۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۱

بنزین پالایشگاه ها بنزن بیشتری نسبت به بنزین پتروشیمی دارد

سید مهدی موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر پایین تر بودن کیفیت بنزین های وارداتی در گذشته از بنزین تولید پتروشیمی‌ها، گفت: اگر بحث بر روی وجود بنزن موجود در بنزین است، بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها به طور قطع بنزن بیشتری نسبت به بنزین پتروشیمی‌ها دارد و به راحتی می‌توان کیفیت دو بنزین مورد نظر را با توجه به مستندات موجود مقایسه و صحت ادعای مطرح شده را ثابت کرد.

موسوی نژادبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید مهدی موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با بیان این که در کشور، استاندارد کاملاً مشخصی برای بنزین تولیدی تعیین نشده است، اظهار داشت: اگر چه از میان ۹ پالایشگاه موجود کشور، تنها ۲ پالایشگاه اراک و تبریز مجهز به واحد بنزن‌زدایی هستند، اما درصد بنزن در بنزین پالایشگاهی کشور بسیار بالاتر از حد استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش است؛ به طوری که با تعیین وجود حداکثر پنج درصد بنزن در بنزین تولید کشور، این رقم برای بنزین پالایشگاه‌های کشور بالاتر از میزان مجاز تعیین شده است.

موسوی نژاد تصریح کرد: بنابراین اگر بحث بر روی وجود بنزن موجود در بنزین است، بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها به طور قطع بنزن بیشتری نسبت به بنزین پتروشیمی‌ها دارد و به راحتی می‌توان کیفیت دو بنزین مورد نظر را با توجه به مستندات موجود مقایسه و صحت ادعای مطرح شده را ثابت کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از سوی دیگر در حالی بر واردات بنزین برای افزایش کیفیت بنزین مصرفی تاکید می‌شود که آمارها و مستندات مربوط به گواهی کنترل کیفیت بنزین‌های وارداتی نشان می‌دهد که کیفیت بنزین های وارداتی در گذشته از بنزین تولید پتروشیمی‌ها پایین‌تر بوده است؛ به طوری‌که کیفیت آن در مواردی، استانداردهای یورو را هم نداشت. بنابراین بهتر است وزارت نفت اعلام کند که قرار است از کدام پالایشگاه در جهان و با چه کیفیتی واردات بنزین داشته باشد.

موسوی نژاد تاکید کرد: در حال حاضر پالایشگاه‌های کشور حدود ۸۵ درصد و پتروشیمی‌ها ۱۰ درصد از نیاز کشور به بنزین را تامین می‌کنند و اگر قرار باشد بنزین پتروشیمی، مقصر آلایندگی باشد که قطعاً چنین نیست، ضمن این که بنزین تولید پتروشیمی در شهرهای حاشیه خلیج فارس -عسلویه و ماهشهر- تولید می‌شود و در همان استان های جنوبی هم مصرف می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: همچنین به دلیل بالا بودن اکتان بنزین پتروشیمی‌ها و نیاز کشور به اکتان‌افزا، بنزین مورد نظر با بنزین پالایشگاهی ترکیب می‌شود و غیر منطقی است که در شرایط نیاز شدید کشور به اکتان افزا، این بنزین بدون ترکیب شدن عرضه شود. همچنین اگر در دنیا از واحد پتروشیمی برای تولید بنزین استفاده نمی‌شود، برای این است که واحدهای پتروشیمی در آن‌جا برای تولید محصولات دیگری برنامه ریزی شده است و ارزیابی‌های اقتصادی سرمایه‌گذارها در جهت محصول خاصی صورت گرفته، در غیر این صورت آن‌ها نیز از این واحد‌ها برای تولید بنزین می‌توانند استفاده کنند.

موسوی نژاد تصریح کرد: از سوی دیگر در حالی بنزین تولید پتروشیمی‌های کشور مورد اتهام قرار می‌گیرد که در گذشته این بنزین (ریفرمیت) به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شد و پس از اضافه شدن برخی ترکیبات، دوباره تحت عنوان بنزین باکیفیت به ایران فروخته می‌شد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: