حمایت های مالی در این بین، می توان به شناسایی منابع مالی، کمک های مالی بلاعوض، پیش خرید یا خرید تضمینی محصولات، ارائه وام ها و اعتبارات با بهره پایین و معرفی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری خطرپذیر در شرکت های دانش بنیان اشاره کرد. در روش سرمایه گذاری خطرپذیر، سرمایه گذار ضمن مشارکت در تجاری سازی طرح، در موفقیت یا شکست آن نیز با صاحبان طرح شریک می گردد. همچنین پارک های علم و فناوری به عنوان یک منطقه آزاد تجاری محسوب می شوند، یعنی می توانند از بعضی از معافیت های مالیاتی و عوارض گمرکی استفاده کنند. همچنین می توانند از طریق ترک تشریفات مناقصه، طرح هایی را جذب کنند (۴).

ارائه خدمات حقوقی

شرکت‌های دانش بنیان به خدمات حقوقی از قبیل حقوق کار و تأمین اجتماعی، دعاوی داخلی، قرارداد‌ها، پیمانکاری، بیمه، مالیات، حقوق مالکیت فکری، ثبت اختراع و انتقال فناوری نیاز دارند. با توجه به این که شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات و خدمات جدیدی را عرضه می نمایند، جهت تجاری‌سازی و جلوگیری از کپی برداری های غیر مجاز، می‌بایست آن ها را به ‌لحاظ حقوقی و مالکیت معنوی به ثبت برسانند. از طرف دیگر برای انتقال فناوری و تدوین قراردادهای مربوطه و نیز قراردادهای واگذاری لیسانس فناوری، می‌بایست از خدمات حقوقی بهره‌ گیرند. پارک ها این گونه خدمات را برای شرکت های مستقر فراهم می کنند.

بازاریابی و صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان

کالاها و محصولات دانش بنیان می توانند از طریق پارک ها به خارج صادر شوند. برقراری ارتباطات و تعاملات بین المللی نقش دیگری از پارک های علمی و فناوری در راستای توسعه صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان است (۲).

حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت

یکی از اهداف پارک ها، برقراری تعامل سازنده میان شرکت های مستقر در پارک با یکدیگر و با دانشگاه و صنعت در راستای رشد و توسعه ارائه محصولات و خدمات دانش بنیان و همکاری های بین شرکتی است(۳). تعمیق ارتباط بین دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، شرکت های تولیدی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی در جهت توسعه فناوری، از جمله اهداف پارک‌های علم و فناوری است.

ارائه خدمات اداری، پشتیبانی و آزمایشگاهی

پارک ها به ارائه خدمات اداری و پشتیبانی نظیر ارائه فضای اداری، خدمات دبیرخانه‌ای، امکان استفاده از اتاق‌های کنفرانس، کتابخانه، تجهیزات دیداری و شنیداری و غیره به شرکت های دانش بنیان می پردازند. همچنین پارک ها امکان استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی نظیر آزمایشگاه صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، شیمی، مواد، برق، مکانیک و … را برای شرکت های مستقر فراهم می کنند (۴).

منابع:

گفتگو (۱۳۹۱). شرکت‌های دانش‌بنیان ایده‌ای نو برای کسب و کار‌های دانش‌بنیان: گفتگو با مهندس اشک فتحی، مدیر اداره برنامه‌ریزی و توسعه مدل های عملیاتی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی (رویش).
میزگرد (۱۳۸۸). پارک های علمی و فناوری سکوی رشد شرکت های دانش بنیان. نشریه گستره انرژی. سال سوم، شماره ۳۲ و ۳۳٫
گفتگو (۱۳۸۷). از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم: گفتگو با دکتر احمد بهگزین، مدیر پارک علم و فن آوری فارس. نشریه کارآفرینان امیرکبیر، شماره ۴۴٫
ویکی پدیا. مدخل پارک علم و فناوری.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: