۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۰

۸۰ درصد سهام دو شرکت بزرگ روغنی ایران، از آن سعودی‌هاست!

وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: از سال ۲۰۰۴ تا کنون شرکت سعودی صافولا ۸۰% سهام شرکت صافولا بهشهر را خریداری کرده است. دو کارخانه مواد غذایی زیر مجموعه صافولا بهشهر بیش از ۵۰ درصد از بازار روغن خوراکی ایران را در اختیار دارند.

به گزارش عیارآنلاین، وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: هلدینگ غذایی صافولا که دوران خوبی را در زمان تحریم‌های ایران تجربه می‌کرد، سرمایه‌گذاری خود را در این هفته کاهش داد، زمانی که تورم دو رقمی ایران به منافع این شرکت صعودی ضربه زد.

کشور ایران یکی از مهم ترین بازارهای خارجی است که حدود ۱۵٪ کل درآمدهای حاصل از تجارت این شرکت را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که عربستان سعودی حساسیت خاصی نسبت به تجارت با ایران دارد و روابط بین این دو رقیب منطقه‌ای آشفته است.

هلدینگ صافولا به ریاست سلیمان بن عبدالقادر المهیدب، که عرضه کننده روغن خوراکی، شکر و دیگر مواد اولیه غذایی در بازارهای جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است، گزارش داد که سود خالص ۱۵۰ میلیون دلاری این کمپانی در سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر پائین‌ترین میزان نسبت به انتظارات تحلیل‌گرانی است که حدود ۱۷۰ میلیون دلار را پیش‌بینی می‌کردند.

وال استریت ژورنال می‌افزاید: نظام پادشاهی عربستان، ایران را متهم به دخالت در کشورهای عربی می‌کند. ایران به تازگی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای خود با ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی وارد توافق شده است؛ که این اتفاقات سیاسی، عربستان سعودی را نگران کرده زیرا معتقدند ایران با یک پوشش سیاسی به دنبال توسعه سلاح های هسته ای است.

شرکت صافولا با وجود تنش‌های موجود، به آرامی و بی سر و صدا در ایران رونق گرفت و هم اکنون یکی از بزرگترین شرکت‌های مواد غذایی جنوب‌غربی آسیا است؛ در حالی که اقتصاددانان منطقه به سابقه‌ی طولانی خانوارهای تجاری عمده بین ایران و عربستان اشاره می‌کنند.

از سال ۲۰۰۴ تا کنون شرکت سعودی صافولا ۸۰% سهام شرکت صافولا بهشهر را خریداری کرده است. دو کارخانه مواد غذایی زیر مجموعه صافولا بهشهر بیش از ۵۰ درصد از بازار روغن خوراکی ایران را در اختیار دارند. (اطلاعات بیشتر)

تحلیل‌گران می‌گویند مدیران سعودی صافولا تا حد زیادی دست مدیران محلی را برای مقابله با مسائل داخلی باز گذاشته‌اند. دولت ایران به وسیله یارانه‌های مختلف کمک می‌کند تا صافولا بهشهر و دیگر تولیدکنندگان محصولات اساسی با کاهش قیمت محصولات نهایی خود، هزینه‌ی خانواده های ایرانی را کاهش دهند.

 با توجه به داده ها در وب سایت بورس عربستان، دولت عربستان با ۱۰ درصد سهام، خود را دومین سهامدار بزرگ صافولا می‌داند.

تحلیل‌گران کاهش شدید ارزش ریال ایران را عامل اصلی کاهش ۲۰ درصدی سود ناخالص صافولا در سال ۲۰۱۳ عنوان می‌کنند. کاهش شدید ارزش پول ایران در اثر مقابله با تورم ۴۰ درصدی بوجود آمد که تا حد زیادی با تحریم‌های بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران در ماه جولای ارتباط داشت.

۴۰ درصد از سرمایه شرکت صافولا در ارزهای غیر دلاری قرار دارد و این نکته به این کشور کمک می‌کند تا در کشورهای جنوب‌غرب آسیا و شمال آفریقا بهتر نفوذ داشته باشد.

شایان ذکر است دولت عربستان در برابر مشکلات سیاسی که در مصر، ایران و سودان بوجود آمده و خساراتی که شرکت صافولا می‌بیند، این شرکت را بیمه کرده است. کارشناسان این شرکت معتقدند با توجه به اینکه تحریم‌های غذایی بعید است به سمت مواد غذایی بیاید، ضرورت دارد توجه ویژه‌ای به بازار ۸۰ میلیونی ایران بشود.

۷۵ دیدگاه

  1. حسين :

    دلسوزي برادران سعودي را به حال كشاورزي مملكت بايد ستود :)

  2. ناشناس :

    مگه اینکار قانونیه؟

  3. 1 :

    سرمایه گزاری خارجی آری یا نه؟

  4. رضا :

    ای بابا من موندم متفکر بزرگ چه جوری می خواد دنیا اداره کنه؟ خدایا به من کمی پول و به مدیرانمون کمی عقل بده.

  5. kamangir :

    ملت ایران باید همانند کوکاکولا و پبسی که سلبقا تحریم شده بود این محصولات وهابی و از این دست تولیدات را تحریم کنند

  6. مجيد :

    خاك بر سر ما كه يه وهابي تو ايران انقدر سرمايه داره .

  7. مهرداد :

    وافعا که باید به مدیران کارخانجات تهیه روغن خوراکی، با آن تصمیم گیری های دوراندیشانه و کلان نگرانه استراتژیکی خوراکی، میلیارد آفرین گفت !!!

  8. حامد حیدری :

    خوبه دیگه بهتر از این نمیشه، میفروشن به ما سود میکنن بمب میخرن میرن شیعه هارو میکشن دست دولت … درد نکنه واقعا زیر بنایی کار کرده!!!!!………

    • سهیلایی :

      خیلی نگاه تندرویی دارید!! به نظر شما چه اشکالی داره که یه عربستانی تو ایران سرمایه گذاری کنه؟؟؟؟؟؟؟

      • احسان :

        چون وهابی ها با ما شیعه ها و سنیهای ایرانی دشمنن و قصد کم کردن عمر ماها رو دارن… کبد چرب اصلا چیه؟ کبد چرب از خوردن روغنهای صنعتی خوراکی به وجود می آید که گریبان گیر ما ایرانیا شده.
        طی تحقیقات انجام شده کبد چرب با خوردن روغنهای حیوانی و طبیعی و حذف روغن های صنعتی کاملا از بین میرود.

        • علی هاشمی :

          وهابی ها مگه با آمریکایی ها همسو نیستن؟ پس چرا ایرانیا اینقد مشتاق لغو تحریم هستن که رابطه با آمریکایی ها خوب بشه و همه چی آزاد بشه. فرانسه و آلمان بیان توی صنایع خودرو و نفت سرمایه گذاری کنن. نکنه اونا شیعن؟

  9. بهزاد :

    بابا یه جوری باید پول مفت اینا رو بکشونیم به اقتصادمون ، باید خوشحال باشید…

  10. آرش دانیالی :

    کجایی کار ما درسته که این دومیش باشه

  11. ناشناس :

    دولتی که چشمش به خارجیها باشه از این بهتر نمیشه

  12. El :

    ملتی که تاریخ خودش رو فراموش کنه بهتر از این نمی شه

  13. علی :

    به نظر من تو این رکود اقتصادی گروه بهشر جذب سرمایه کرده که با توجه به بحران اشتغال بیشترین سود به ایرانیان میرسد ُ جایی که ما باید فکر خروج سرمایه از کشور باشیم در جاهایی هست که ما سود اقتصادی نمی بریم ُ مثل حج ُ خرید حاجیان از بازار عربستان ُ .اردات محصولات عربستانی و حتی واردات از امارات ُ اینو هم نباید نادیده بگیریم که ترکیه هم که ما به سفر آنتالیا و خرید پوشاک و محصولاتش سود سرشاری رو بهش می رسونیم در بحران سوریه حامی داعش و امریکاست .

  14. 1 :

    ممکنه رقابتی باشد برای گرفتن سهم بازار

  15. ناشناس :

    تحریمش کنید نخرید درست میشه
    البته نخریم

  16. ناشناس :

    دلمون به چی خوشه اینم رو همه بلاهایی که هرروز سرمان میارن کیه که عکس العمل نشان بده…

  17. احمد :

    دوستان باید حواسمان باشد عربستان دوست ندارد ما هم آرامش وهم ارتباط با آمریکا داشته باشیم

  18. عباس :

    به نظر من هیچ کشوری به خوبی ایران
    نیست مخصوصا امنیتش

    • xy :

      تا ایران مهدی هاشمی رو داره روی خوش نخواهد دید

      • احمدي :

        عزیز من چه ربطی به مهدی هاشمی داره چرا فرافکنی میکنی. آل سعود که فتوای مفتی هایشان ریختن خون شیعیانه، تو مملک ما خدایی میکنن و سالی میلیاردها دلار ارز از کشور خارج میکنن و اقتصاد مارو با قیمت نفت و مسائل منطقه دارن ویران میکنن و شرکت های مواد غذایی رو دارن یکی یکی میخرن و شرکتها رو با وامهای کلان بانکی اداره میکنند (البته با کمک برخی مدیران خودفروخته و خائن داخلی)، ….دارن مملت مارو نابود میکنن شما میگی مهدی هاشمی افسوس از این همه ذکاوت شما!!!!!!!!!!!!!!

  19. sedi :

    واقعا فاجعه است اینکار

  20. فرهاد :

    عربستانی که میخواد سر به تن شیعه ها نباشه سهامدار یه شرکت غذاییه
    به نظر من که باید به سالم بودن این مواد غذایی هم شک کرد

  21. مصطفی :

    این خبر به نظر من دروغه .
    اولا بیشتر از ۴۹ درصد سهام رو نمیتونن بفروشن به یک غیر ایرانی .
    دوما تحریم کردن محصولات یک کارخانه ایرانی که اتفاقا سرمایه گذار خارجی هم داره چه نتایجی داره ؟؟
    کاهش ارزش سهام کارخانه / کاهش تولید محصولات / بیکار شدن و خراج نیروهای کار / منحل شدن کارخانه و در نتیجه افزایش بیکاری
    اصلا علت درج این خبر چیه ؟؟؟

    • علی بهشهر :

      نظرتو قبول دارم.
      اشتباها منفی دادم

    • نوده ابادی :

      اتفاقا بنظر من کاملا راسته چراکه خود رییس وقتش این حرفو زده و گفته ۸۰ درصد سهام مال عرباست بنابراین ژست روشن فکری نگیرید خواهشا!

    • موافق :

      نوده آبادی راست میگه باهاش موافقم

    • احمدي :

      شما که از هیچی خبر نداری سعی کن اظهار نظر نکنی فهمیدن اینکه ۷۹% سهام از آن صافولا یکی از شرکتهای بزرگ عربستان است می توانی به نماد غبشهر در دیدبان بازار مراجعه و به سهامداران آن توجه کنی و خواهی دید که کاملاً درست و این شرکت در ایران فعالیت می کند و در حال خریدن چند شرکت دیگر مواد غذایی می باشد و ۱۰% سهام آن از آن خاندان آل سعود است سعی کن واقع بین باشی

      • سمانه سروری :

        ببخشیدا ولی این حرفتون رو دارید از کجا می زنید آقای احمدی؟؟

        • احمدي :

          برای اثبات بیشتر اگه وقت داری به کیلومتر ۸ جاده قدیم (بزرگراه فتح) مراجعه کن خواهی فهمید که در سال ۹۳ پرسنل این شرکت بخاطر بی مهریهای آل سعود چند بار اعتصاب غذا کردن ………………

          • سمانه سروری :

            ولی بنظرم شما خیلی تندرو هستید و منتظر اینید که به هر طریقی به دولت فشار بیارید من براتون متاسفم فقط یه سوال دارم از شما: چه اشکالی داره ما جذب سرمایه خارجی داشته باشیم؟

          • مرتضایی :

            سلام باهات موافقم

    • احمد :

      آره تو این مملکت همه چیز شدنیه مراجعه کن به دیده بان بازار – نماد غبشهر-سهمداران را که ببینی متوجه میشی مه ۷۹% از آن صافولا و صافولا هم از کشور عربستان و حتی ۱۰% این سهام مال خاندان آل سعوده و در قسمت هیت مدیره هم نگاه کنی مامون فالح سعید داود جزء رئیس هیئت مدیره می باشد کاش قبل از اینکه چیزی بنویسید کمی اطلاعات داشتی برادر و یا خواهر گرامی

      • سمانه سروری :

        خب گیرم که راست باشه ولی بابا آخه چه عیبی داره که ما سرمایه
        زاری خارجی داشته باشیم؟؟ شما به این جواب بده لطفا ! حاشیه نرو عزیزم

        • احمد :

          آره تو راست میگی اگه از کشوری بخواهیم بیاد دلار بیاره کارخونه و یا هر چیز دیگه بسازه و دراز مدت پولشو برداره خیلی خوبه و اینکه سود پولشو از دلار کنه و از کشور خارج کنه و شرکتو با سودهای کلان بانکی اداره کنه و یا اینکه پول مارو خرج داعش کنه و خون مردم بگناه یمن و سوریه و عراق و ….بریزه هم کار نداریم مسئله اینه که در حدود ۱۲ سال پیش کار غیر قانونی انجام شده شرکت آماده بهره برداری که تا کنون پس از حدود ۶۰ سال عمر ، ضرر نداده و برند معروف روغن خوراکی لادن و بهار تولید میکنه با قیمتی خریدن که تو سه سال پولشو درآوردن از بی قانونی مملکت ما و دیگه اینگه ۷۹% سهامشو خریدن که حتی رئیس هیت مدیرش هم سعودیه قانون ما میگه ۴۹% سرمایه گذار خارجی بخره تا تصمیم گیرنده نباشه ولی همه این حرفه که میگم کار غیرقانونی و لابی کردن و هر سال هم حدود ۲۰۰ میلیارد به بالا سود میکنن (سال ۹۳ ۳۰۰ میلیارد) حالا بنظر شما این سرمایه گذاری خارجی خوبه یا ی داخلی اینکارو بکنه و سود هم تو کشور توضیح بشه و ضمناً ۱۲ سال پیش کارگرای شرکت ۲۰۰۰ نفر به بالا بوده و الان حدود ۷۰۰ نفر شدن می دانی برای چی .می دانم که درک این چیزایی رو که میگم برای سخته ولی کمی فکر کن شاید نتیجای بگیری.

          • سمانه سروری :

            احمد آقا سلام باشه قبول چرا اینقدر ناراحت می شی خب این نظر من بود و دادم داغ کردن نداره که، فقط یه سوال این چند تا امار آخری مثل تعداد کارکنان شرکت رو از کجا اوردی؟؟احمد جان

  22. رسولی :

    پاس به مصطفی:
    برادر جان لطفا به دولینک زیر مراجعه کنید:
    http://ayaronline.ir/1394/02/120195.html

    http://ayaronline.ir/1394/02/119971.html

  23. بهاری :

    ماکه این همه خودمون شرکت تولید روغن داریم و این همه سرمایه گزار توی این صنعت پس جرا باید براحتی سهامدار یک همچین صنعت اساسی دست یک عربستانی باشه که همیشه اینا با ما بد بودن از جنبه های مختلف، لذا بنظرم میشه تعطیلش کرد و عوضش کردالبته به نحوی که به کارگران و… ضرری وارد نشه

  24. تایماز :

    این یکی از بزرگترین مشکلات کشور ماست که همیشه باید شرکتهای بزرگ سهامداراش بومی نباشند

  25. استاد دانشگاه تهران/ محمد ایرانبهادرلویی :

    با سلام به دوستان عیارآنلاین
    تشکر می کنم برای کار کردن این خبر، واقعا مغفول هستیم از آنچه که به ما می گذرد و ازآنچه که بر ما وارد می شود و از آنچه که بر ما خورانده می یشود و از انچه که بر ما …

  26. استاد دانشگاه :

    با سلام به دوستان عیارآنلاین
    تشکر می کنم برای کار کردن این خبر، واقعا مغفول هستیم از آنچه که به ما می گذرد و ازآنچه که بر ما وارد می شود و از آنچه که بر ما خورانده می یشود و از انچه که بر ما …

  27. محمد :

    اما اگه تحریم کنیم قیمت روغن دوبرابر میشه تو ایران.این عربستانی به دلیل تحریم نبودن به راحتی ذرت وارد میکند و قیمت منصفانه روغن را میفروشد

  28. هرمز سعیدی :

    تاجایی که من میدونم تاسیس شرکت درایران سرمایه گزار خارجی حداکثر میتونه ۴۹ /درصد سهام داشته باشه پس ۸۰/ درست نیست .

    • jafari nejad :

      آقای هرمز خان ، خود رییس سابق شرکت صافولا گفته این هم عین حرفشه:محمد عباسعلی‎پور مدیرعامل وقت شرکت صنعتی بهشهر در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، ضمن اعلام آنکه ۴۵ درصد بازار ایران در اختیار این شرکت است، رسما اعلام کرد که در سال ۱۳۸۳ شرکت صافولا عربستان که یک سرمایه‌گذار بزرگ در حوزه‌ی تولید روغن‌نباتی در کشور‌های عربی است، برای سرمایه‌گذاری در این شرکت اعلام آمادگی کرده و در فاز اول۴۹ درصد سهام شرکت صنایع بهشهر را خریده است. او ادامه داد: در این توافق قرار شد مدیریت اجرایی شرکت را نیز به مدت سه سال برعهده شرکت عرب باشد. پس از آن در سال ۸۶ بار دیگر شرکت صافولا ۳۱ درصد سهام بهشهر را خرید و در حال حاضر۸۰ درصد سهام این شرکت دراختیار صافولای عربستان است.
      لینک:http://ayaronline.ir/1394/02/120372.html

  29. بهروز :

    نطرت را قبول دارم.فکر کنم این خبر کار شرکتهای رقیب، صافولا هست که از رقابت در بازار عاجز شدند

  30. م. ب :

    مگر غیر از این است که حضور سعودی‌ها در بازار روغن ایران یک نوع سرمایه‌گذاری خارجی است؟
    بالاخره طرف سرمایه‌ آورده ایا این بد است؟

    • ح.ج :

      بنظرم در واقع این خبر از جنبه سیاسی اش بولت شده است و گرنه که تاقبل از این کسی به این ها کار نداشت اما بنظرم در مجموع زیاد هم افتخار نباشد که بازار روغن(یک کالای مهم) در اختیار عربها باشند حال واقعا اگر این حجم ۸۰ درصد درست باشد(که خود رییس وقتش می گوید درست است) و فرضا عربستان بخواهد بکشد بیرون آن موقع بالاخره تا یک مدتی ولواندک دچار مشکل خواهیم شد، البته بماند مباحث سیاسی و … اش

  31. روغن خور :

    نه بابا چه اشکالی داره خوب به قول م.ب طرف سرمایه اورده بدبخت رو سیاه. ماهم خب دوستش داریم ومی خواهیم سرمایشو زیاد کنیم

  32. احسان :

    ۱٫ این متن آمیخته ای از اطلاعات حقیقی و غیر حقیقی است .

    ۲٫ هلدینگ صافولا (صافولا بهشهر) بیش از ۵۰ درصد از بازار روغن خوراکی ایران را در اختیار دارد و محصولات خود را با نام های تجاری “لادن، لادن طلایی، بهار، آفتاب، نسترن و …” عرضه می نماید.

    ۳٫ ریاست این هلدینگ “سلیمان بن عبدالقادر المهیدب” است و فردی با نام “مامون فلاح داوود” در بررسی ها یافت نشد !

    ۴٫ ارقام و اطلاعات متن شایعه در مورد مساعدتهای مالی سهامداران سعودی (صنایع بهشهر) به داعش و شخص البغدادی فاقد منبع و غیر قابل استناد است .

    ۵٫ اما با توجه به داده های وب سایت بورس عربستان، دولت عربستان با ۱۰ درصد سهام، خود را دومین سهامدار بزرگ صافولا می‌داند ؛ دولتی که بزرگترین عامل جنایت بر علیه مردم منطقه ؛ و حامی داعش است !

    ۶٫ پس باید گفت مدتی است روغن های آشپزخانه ی ما ایرانی ها ، طعم خون و بوی وهابیت می دهد !

    http://jahannews.com/vdcb99bf8rhbf9p.uiur.html

    • نه داداش احسان این طور نیست! :

      ببین عزیزم خود رییس وقتش اینا رو تایید کرده + در دادگاه هم خبرگزاری تابناک و رجا بخاطر درج این خبر تبرئه شدند(بهشهر شکایت کرده بود)+ این مظلب رو بخونی میاد دستت که سایت خود صافولا هم تایید کرده:• کدام محصولات(غیر‌ از‌ روغن) بازارش در اختیار عربهاست؟:
      http://ayaronline.ir/1394/02/120656.html

  33. y :

    مگر دیروز سهام شرکت بهشهر خریدن ؟؟؟؟؟؟؟؟حالا فهمیدن که برای آل سعود است.

  34. آل سقوط :

    به نظر می رسه که این خبر درست باشه چرا که لینک خودیکی از شرکتای وابسته به صافولاد هم اسم یک عربی به عنوان رییس اورده: مامون داوود السعودی: http://www.toloupakhshaftab.com/pages/page.aspx?id=Ourteam

    حالا نمی دونم این ادم کجایی؟ عربستانی یا کویتی یا …؟

  35. فردین :

    این مطلب خیلی احمقانس با عرض پوزش,سرمایه گذاری خارجی به نفع اقتصاد کشوره,ما شرکت های خارجی زیادی تو ایران داریم,از چین,المان و… حالا یک عرب هم شرکت داره تو ایران,چه فرقی با بقیه داره؟جز سود و اشتغال زایی چیز دیگه ای داره ایا؟(لطفا بحث های احمقانه نژاد پرستی رو بذارین کنار)
    حالا داعش فقط محتاج پول این شرکته,اینا به اندازه کافی ثروتمند هستن شما نمیخواد خودتو به اتیش بکشی و درضمن از صحت این موضوع مطمئن نیستم,لطفا از تعصبات احمقانه مردم سواستفاده نکن.

  36. جواد مردای :

    سلام این موضوع در حال حاظر در وضعیت سیاسی قرار داره به نظرم بایستی با ارامش بیشتر اظهار نظر کنید دوستان
    مردای – دانشجوی اقتصاد دانشگاه بوستون آمریکا

  37. اصلاح طلب :

    بابا اینقدر احساساتی نباشید، ایشالاه تحریم ها برداشته میشه و اوضاع خوب میشه…

    • منتقد بی سواد :

      تو هم که حرف یک سال و خورده ی رئیس جمهور رو میزنی ما نفهمیدیم این تحریما چین؟غولن که برداشته نمیشن؟!تازه میگن فقط ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی ما رو حل میکنن!تازه ما که مجبور نیستیم حتما از راه یه کشور سعودی که قاتل مردمه پول جمع کنیم خب بریم داخلی شرکت و محصول بزنیم

  38. جوینده :

    مامون داوود السعودی: اگه اسمشو سرچ کنید متوجه خواهید شد

  39. روح الله :

    با سلام، براى اىنکه بدانیم چقدر اقتصادمان اسلامی ست به حدیث پیامبر رجوع کنید که فرمودند وای بر ملتی که نانی بخورد که خود گندمش را کشت نکرده باشد و لباسی بپوشد که خود پشم آن را نبافته باشد. ترس از تحریم فقط بخاطر وابسته بودن اقتصاد ماست و بس. :-)

  40. vqh :

    چه کاسه ای زیر این نیم کاسه است/؟

  41. مهندس آب و خاک :

    تمامی این روغن ها ناسالم هستند و چیزی به اسم روغن آفتاب گردان وجود ندار
    و تمامی این روغن ها از درخت نخل گرفته میشود که کاملا مضر است
    و تفاوتی بین روغن سرخ کردنی و روغن معمولی نیست و مار سر کار گذاشتن

  42. مهندس آب و خاک :

    و به راحتی با این روغن های مضر از ملت ساده ما پول جمع می کنند

  43. رضا :

    برای چندرغاز وام تسهیلاتی راه اندازی کارخانه با پیشرفت ساخت ۵۸% از سرمایه شرکا در زمینه صنایع تبدیلی در استان محروم کشور بانکها همه چیه آدمو میخوان بدونن تازه بعدش میگن توجیه نداره بگذار کارشو بکنه .

  44. شهریار :

    وقتی در ایران هیچکس صراط مستقیم نمیرود ای کاش دیگری بیاد درست کار کند

  45. سحر :

    ببینید یک خبر تایید نشده شمارو چه جوری درگیر کرده دشمنانمان همینو می خوان

  46. بیسواد :

    تمام متن بالا راخواندم اطلاعات جالبی بود ولی چرا اینقدم دوستان از عبارتهایی مثل احمقانه . تو . میفهمی و… استفاده میکنند چرا بعضی دوستان این حد کم طاقت هستند

  47. عابدزاده :

    ویرانی ویرانه زویرانی ماست@جمعیت کفرازپریشانی ماست نتیجه:بی برنامگی وبی تفاوتی دولت دررابطه باکشاورزی+ضعف اعتقاد دولت خودمان به تولی وتبری درسیاست خارجی بادولتها/درزمان دولت ۸و۹رهبرانقلاب به همین آ. مهندس حجنی وزیروقت کشاورزی( نقل به مضمون) فرمودند خودکفایی درگندم،برنج وروغن نباتی راموردتوجه قراردهندو:آ.حجتی توان آن رادارد.متاسفانه روی این مساله برنامه ریزی و سرمایه گذاری جدی نکردنداین شدحاصل آن !!! /اکنون اگرباتعصب ملی بااین قضیه برخوردکنیم وتولیدات آنرا تحریم کنیم ناگزیر ازترک این کشورخواهدشد / ملاحظه:ماکه مدعی انقلابی بودن هستیم با یدازمردم کشورهای غربی که خریدکالاهای رژیم کودک کش صهیونیست راتحریم کرده اندسبقت بگیریم واستکباروهمپیمانانش راتحریم کنیم

  48. رضا :

    ]چقدر ما ایرانیها ساده ایم
    خروج سرمایه ایرانی از کشور بسیار دردناک است ، اون هم بدست عربها

    چندین سال پیش نوشابه زم زم وارد عربستان شد ، ولی همین عربها بیش از سه ماه اجازه فعالیت به برند ایرانی ندادند و زم زم را از عربستان خارج کردند ، حالا ما ایرانیها …

  49. سعید :

    من که رفتم سراغ دنبه گوسفند یه تیر و دو نشان(هم سلامتی وهم تحریم کالای سعودی) . دیگه امنیت غذایی هم نداریم . تا به الان ایران رو کشوری امن میدونستم ولی نی اصلا نی هرکی به فکر خودش باشه .بهتره یه لیست از کارخانجاتی که سرمایه گذار خارجی دارن پخش بشه لطفا شفاف سازی کنید

  50. ناشناس :

    شاید اخیرا این قانون باب شده باشه که خارجی توان مالکیت در ایران داشته باشه من تا جایی که خبر داشتم غیر ملیت ایرانی حتی نمیتونه یک سیم کارت تلفن ایرانی را مالک بشه
    اگر اشتباه میگم اصلاح کنید
    ولیکن سرمایه گذاری خارجی برای ما در این وضعیت خوبه
    البته نباید روی موارد اساسی مثل نفت و ذالک
    قدرت رای به غریبه داد

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: