۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۴

میرکاظمی: بنزین پتروشیمی‌ در تهران توزیع نمی‌شود/ بنزین پتروشیمی بر بنزین تولیدی پالایشگاههای قدیمی ارجحیت دارد

سید مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه بنزین وارداتی حتی استاندارهای بنزین یورو2 را نداشته است./در سرطان‌زا بودن بنزن شکی نیست، ولی سازمان محیط زیست نباید کار حاشیه ای انجام دهد، بلکه باید میزان بنزن در بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها و بنزین وارداتی را با یکدیگر مقایسه کند.

میرکاظمیبه گزارش عیارآنلاین، مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، در واکنش به اطلاعیه سازمان محیط‌زیست مبنی بر اینکه «بنزین پتروشیمی آلوده است و بنزن و هیدروکربن‌های حلقوی سرطان‌زا هستند»، اظهار داشت: محیط زیست باید از پالایشگاه‌هایی که هنوز بازسازی نشدند، نمونه‌گیری کند و بعد اطلاعیه دهد.

میرکاظمی با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست باید شاخص‌هایی که تصور می‌کند برای محیط زیست مضر است به مردم اعلام کند، ادامه داد: با مقایسه میزان بنزن، گوگرد، آروماتیک و اُلفین در بنزین پتروشیمی و پالایشگاه‌های قدیمی، وظیفه‌ دولت سنگین‌ می‌شود، چرا که مشخص می‌شود که باید به سمتی پیش‌رویم که هرچه زودتر پالایشگاه‌ها بازسازی شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پالایشگاه‌ امام خمینی‌(ره) در اراک بازسازی شده است و نباید از آن نمونه‌گیری کرد، افزود: بازسازی پالایشگاه‌ها در دولت دهم آغاز شد و کار‌های خوبی صورت گرفت، ولی ای کاش در دولت‌های قبل از دولت دهم نیز این اتفاق رخ می‌داد و با توجه به اینکه خانم ابتکار در دوره اصلاحات نیز حضور داشتند، آن زمان بر دولت در راستای بازسازی پالایشگاه‌ها فشار می‌آرود، نه اینکه پالایشگاه‌ها را تعطیل کنند.

میرکاظمی با اشاره به اینکه پالایشگاه‌ها را دولت‌های قبل به دلیل اینکه اقتصادی نیستند و باید بنزین خام وارد کنیم، تعطیل کردند، گفت: ما با واردات بنزین مشکل نداریم و این امر بد نیست، ولی سازمان محیط زیست اعلام کند که نمونه‌گیری را بر چه اساسی انجام داده است و اطلاع‌رسانی کند و همچنین بگوید این بنزین‌های وارداتی با چه کیفیتی وارد شدند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: درست است که تولید بنزین پتروشیمی موقت است و قرار نیست تا ابد تولید شود، ولی اینکه امروز بخواهیم 10 میلیون لیتر بنزین وارد کنیم و همه چیز را زیر سوال ببریم، به نظر بنده کار سیاسی است، نه کار اقتصادی و منطقی؛ در واقع برای وارد‌کردن 10 میلیون لیتر بنزین نباید همه‌چیز را زیر سوال برد.

میرکاظمی گفت: دولت توجه داشته باشد اگر شرایط تحریم اجازه واردات بنزین را نداد، جواب مردم را چگونه می‌دهد، چراکه بنزین پتروشیمی علاوه بر اینکه امروز کسری را جبران می‌کند، اکتان‌سازی را انجام می‌دهد، به این معنا که اکتان بالای 100 را تولید می‌کند و این برای بنزین‌هایی که از پالایشگاه‌های قدیمی به دست‌ می‌آیند که اکتان پایین دارند، مهم است چراکه باید با آن مخلوط و قابل مصرف شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه بنزین به استاندارد یورو 4 و 5 برسد، وظیفه تمام دستگاه ها است، ولی متاسفانه در دوره اصلاحات فرصت سوزی رخ داد و سوخت با استاندارد یورو 4 ناشی سرمایه گذاری دولت دهم است. بنده معتقدم که سازمان محیط‌زیست امروز نمونه‌گیری از بنزین پالایشگاه قدیمی کند و بعد اعلام نظر کند و همچنین بگوید که بنزین وارداتی با چه کیفیتی وارد شد؛ درواقع اگر سلامت مردم مدنظر است، باید همه جوانب درنظر گرفته شود، نه صرفا این امر یک حرکت سیاسی باشد.

میرکاظمی با اشاره به اینکه اگر ریفرمیت بنزین پتروشیمی را با ریفرمیت تولید پالایشگاه‌های قدیمی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که به دلیل میزان اکتان بالای بنزین پتروشیمی، این بنزین ارجحیت دارد، افزود: بنزین تولید شده توسط پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نمی‌شود و باید سازمان محیط زیست، اگر مدعی است که آلوده است، بیاید کیفیت آن را با تولیدات پالایشگاه های قدیمی و بازسازی نشده مقایسه کند و بعد گزارش ارائه دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه بنزین وارداتی حتی استاندارهای بنزین یورو2 را نداشته است. اینکه محیط زیست گفته است بنزن و هیدروکربن‌های حلقوی سرطان‌زا هستند، باید گفت در سرطان‌زا بودن بنزن شکی نیست، ولی سازمان محیط زیست نباید کار حاشیه ای انجام دهد، بلکه باید میزان بنزن در بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها و بنزین وارداتی را با یکدیگر مقایسه کند.

میرکاظمی اظهارداشت: باید در زمینه بازسازی پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شود و بانک سرمایه، راه‌اندازی پالایشگاه‌های خیلج فارس و آناهیتا را تامین کند و هرچه زودتر مجوز این دو پالایشگاه ها صادر شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید به سوی بازسازی پالایشگاه‌ها برویم؛ به طورکلی اطلاعیه سازمان محیط‌زیست تا زمانی که کاملا روشن و شفاف، کیفیت و میزان بنزن، گوگرد، آروماتیک و اُلفین در بنزین پتروشیمی و پالایشگاه‌های قدیمی را مقایسه نکند، نباید گزارش ارائه دهد.

میرکاظمی با اشاره به اینکه بنزن و هیدروکربن‌های حلقوی سرطان‌زا هستند، گفت: به نظر بنده اعلام اینکه بنزین پتروشیمی آلوده است، کار حاشیه‌ای است و باید بعد از مقایسه دقیق این صحبت مطرح شود، چرا که این بنزین نسبت به تولیدات پالایشگاه‌ها ارجحیت دارد.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: