۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۳
اسدی‌فرد در گفت‌وگو با عیارآنلاین:

تحریك تقاضا و ايجاد كشش بازار، الگوی نمايشگاه تجهیزات آزمايشگاهی

دبير دومين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت داخل گفت: مدل این نمایشگاه تحریک تقاضا و ایجاد کشش بازار است. تلاشمان این است که درصد خوبی از بازار تجهیزات آزمایشگاهی را در اختیار شرکت های دانش بنیان بگذاریم که باعث رشد و تعالی این شرکت ها شود.

سرویس علم و فناوری عیارآنلاین يكي از مشكلاتي كه شركتهاي دانش‌بنيان با آن مواجه‌اند؛ مسئله بازار محصولات دانش‌بنيان است. از طرف دیگر هم بسياري از مراكز علمي وپژوهشي مانند دانشگاهها و پژوهشگاهها و شركتهاي خصوصي داخل كشور به اين تجهيزات نيازمند هستند. ايجاد بازاري كه در آن شركتها و مراكز علمي بتوانند نيازهاي يكديگر را بشناسند و آنها را تامين كنند از جمله اتفاقات خوبي است كه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با برگزاري نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي از سال گذشته آغاز كرده است. امسال هم اين نمايشگاه در روزهاي 7 ام تا 9 ام ارديبهشت برگزار شد. در رابطه با كم و كيف برگزاري نمايشگاه امسال با آقاي دكتر اسدي فرد، دبير دومين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت داخل گفتگويي انجام داده ايم كه در ادامه مشاهده مي‌كنيد.

اسدی فرد

عيارآنلاين: دليل برگزاری چنين نمايشگاهی چيست؟ ميزان مشاركت شركتها چگونه بوده است؟ و معاونت علمی چه حمايتی از خريداران در نمايشگاه خواهد كرد؟

اسدي فرد: این نمایشگاه که در واقع نوع جدیدی از حمایت از شرکت های دانش بنیان هست از سال 92 شروع شده است. اساس کار این نمایشگاه این است که در یک رویدادی، همه‌ی شرکت‌های قابلی که تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و مواد پیشرفته آزمایشگاهی توليد می‌كنند، محصولات خود را عرضه می‌کنند.
در سال گذشته این نمایشگاه با 130 شرکت و حدود 2000 نوع قلم محصول شامل تجهیرات و مواد آزمایشگاهی شروع به کار کرده است. امسال خوشبختانه رشد خیلی خوبی داشتیم و تعداد شرکت ها به 195 شرکت رسیده است که البته از بین 400 شرکت متقاضی انتخاب شده‌اند. که محصولاتشان بررسی و آن محصولاتی که استانداردها و کیفیت لازم را داشتند انتخاب شدند. 3700 محصول، شامل 3200 دستگاه، 200 نوع دستگاه و 500 نوع ماده آزمایشگاهی در این نمایشگاه عرضه شده اند.

همچنين معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یارانه خریدی را به خریداران از این نمایشگاه اختصاص می دهد. كه اين يارانه براي تمام دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارتخانه های دولتی و سازمان های دولتی و همچنین آموزش و پرورش و پژوهش سراهای دانش آموزی 40 درصد است. برای دانشگاه های آزاد، پیام نور، جامع علمی و کاربردی و جهاد دانشگاهی هم 20 درصد یارانه در نظر گرفته شده است. برای خریداران و مراكز تحقيق و توسعه‌ی خصوصی هم تا سقف 70 درصد خریدشان، وام با درصد کارمزد پایین (4 درصد) پرداخت مي‌شود تا آن ها هم بتوانند از این نمایشگاه استفاده کنند.

مدل این نمایشگاه تحریک تقاضا و ایجاد کشش بازار است. تلاشمان این است که درصد خوبی از بازار تجهیزات آزمایشگاهی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان بگذاریم که باعث رشد و تعالی این شرکت ها شود.

عيارآنلاين: شاخص اصلی رشد نمایشگاه امسال در قیاس با سال گذشته چیست؟

اسدي فرد: ما چند تحول و تغییر اساسی داشتیم. یکی اینکه ما در تعداد شرکت‌ها در حدود 70 درصد و در تعداد محصولات در حدود 100 درصد رشد داشته ایم. دلیل این موضوع هم این است که سال گذشته، سال اول بود و شاید خيلي از شركتها، اين مجموعه را خیلی باور نداشتند که بتواند به این مدل کار کند.
خوشبختانه سال گذشته توانستیم 40 میلیارد تومان دستگاه در نمايشگاه بفروشیم. یعنی هر شرکت به طور متوسط حدود 400 میلیون تومان فروش داشتند که از 100 میلیون تا چند میلیارد تومان فروش اتفاق افتاد که برخی شرکت ها چند برابر فروش سالانه شان توانستند بفروشند و باعث شد که امسال رشد اشتغال تخصص در این حوزه اتفاق بیفتد؛ محصولات جدیدی را بیاورند و این باعث رشد شرکت ها شد. به طوريكه اگر الان به اين شرکت ها نگاه کنید، از نظر ارائه محصول، غرفه سازی و طراحی دستگاه ها رشد محسوسی دیده می‌شود.

كار دیگری که کرده ایم این است که امسال صدور فاكتورها برخلاف سال گذشته كه به صورت دستی بوده است، بدون کاغذ و به صورت اینترنتی انجام می‌شود. همچنين این امکان را فراهم کرده ایم که خریداران قبل از آمدن به نمایشگاه بتوانند برای خود سبد خرید تشکیل دهند، کیفیت محصولات را ببینند و قیمت‌ها را مقایسه کنند و با یک دید باز و شناخت کافی محصولات خود را انتخاب کنند.

عيارآنلاين: آيا مشکلاتی که سال گذشته در عقد قراردادها پیش آمده بود شناسایی شدند؟ و امسال برای رفع آن ها چاره ای اندیشیده شده است؟

اسدي فرد: چون دانشگاه ها، از شرکت های مختلف خرید می‌کنند و شرکت ها هم به دانشگاه‌های مختلف می‌فروشند، براي راحت بودن تعاملات، صندوق غیر دولتی پژوهش و فناوری به عنوان کارگزار و واسط بین شرکت‌های فروشنده و دانشگاه‌های خریدار انتخاب شده است. این صندوق تمام خریدهای یک دانشگاه را یک قرارداد، و تمام فروش‌های یک شرکت را نيزیک قرارداد می‌كند. معاونت علمی یارانه اش را در این صندوق می ریزد، دانشگاه ها سهم خودشان را در این صندوق می ریزند، و این صندوق یکجا با طرفین تعامل كرده و بر روی کیفیت دستگاه هایی که ساخته و تحویل می شود نظارت مي‌كند.

این صندوق یک بخش فنی دارد (حدود 30 نفر افراد دارای مدرک ارشد و دکترا هستند)كه وظيفه نظارت فنی و دقیق محصولات را از جنبه‌هاي کیفیت، قیمت و رقابتی بودن با محصولات خارجی بر عهدا دارند. در اين صورت دانشگاه‌ها خیالشان راحت است که دستگاه‌ها با کیفیت خوبی تحویل‌شان می‌شوند؛ از آن طرف شرکت‌ها هم خیالشان راحت است که پولشان را در زمان درست دریافت مي‌كنند چرا كه صندوق تعهد کرده که در زمان مناسب، پول شرکت‌ها را به آنها بپردازد.

عيارآنلاين: براي شركتهاي بخش خصوصي كه خريد مي‌كنند چه امتيازاتي در نظر گرفته شده است؟

اسدي فرد: امسال دو صندوق داريم. كه يكي از آنها برای بخش دولتی(دانشگاهها و پژوهشگاهها) است که به آنها يارانه و کمک بلاعوض پرداخت مي‌شود. یک صندوق هم داریم كه با مدل لیزینگ و تا سقف 70 درصد از قيمت محصولات را در قالب تسهیلات با كارمزد 4 درصد در اختیار خریداران خصوصی قرار می‌دهد.

عيارآنلاين: ابزار نظارتی معاونت برای اینکه این صندوق‌ها کارشان را درست انجام دهد و تخلفی صورت نگیرد، چیست؟

اسدي فرد: معاونت علمی و فناوري دبیرخانه ی دائمی برای این نمایشگاه تشكيل داده است که حدود 50 نفر در بخش‌های مختلف در این دبیرخانه در طول سال فعالیت می‌کنند. یک بخش مهم كار اين دبيرخانه، نظارت‌های فنی و مالی روی طرفین، بازخورد گرفتن از خریداران و فروشندگان، بازرسی‌های سرزده و موردی و رسیدگی به تخلفات و شکایات است.

عيارآنلاين: آيا تفاوتي بين تخصيص اعتبار ويارانه به دانشگاههاي مختلف است؟

اسدي فرد: این‌ها (میزان تخصیص‌ها) متفاوت است، به تناسب میزان نیاز دانشگاه ها و همچنین تعداد دانشجویی که دارند و تعداد رشته هایی که دارند، متفاوت است. چون این تجهیزات بیشتر مرتبط با رشته‌های مهندسی و پزشکی هستند، دانشگاه‌هایی که رشته‌های مرتبط زیادی دارند، سهم بیشتری دارند؛ ولی در نهایت میزان تقاضای دانشگاه ها مطرح است، ممکن است برخی دانشگاه ها سهم شان را پر نکنند و دانشگاه های دیگری که تقاضای بیشتری دارند، این سهم اضافه را به آن ها اختصاص دهیم.

عيارآنلاين: برای پیشگیری از خریدهای تکراری و غیرضرور برخی دانشگاه ها و مراکز چه تدابیری اتخاذ شده است؟

اسدي فرد: مدل صدور فاکتور فروش در این نمایشگاه اينگونه است كه هر کسی و هر استاد دانشگاهی می تواند بیاید اینجا و پیش فاکتور بگیرد. ولی دانشگاه یک نماینده‌ی تام الاختیار از معاونت پژوهشي خود به ما معرفی می‌کند که همه ی این پیش فاکتورها که توسط افراد مختلف از آن دانشگاه به صورت الکترونیکی صادر شده است، به کارتابل اين نماینده‌ می رود و در آنجا تجميع، اصلاح شده و فاكتورهاي تكراري حذف و اگر براساس نیازسنجی درست نبود، تغییر می دهند و در نهایت با توجه به نیاز کل دانشگاه تصمیم می گیرند که کل اعتبار دانشگاه را به چه صورتي تخصيص دهند.

عيارآنلاين: برنامه شما برای تکمیل حلقه‌هاي مرتبط با اين نمايشگاه چیست؟ اعم از صادرات آنها، شبکه سازی آزمایشگاه‌ها و استفاده‌ی بهینه از امکانات موجود، ورود به بازارهاي بين‌المللي و …

اسدي فرد: خوشبختانه معاونت علمی بسته حمايتي را برای بحث تجهیزات سازان در نظر گرفته است. اولا یک محصول فقط 3 سال می‌تواند در نمایشگاه بیاید و باید حتما با یک محصول جدید بیاید و یا باید ارتقای خیلی محسوسی در آن محصول اتفاق افتاده باشد. همچنین تصمیم گرفتیم 10 شرکت برتر امسال را در قالب یک پاویون ملی در نمایشگاه‌های معتبر بحث‌های تجهیزاتی در دنیا، مخصوصا بازار هدف مثل بازار آسیای میانه، بازار آسیای شرقی و همچنین خاورمیانه به صورت یک پاویون ملی شرکتشان بدهیم و همچنین روی بحث های برند مشترک روی این شرکت ها کار کنیم که بتوانیم واقعا برندهای قوی ملی هم در بحث تجهیزات داشته باشیم.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: