۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۰

زيان‌دهي صنعت خودرو بالاست

از آنجا كه زيان دهي ما بالاست، همچنان خواهان افزايش قيمت هستيم، اما در صورت اختصاص ارز مبادله‌اي، مقداري قيمت تمام شده ما پايين مي‌آيد بنابراين اگر به صنعت خودرو ارز مبادله‌اي دهند، افزايش قيمت‌ خودرو مقداري تعديل مي‌شود و به عبارت ديگر كمتر افزايش قيمت خواهيم داشت

احمد نعمت‌بخشبه گزارش عیارآنلاین،احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان در گفت‌و‌گو با جوان‌آنلاين در رابطه با احتمال اختصاص ارز مبادله‌اي به صنعت خودرو و تاثير آن بر قيمت خودرو اظهار داشت: طي دو سال اخير خودروسازان با شوراي رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دليل قيمت‌گذاري خودرو مشكل داشته است.

نعمت‌بخش افزود: سال گذشته به دستور آقاي نعمت‌زاده قيمت خودرو افزايش پيدا نكرد و ثابت ماند با ثابت نگه داشتن قيمت خودرو باعث شد ما سال گذشته بالغ بر دو هزار ميليارد تومان زيان كنيم و اين در حالي بود كه سال 91 هم چهار هزار ميليارد تومان ضرر داشتيم.

وي با بيان اينكه دولت دهم و يازدهم به قانون برنامه پنجم توسعه عمل نكردند، گفت: در تبصره 2 ماده 101 برنامه پنجم توسعه، قانون‌گذار آمده كه اگر دولت قيمت كالايي را كمتر از واقعيت تعيين كرد بايد كمك زيان دهد، درست مثل سال گذشته كه 300 ميليارد تومان كمك هزينه به صنايع لبني شير دادند تا شير گران نشود. اين كار را بايد براي خودرو هم انجام دهند اما اين امر محقق نشد.

نعمت‌بخش ادامه داد: در زمان دولت دهم ارز مبادله‌اي راه‌اندازي شد اما به صنعت خودرو بسيار كم ارز مي‌دادند و ما ناگزير بوديم حدود 85 درصد از ارز آزاد استفاده كنيم. بنابراين ما طي دو سال گذشته ضرر و زيان بسيار متحمل شديم و از اين رو به شوراي رقابت تقاضاي افزايش قيمت داديم و از طرفي دلار در بازار آزاد بسيار گران شد و در نهايت تصميم گرفتند تا به خودرو و قطعاتش ارز مبادله‌اي دهند. يكي حسن‌هاي اين موضوع اين است كه ديگر از بازار ارز آزاد نمي‌گيريم قيمت ارز آزاد پايين مي‌آيد و حسن ديگر آن اين است كه تقاضاي افزايش قيمت ما مقداري تعديل مي‌شود.

وي تصريح كرد: از آنجا كه زيان دهي ما بالاست، همچنان خواهان افزايش قيمت هستيم، اما در صورت اختصاص ارز مبادله‌اي، مقداري قيمت تمام شده ما پايين مي‌آيد بنابراين اگر به صنعت خودرو ارز مبادله‌اي دهند، افزايش قيمت‌ خودرو مقداري تعديل مي‌شود و به عبارت ديگر كمتر افزايش قيمت خواهيم داشت و شيب افزايش قيمت‌ها كمتر مي شود؛ چرا كه ما با همين ارز مبادله‌اي هم همچنان زيان مي‌كنيم.

دبير انجمن خودروسازان اضافه كرد: ما علاقه‌مند به افزايش قيمت خودرو نيستيم چون وقتي قيمت خودرو بالا مي‌رود، قدرت خريد مردم كم مي‌شود. به همين دليل هم ما امسال برنامه توليد يك ميليون و دويست هزار دستگاه را داريم تا با افزايش توليد مقداري هزينه‌هاي سربارمان كم شود و كمتر قيمت‌ها را افزايش دهيم.

نعمت‌بخش همچنين خاطرنشان كرد: شوراي رقابت بايد بر اساس نرخ ارز مبادله‌اي و افزايش هزينه‌هاي توليد اعم از هزينه‌هاي گاز، برق، دستمزد كارگران و ساير هزينه‌هاي توليد تصميم بگيرد و در حال حاضر شنيده مي‌شود كه شورا منتظر تورم بخشي بانك مركزي است.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: