معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر کرد:

گزارش ۱۰۰ روزه وضعیت علمي، فناوري و نوآوري كشور

این گزارش مبتنی بر برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان تنظیم شده و در سه بخش، «شرایط و مشکلات کشور در این حوزه» ؛ «گزارش اقدامات عملیاتی طی ۱۰۰ روزگذشته» و «افق‌ها و برنامه‌های پیش رو» منتشر شده است.

گزارش ۱۰۰ روزه وضعيت علمي، فناوري و نوآوري كشور در دولت تدبير واميد شامل چالش ها و برنامه‌هاي آينده به همت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري منتشر شد.

 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، گزارش ۱۰۰ روزه وضعيت علمي، فناوري و نوآوري كشور(مشکلات موجود، برنامه‌هاي آينده) كه از آغاز به کار دولت یازدهم(دولت تدبير و اميد) تهيه شده است، مبتنی بر برنامه های دولت تدبیر و امید در حوزه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری  و بنیاد ملی نخبگان تنظیم شده و در سه بخش ، “شرایط و مشکلات کشور در این حوزه” ؛ “گزارش اقدامات عملیاتی طی ۱۰۰ روزگذشته ” و “افق ها و برنامه های پیش رو”  منتشر شده است .

 از جمله اقدامات در حوزه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در اين ۱۰۰ روز ، تشکيل کميته کاري مشترک بين معاونت علمي و فناوري رييس جمهور و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور همگرايي و هماهنگي بيشتر فعاليتها، راه اندازي فرايند ارزيابي و تشخيص صلاحيت شرکتها و موسسات دانش بنيان و تشکيل جلسات کارگروه ارزيابي شرکتها، راه اندازي «ستاد توسعه فناوري  انرژي هاي فسيلي»  و «ستاد بهينه سازي انرژي و محيط زيست»، آغاز ايجاد «پارک فناوري سلامت» در کنار اراضي پارک فناوري پرديس و انعقاد تفاهم نامه همکاري مشترک با دانشگاه آزاد اسلامي براي توسعه شرکتهاي دانش بنيان در اين دانشگاه است.

همچنين مصوبه هيات محترم وزيران مبني بر «مشارکت استعدادهاي برتر و نخبگان در فرآيند تصميم‌سازي دستگاههاي اجرايي»، انجام مقدمات لازم براي اجرايي سازي «سند ملي نخبگان»، ايجاد سازوکار مناسب براي ارتباط با نخبگان ايراني خارج از کشور، طراحي و ايجاد بانک جامع اطلاعات بنياد ملي نخبگان، ساماندهي فرآيندهاي ارزيابي اختراعات، شناسايي نخبگان در عرصه هاي ادبي و هنري و برگزاري همايش نخبگان جوان و استعدادهاي برتر با حضور رييس جمهور محترم- مهر ۹۲ از جمله اقدامات دولت تدبير و اميد در ۱۰۰ روز گذشته در حوزه بنياد ملي نخبگان محسوب مي شود.

 متن این گزارش بدین شرح است:

الف- شرايط و مشکلات کشور در اين حوزه:

  • عدم اجراي کامل قانون حمايت از شرکتها و موسسات دانش بنيان و تجاري سازي نوآوري‌ها و اختراعات که در سال ۱۳۸۹ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده بود.
  • فعال نشدن صندوق نوآوري و شكوفايي جهت حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان
  • عدم تامين سرمايه صندوق نوآوري و شکوفايي (سه هزار ميليارد تومان)
  • ناهماهنگي بين دستگاههاي سياستگذار در حوزه علم، فناوري و نوآوري (به ويژه معاونت علمي و فناوري، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و شوراي عالي عتف)
  • عدم تشكيل سازمان ملي مالكيت صنعتي در قوه مجريه (مبتني بر نقشه جامع علمي كشور) و مشكلات سياستگذاري و اجرايي در فرايندهاي ثبت و  حفاظت، بهره‌برداري و ترويج مالكيت صنعتي
  • عدم اختصاص کافي بازارهاي دولت (به ويژه وزارتخانه‌هاي عملياتي و توليدي) به محصولات فناورانه و دانش‌بنيان
  • در سال ۹۱ ميزان صادرات کالاها و خدمات دانش بنيان  فقط ۹۰۰ ميليون دلار بوده است.
  • آمار انتشار مقالات علمي ايران در پايگاههاي استنادي معتبر در خارج از كشور؛ در سال ۲۰۱۳ تا ماه سپتامبر به قرار زير است:

 

رتبه جهاني توليد علم

تعداد مدارک

(تا سپتامبر ۲۰۱۳)

سهم از کل توليد علم جهان

Scopus

۱۵

۲۵۸۸۱

۱.۶

ISI

۲۰

۱۷۴۲۱

۱.۴

آمار اختراعات ثبت شده در سال‌هاي اخير در دفتر ثبت اختراعات آمريكا و اروپا عبارت است از:

 كل

اختراعات ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات اروپا

اختراعات ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات آمريكا

سال

۱

۱

۰

۲۰۰۳

۰

۰

۰

۲۰۰۴

۲

۱

۱

۲۰۰۵

۳

۱

۲

۲۰۰۶

۵

۲

۳

۲۰۰۷

۲

۰

۲

۲۰۰۸

۷

۱

۶

۲۰۰۹

۱۲

۴

۸

۲۰۱۰

۱۹

۲

۱۷

۲۰۱۱

۲۹

۱

۲۸

۲۰۱۲

 آمار فوق بيانگر شتاب بالا در رشد اختراعات ثبت شده در خارج از کشور است. اما تعداد اين اختراعات هنوز بسيار كم است. به عنوان مثال اختراعات ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات آمريكا توسط كشور كره جنوبي ۱۴۱۶۸ (۵۰۶ برابر ايران)، هند ۱۷۳۴ (۶۲ برابر ايران)، عربستان ۱۷۳ (بيش از ۶ برابر ايران)، و تركيه ۵۵ تا (دو برابر ايران) مي‌باشد كه نشان دهنده سرمايه ‌گذاري وسيع كشورهاي رقيب در توسعه فناوري و نوآوري است.

  • تعداد دانشجويان كشور در سال تحصيلي ۹۲-۹۱ حدود چهار ميليون و ۴۰۰ هزار دانشجو در دو هزار و ۲۰۰ موسسه آموزش عالي بود كه نسبت به ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، ۲۵ برابر افزايش يافته است.
  • كاهش مداوم نسبت بودجه‌هاي علم و فناوري به کل بودجه عمومي دولت در سال‌هاي اخير
  • نگاه تک بعدي حمايتي و تسهيلات محور به نخبگان و استعدادهاي برتر
  • مشخص نبودن تکاليف متقابل نخبگان و کشور
  • عدم اجرايي کردن سند ملي نخبگان
  • عدم ارتباط مناسب با نخبگان ايراني خارج از کشور

 ب- اقدامات عملي در زمان ۱۰۰ روز گذشته

  • تشکيل کميته کاري مشترک بين معاونت علمي و فناوري رييس جمهور و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور همگرايي و هماهنگي بيشتر فعاليتها
  • راه اندازي فرايند ارزيابي و تشخيص صلاحيت شرکتها و موسسات دانش بنيان و تشکيل جلسات کارگروه ارزيابي شرکتها
  • انتخاب افراد حقيقي عضو هيات امناي صندوق نوآوري و شکوفايي
  • برنامه ريزي براي برگزاري جلسه هيات امناي صندوق نوآوري و شکوفايي و راه‌اندازي هر چه سريعتر فعاليتهاي صندوق و پيگيري دريافت منابع مالي صندوق در بودجه سال ۱۳۹۲
  • پيگيري تجديد ساختار سازماني معاونت متناسب با فعاليتهاي آتي معاونت
  • راه اندازي «ستاد توسعه فناوري  انرژي هاي فسيلي»  و «ستاد بهينه سازي انرژي و محيط زيست»
  • انعقاد قراردادهاي جديد در حوزه طرحهاي کلان فناوري- ۱۰ طرح جديد
  • آغاز ايجاد «پارک فناوري سلامت» در کنار اراضي پارک فناوري پرديس
  • انعقاد تفاهم نامه همکاري مشترک با دانشگاه آزاد اسلامي براي توسعه شرکتهاي دانش بنيان در اين دانشگاه
  • انتخاب شرکتهاي برتر دانش بنيان از طريق برگزاري نمايشگاه ملي «علم تا عمل» با مشارکت همه استانهاي کشور – آبان ۹۲

در حوزه بنياد ملي نخبگان:

  • مصوبه هيات محترم وزيران مبني بر «مشارکت استعدادهاي برتر و نخبگان در فرآيند تصميم‌سازي دستگاههاي اجرايي»
  • انجام مقدمات لازم براي اجرايي سازي «سند ملي نخبگان»
  • ايجاد سازوکار مناسب براي ارتباط با نخبگان ايراني خارج از کشور
  • طراحي و ايجاد بانک جامع اطلاعات بنياد ملي نخبگان
  • ساماندهي فرآيندهاي ارزيابي اختراعات
  • شناسايي نخبگان در عرصه هاي ادبي و هنري
  • برگزاري همايش نخبگان جوان و استعدادهاي برتر با حضور رييس جمهور محترم- مهر ۹۲

 ج- افقهاي آينده و برنامه هاي در دستور کار

–  اجراي حمايت‌هاي «قانون حمايت از شركتها و موسسات دانش‌بنيان و تجاري‌سازي نوآوري‌ها و اختراعات» از جمله حمايت‌هاي مالياتي، گمركي، بيمه‌اي و…

–  تجاري سازي نتايج حاصل از تحقيقات و پژوهشهاي دانشگاهي

–  ايجاد بازار مناسب براي دستاوردهاي فناورانه شرکتهاي ايراني و تحريک تقاضا

–  نقش‌افريني معاونت براي ايجاد هماهنگي و همگرايي بين مراکز پژوهشي و وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو، فاوا و مسکن و شهرسازي و ….

–  ضرورت تنظيم تعرفه‌هاي تجاري با هدف ترغيب صادرات كالاي نهايي و جلوگيري از خام فروشي؛ و تشويق واردات كالاهاي خام و واسطه‌اي (به جاي كالاي نهايي)

–  تنظيم مشوق‌هاي صادراتي براي حمايت از صادركنندگان محصولات داراي ارزش افزوده بالا و صادركنندگان كالاها و خدمات دانش‌بنيان

–  فعال نمودن ديپلماسي فناوري و تأكيد بر تعاملات دانشي و فناوري با كشورهاي توسعه يافته (نظير تأسيس واحدهاي تحقيق و توسعه شركتهاي بزرگ و معتبر جهاني در ايران، انجام پروژه‌هاي مشترك فناورانه با طرف خارجي با محوريت شركتهاي توانمند خصوصي، تأسيس نمايندگي‌هاي تخصصي فناوري و بازار در سفارت‌خانه‌هاي ايران در كشورهاي توسعه‌يافته و…)

–  توجه ويژه به انتقال فناوري، ايجاد خط توليد به‌روز و پويا (با دو هدف ايجاد شتغال در داخل، و توليد محصولات روز دنيا در داخل) در تعامل با شركت‌هاي خارجي در قِبال ارائه مجوز فعاليت آنها در ايران و در اختيار قرار دادن بازار بزرگ و جذاب داخلي

–  ضرورت اِعمال مشوق‌هاي مالياتي براي توسعه شركتهاي دانش‌بنيان و صادراتي

–  تلاش براي افزايش سهم توليد محصولات و خدمات دانش بنيان در GDP کشور

–  ساماندهي نظام تأمين مالي (ايجاد تنوع در ابزارهاي تأمين مالي شركتهاي دانش‌بنيان نظير تسهيل در سرمايه‌گذاري خطرپذير، ارائه تسهيلات خريد، ارائه انواع ضمانت‌نامه‌ها يا تسهيل در عرضه آنها، افزايش مشاركت مدني و مشاركت حقوقي در طرح‌ها و شركتهاي دانش‌بنيان و…، با كمك ساير نهادهاي مالي كشور)

–  برنامه‌ريزي براي ورود فناوري‌هاي پيشرفته به ظرفيت‌هاي موجود توليدي در كشور (اعم از صنايع، معادن و كشاورزي)

–   مقابله تكنولوژيك و حقوقي با تحريم‌ها اعم از رفع اثر تحريم‌هاي خارجي و حل سوءتدبيرهاي داخلي، كسب دانش فني و توليد انبوه محصولات استراتژيك تحريم شده با مشاركت بخش خصوصي توانمند (به عنوان توليدكننده كالاي تحريمي) و بخش دولتي (براي شناسايي كالاهاي راهبردي و تضمين خريد آنها) و…

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: