۱۸ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۱

امکان صادرات بنزین، با اختصاص بودجه واردات بنزین به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس

دولت درحالی حاضر است برای واردات بنزین 2 میلیارد یورو هزینه کند که برای ساخت تمام واحدهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس 1 میلیارد یورو بیشتر بودجه نیاز نیست.

بنزینبه گزارش عیارآنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، دولت در حالی این روزها خود را برای اجرای گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها آماده می‌کند که از سوی مسئولان وزارت نفت خبرهایی مبنی بر واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین به گوش می‌رسد.

باید گفت در شرایط فعلی که کشور نیازمند ذخیره و سرمایه گذاری ارز حاصل از فروش نفت خام و صادرات محصولات غیر نفتی در طرح‌های اقتصادی است تا به رشد و شکوفایی اقتصاد ایران منجرشود، این تصمیم وزارت نفت که از سال گذشته توسط برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی بارها تبلیغ شده است، گامی خلاف جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که اواخر سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و تمامی دولت مردان اقتصادی و از جمله وزیر نفت به آن لبیک گفتند.

اگرچه تصمیم به واردات بنزین و اجرایی کردن آن توسط دولت صورت می گیرد و مجلس نمی‌تواند در آن دخالت کند اما باید گفت که نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس به آن واکنش نشان داده و مخالفت خود را نسبت به این تصمیم دولت ابراز کرده اند.

فارغ از تمام این مباحث، دولتی که خود را قانون مدار معرفی می‌کند باید این موضوع را مدنظر قرار دهد که واردات بنزین قرار است در شرایطی صورت گیرد که تعدادی از پالایشگاه‌های نیمه تمام موجود کشور نیازمند فوری تزریق منابع مالی هستند که با اتمام این طرح‌ها هم ایران در تولید بنزین خودکفا خواهد شد و از سوی دیگر حتی نیازی به تولید بنزین پتروشیمی‌ها نیست.

با یک حساب ساده می‌توان گفت برای واردات 10 میلیون لیتر بنزین و با ارز دولتی در سال جاری باید نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

تولید واقعی بنزین در کشور چقدر است؟

اخیرا عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده است که در کشور و بدون احتساب بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها روزانه 60 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود اما همین مقام مسئول در اواخر سال گذشته از تولید روزانه 63 میلیون لیتری بنزین خبر داده بود و این درحالی است که به گفته مسئولان صنعت نفت ظرفیت تولید بنزین در کشور 65 میلیون لیتر است.

از طرف دیگر نیز باید گفت پس از تحریم بنزین از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا برخی از مجتمع‌های پتروشیمی اقدام به تولید بنزین کردند که حجم تولید بنزین این مجتمع‌ها حدود 7 میلیون لیتر در روز است که در ماه‌های آخر سال 92 حجم تولید بنزین پتروشیمی‌ها به 6 میلیون لیتر رسید.

در همین حال به گفته مسئولان وزارت نفت از سال جاری بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها متوقف و روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود و در مجموع می توان گفت بین 70 تا 75 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید و وارد خواهد شد.

علت واردات چیست؟ رفاه امروز یا دلایل سیاسی

پاسخ این سوال که چرا مسئولان وزارت نفت به دنبال واردات بنزین هستند هنوز مبهم است زیرا آنچه که مسئولان می‌گویند علت واردات بنزین، آلوده بودن بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها است اما از سوی دیگر کمبود تولید بنزین یورو4 مطرح می‌شود و در این شرایط برخی از مسئولان نیز تحریم‌های بانکی را بهانه کرده و می‌گویند علت واردات بنزین پول بلوکه شده حاصل از نفت فروخته شده به برخی از کشورها است که قرار است به جای دریافت پول خود از این کشورها بنزین وارد کنیم.

اما در واکنش به تمام این پاسخ‌ها باید گفت که آینده‌نگری حلقه مفقوده این استدلال‌ها است. زیرا اگر کمی مسئولان صنعت نفت به آینده می‌اندیشیدند اتمام طرح‌های نیمه تمام پالایشگاهی را نسبت به واردات بنزین که هر لحظه ممکن است دوباره تحریم شود در اولویت قرار می‌دادند.

آخرین وضعیت احداث پالایشگاه های نیمه تمام

هم اکنون چند طرح افزایش ظرفیت و احداث پالایشگاه در مراحل پایانی خود به سر می‌برند که از این رو شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیش‌بینی می‌کند با بهره برداری از طرح‌های جدید بنزین سازی مانند پالایشگاه اصفهان و فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مجموع روزانه 24 میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور افزوده می شود.

بر این اساس و در صورت تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان و تولید 12 میلیون لیتر بنزین در روز دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهد بود.

اما بحث اصلی در این بخش آخرین وضعیت احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که هم اکنون نزدیک به 70 درصد پیشرفت دارد. برای این پروژه بزرگ پالایشی تاکنون 2.5 میلیارد یورو هزینه شده و برای اتمام آن نزدیک به یک میلیارد یورو بودجه نیاز است. اگرچه این پالایشگاه دارای 3 فاز است اما با بهره‌برداری از فاز یک این پالایشگاه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین و 4.5 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 4 تولید خواهد شد. با بهره‌برداری کامل از این پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای میعانات گازی، روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 13 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو 4 تولید می‌شود.

در نهایت با راه اندازی این پالایشگاه علاوه بر خودکفایی کشور در تولید بنزین با کیفیت، امکان صادرات این فرآورده نفتی نیز فراهم می‌شود.

تلگر

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: