۲۷ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۰

آقای رئیس جمهور علم و فناوری را دریابید

به نظر رئیس جمهور محترم باید تصمیم خود در این رابطه را سریعتر اخذ کرده و فردی با صلاحیت و آشنا به حوزه علم و فناوری را به عنوان معاون علمی و فناوری خود منصوب کند. این فرد نباید صرفا سابقه دانشگاهی داشته باشد بلکه باید سابقه‌اش در حوزه صنعت و تجاری‌سازی فناوری باشد.

رهبری و دولتبه گزارش عیارآنلاین، پس از تشکیل و آغاز به کار دولت یازدهم تعین اولویتهای کاری دولت از اقدامات مهمی است که جهت‌گیری کلی حرکت دولت را نشان میدهد. همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیئت دولت فرمودند: « به نظر من دو مسئله است که اقتضا میکند که ما نگاهمان را به اینها توجّه بدهیم. یکى مسئله‌ى اقتصاد است، یکى مسئله‌ى علم است؛ اقتصاد و علم، این دو به نظر من چیزهایى است که امروز باید در ردیف اوّل اولویّتهاى ما قرار بگیرد؛ هم شما که قوّه‌ى مجریّه هستید، و هم در درجه‌ى بعد قواى دیگر».(۶/۶/۹۲)

 انتخاب هوشمندانه اقتصاد و علم به عنوان اولویتهای کشور به خصوص در زمان تحریم این پیام مهم را میرساند که برای سروسامان دادن به اقتصاد و مشکلات آن ناچار به استفاده از ابزار علم هستیم که لازمه استفاده از این ابزار عزم جدی دولت برای این کار است. دو نهاد اصلی دولت که در عرصه علمی می‌توانند به مراتب اثربخشی بیشتری داشته باشند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. دو نهادی که با توجه به گذشت نزدیک به دو ماه از تشکیل دولت همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

از یک طرف جعفر توفیقی پس از عدم رای اعتماد مجلس به میلی منفرد سرپرست وزارت علوم شد. هرچند توفیقی اعلام کرده گزینه اصلی دولت برای تصدی این وزارتخانه است اما اینکه بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، در ابهام به سر می‌برد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که انتصاب آن از اختیارات رئیس جمهور است با بی‌توجهی جدی مواجه است. برخی این تعویق دولت در معرفی این معاونت را مشخص نبودن وضعیت وزیر علوم دانستند و معتقدند که به خاطر تداخل برنامه‌های وزیر علوم با برنامه‌های معاونت علمی و فناوری که در دولت قبل وجود داشت بهتر است گزینه معاونت علمی پس از تعیین وزیر اعلام شود.

گفتنی است معاونت علمی با اختیارات فرادستگاهی، متصدی اصلی توسعه فناوری در کشور محسوب می‌شود. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از زمان تشکیل این معاونت در سال ۱۳۸۵ با توجه به منابع مالی که در اختیار داشته توانسته اقدامات مناسبی را در  حوزه علم، فناوری و نوآوری کشور خصوصا  درحمایت از فناوری و تجاری سازی نوآوری به انجام برساند. (گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از عملکرد معاونت علمی و فناوری)

در طول این مدت پس از تشکیل کابینه، گزینه های مختلفی برای تصدی این معاونت در رسانه‌ها مطرح شدند. از جدیترین گزینه‌های مطرح شده می‌توان به معصومه ابتکار،محمد رضا عارف، محمد فرهادی و جعفر توفیقی اشاره کرد. که از این میان فرهادی که به عنوان گزینه اصلی یاد می‌شد به رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و همچنین خانم ابتکار نیز رئیس سازمان محبط زیست کشور شد.

در حال حاضر دولت در این موضوع سکوت خبری اختیار کرده است. البته از سوی رسانه‌های خبری نیز پرسش جدی دراین باره طرح نشده است.

دولت این اختیار را دارد که تصمیم‌های مطلوب خود را که در چارچوب نقشه جامع علمی و سیاست‌های کلی نظام باشد، اخذ کند و هر شخصی را که مناسب می‌داند به سمت معاون علمی و فناوری برگزیند، اما نکته غیر قابل انکار این است که نباید این حوزه راهبردی که مورد تاکید فراوان رهبر انقلاب بوده و هست، اینگونه مورد بی‌مهری قرار گرفته و اولین کار لازم یعنی تعیین مسئول برای آن تا این زمان به تعویق بیافتد.

با توجه به تحولات پیش‌رو از جمله سفر رئیس جمهور به نیویورک و همچنین موضوع معرفی آقای توفیقی به مجلس برای وزارت علوم، به نظر می‌رسد معرفی و نصب معاون علمی و فناوری تا حداقل یک ماه‌ دیگر به تعویق بیافتد که بسیار نگران کننده است.

به نظر رئیس جمهور محترم باید تصمیم خود در این رابطه را سریعتر اخذ کرده و فردی با صلاحیت و آشنا به حوزه علم و فناوری را به عنوان معاون علمی و فناوری خود منصوب کند. این فرد نباید صرفا سابقه دانشگاهی داشته باشد بلکه باید سابقه‌اش در حوزه صنعت و تجاری‌سازی فناوری باشد. انتظار از معاونت علمی و فناوری تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه‌ است و برای همین فردی که این مسئولیت را به عهده می‌گیرد باید این ویژگی را داشته باشد.

رئیس جمهور باید تصمیم را زودتر بگیرد و آخرین عضو کابینه را مشخص کند.

تلگر

چهره‌

۵ دیدگاه
  1. آشنا :

    با سلام، نگرانی از چیست؟ در شرایطی که بودجه محدویت جدی دارد و معاونت علمی و فناوری عمدتا” با سازوکار بودجه ای، فضای موازی کاری با وزارتخانه های دیگرا را دنبال میکند، تاخیر در انتصاب معاون مربوطه، جلوگیری از هزینه کردن بیت المال و اجرای طرحهای کم اثر نیست؟
    در ضمن باید این سئوالات هم جواب داده شود:
    – معاونت علمی در سالهای گذشته بیش از 1000 میلیارد تومان تخصیص منابع داشته و چگونه هزینه شده است؟
    – سهم دستاوردهای بنگاههای دانش بنیان و پیشگامان اقتصاد مقاومتی از این بودجه قابل توجه، چقدر بوده است؟
    – چه پروژه ها و برنامه هایی از سوی معاونت علمی، واجد شرایط و اولویت اقتصاد مقاومتی در دست پیگیری است که معطل رئیس جدید است؟
    – چرا در دولت گذشته این اصطلاح ” معاون علمی نباید صرفا سابقه دانشگاهی داشته باشد بلکه باید سابقه‌اش در حوزه صنعت و تجاری‌سازی فناوری باشد” مطرح نبود و دوستان آن موقع به این چالش برخورد نمیکردند؟ پاسخ این سئوال با سئوالات بالا ارتباطی ندارد؟
    خداوند به همه دلسوزان حوزه علم و فناوری تدبیر، بصیرت و انصاف عنایت کند. انشاالله

    • مسعود :

      سلام
      به نظرم کمی خلط مبحث اتفاق افتاده
      بدون شک معاونت علمی دارای نواقصی هست و باید برطرف شود. برخی موازی کاری‌ها اتفاق افتاده مانند پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری که به نظرم باید وزارت علوم این کار را می‌کرد.
      اما یک چیز هم قابل کتمان نیست که معاونت علمی متولی بخش فناوری و به عبارتی کاربردی کردن فناوری بوده است.
      در این زمینه دست اوردهای خوبی داشته. مطمئن باشید که هیچ وقت وزارت علوم ما عرضه این کار را ندارد که بخش فناوری را مدیریت کند.
      به نظرم رئیس جمهور زیاد بهایی به علم و فناوری نمی دهد. اگر نه زودتر از این ها تعیین تکلیف می کرد.

  2. رضا :

    رئیس جمهور بهایی به علم و فناوری نمی دهد!
    اگر منظور از جمله مذکور، تکرار رونمایی های متعدد و عجولانه است که صحیح است. به گفته معاون محترم وزیر بهداشت دولت دهم از کل 35 داروی رونمایی شده که ادعای ساخت داخل و رفع نیاز داخلی آنها شد، فقط سه (3) قلم به تولید رسیده است.
    اگر منظور برگزاری همایشهای سالانه مانند جشنواره علم تا عمل باشد که در فواصل کوتاه زمانی با نمایشگاههای هفته پژوهش وزارت علوم و نمایشگاه دستاوردهای صنعتی وزارت صنعت و با هزینه قابل توجه و با کیفیت نامناسب برگزار میگردید، بازهم جمله فوق صحیح است.
    اگر ….
    ولی خاطرمان باشد که برای توجیه هزینه کردن بودجه معاونت علم و فناوری نیازی نیست که فعالیتهای نمایشی و تبلیغات غیرواقعی داشته باشیم و مجبور شویم که بطور سنواتی آمار دستاوردها را بالا ببریم.
    و بیاد داشته باشیم که حوزه علم و فناوری و بخصوص علوم تجربی، حوزه ابهام و بزرگنمایی نیست و بایستی به قواعد علمی آن احترام گذاشت. دستاورد فناوری به معنای واقعی، مستلزم صرف زمان و هزینه در قالب تلاشهای نهادی توانمند (و نه شخصی) و قبول ریسک و هزینه قابل توجه است و بسیاری از اوقات با جدول زمانی خواسته های دولتها و سیاسیون تطبیق ندارد!
    سخن از توانمندسازی صنایع بومی و تقویت فناوری داخلی در سالهای گذشته بدلیل حضور دستگاههای اجرایی مانند معاونت علمی و فناوری، جای بحث و نظر زیادی دارد، که نیاز به فرصت کافی و ارزیابی جدی دارد.

  3. شجاع الدینی :

    با سلام. با نگاهی مختصر به کارنامه معاونت علمی و فناوری می توان به اهمیت فعالیت یک نهاد فرابخشی که بر فعالیت کلیه بخش های مرتبط با علم و تبدیل آن به فناوری و ثروت، اشراف داشته باشد پی برد. چنین وظیفه قانونی و مسوولیت اجرایی برای هیچیک از وزارتخانه ها و دستگاه های دولت دیده نشده است. بدون آن روند پراکندگی امور تولید علم و پژوهش و شناسایی حوزه های فناوری مورد نیاز و الویت های اساسی استقلال اقتصادی کشور مغفول خواهد ماند. چنانکه رهبری معظم فرمودند “معاونت علمی و فناوری، معاونت مبارکی است و کارهای مهمی را می تواند انجام دهد”. به امید سربلندی ایران اسلامی

  4. صادق :

    باسلام وآرزوی سربلندی ایران اسلامی
    دوستان گرامی که در حوزه علمی وفناوری فعالیت مستمر و صاحبنظر هستند براین امر رجاء واثق دارند که معاونت علمی و فناوری باعث دگرگونی و تحول در این حوزه گردیده است که جای تقدیر و تشکر دارد البته کتمان موازی کاری در بعضی موارد با شورای عالی عطف و وزارت علوم جای تامل دارد که فعالیت 4ساله معاونت علمی بسیار چشمگیرتر و بدور از بروکراسی و کاغذ بازی بوده است امیدوارم دولتمردان با مقایسه فعالیتها و اقدامات معاونت علمی و شورای عالی عطف تصمیم گیری نماید

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: