۶ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۵
یادداشت اقتصادی

آگاهی افکار عمومی، بسترساز رشد صنعت کشور است

در کشوری که اخبار صنعت به صورت حرفه‌ای بعضاً در معدود روزنامه‌های اقتصادی منتشر می‌شود چگونه می‌توان انتظار داشت ” صدای صنعت” در این هیاهو به گوش ملت برسد.

تولید ملیوقتی صحبت از شکوفایی اقتصادی ، تحولات بنیادی و ارتقاء شاخص های رفاهی می شود، شعار همه دولت ها تولید مولد ، ایجاد ارزش افزوده و حمایت از صنایع تولیدی و مقوله هایی از این دست است که به حق راه حل علمی و عملی حل معضلاتی از جمله بیکاری ، فساد، تورم ، کسری بودجه کشور، کمبود درآمد سرانه ملی ، فقر ، فرار مغزها و ده ها مصیبت دیگر است . اما در عمل پیاده سازی این شعارها با موفقیت توام نمی گردد که یکی از دلائل آن آگاهی نداشتن مردم و عدم اشراف بر اهمیت این مقوله و در نتیجه عدم امکان استفاده از همه پتانسیل جامعه می باشد.

چگونه است که در فرانسه، کابوس تعطیلی کارخانجات پژو و سیتروئن خواب را از چشم شهروندان می رباید ، در کره تولیدات سامسونگ بخشی از هویت مردم تلقی می گردد و در ژاپن انگار تحقیق و توسعه بخشی از زندگی تلقی میگردد ولی فراز و فرود صنعت نساجی و صنعت خودرو و بحران صنایع مادر و صنایع پایین دستی کمترین حساسیت را در مردم ایران برمی انگیزد؟ دلیل این است که مردم فرانسه ، کره ، ژاپن و کشورهای پیشرفته دنیا توسعه تولیدات صنعتی را معادل با توسعه کشور و رفاه آینده تلقی می کنند ولی این دیدگاه هنوز در بین مردم ایران بوجود نیامده است و بینش صحیحی از صنعت در جامعه وجود ندارد.

مثال شاهد این ادعا مقایسه تعداد روزنامه ها و جراید کثیر الانتشار صنعتی یا پوشش دهنده اخبار صنعتی در قیاس با سایر روزنامه ها و جراید کثیر الانتشار موجود در کشور است. نظری به دکه مطبوعات، واقعیت تلخ حاکم بر فضای مطبوعاتی صنعتی کشور را روشن میکند. در کشوری که اخبار صنعت به صورت حرفه ای بعضاً در معدود روزنامه های اقتصادی منتشر میشود ، تیراژ تنها روزنامه صنعتی کمتر از نیم درصد تیراژ کل است و تعداد مجلات صنعتی معتبر به تعداد انگشتان دست نرسیده و حتی از تعداد مجلات آشپزی هم کمتر است و صرفا در پایتخت یا برخی شهرهای بزرگ قابل دستیابی است. این در حالی است که تعداد روزنامه های جناحی و سیاسی حدود 35% و تعداد روزنامه های ورزشی حدود 10%  کل روزنامه هاست. فلذا چگونه میتوان انتظار داشت ” صدای صنعت ” در این هیاهو به گوش ملت برسد.

از یک طرف اگر همانقدر که کمبود مرغ یا گرانی پسته ، برد و باخت فلان تیم ورزشی یا حتی مذاکرات هسته ای، بحث کوچه و خیابان و محافل خانوادگی می گردد ، کاهش تولید ، تعطیلی کارخانجات و کمبود نقدینگی و مواد اولیه صنایع مرکز حساسیت قرار گیرد و” صنعت ”  جایگاه شایسته خودر را بین مردم پیدا کند ، فشار افکار عمومی، توجه سیاست گذاران  را به تولید مولد هدایت می نماید و از طرف دیگر تقویت مطبوعات صنعتی و انعکاس اخبار صنایع، ابزاری مناسب در دست دولتمردان می باشد تا درجه اهمیت بخش صنعت را به نسبت نقش و وزن آن در رفاه جامعه، تبیین نمایند و با دادن آگاهی کافی ، حساسیت، حمایت و همت عمومی را در پیاده سازی سیاست های تولید گرا و اشتغال زا برانگیزند . بدیهی است که این اثر دوسویه باعث بستر سازی رشد صنعت در کشور خواهد شد.

امید است دولت یازدهم تقویت جایگاه صنعت را در جامعه و افکار عمومی از طریق تشریح اهمیت آن و اطلاع رسانی در رسانه ملی خبرگزاری ها ، جراید و تقویت مطبوعات صنعتی در  برنامه های خود قرار دهد.

آرش محبی نژاد – صنعتگر

تلگر

برچسب‌ها:

چهره‌

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: